Caramba tilt waterrecycling naar academisch niveau

Hoewel waterrecyclinginstallaties in veel landen verplicht voor autowasstraten, neemt niet elk bedrijf dit even serieus. Caramba Duitsland wel. Het bedrijf ging onlangs in zee met de universiteit in Recklinghausen om nieuwe manieren te vinden om water en kosten te besparen.

De meeste moderne autowasstraten hebben een afvalwaterrecyclinginstallatie. Sommigen gaan zelfs volledig biologisch, zoals een autowasstraat die onlangs in Dubai is geopend. Maar er moet nog veel gebeuren, weet Andreas Beyer, docent aan de Westfälischen Hochschule in Recklinghausen. Samen met chemiebedrijf Caramba uit Duisburg is hij betrokken bij een recent gestart gezamenlijk onderzoeksproject.

Beyer doceert onder meer moleculaire genetica in het vak ‘Duurzame Biologische en Chemische Technologieën’. “Er zijn verschillende benaderingen voor biologische waterbehandeling, maar over de optimale conditie en het optimale proces bestaan veel misverstanden”, zegt Beyer. “In veel gevallen is er in de waterkringloop alleen sprake van zuurstofgebrek. Insectenvuil en humuszuren uit vuilslib en aarde hechten zich ook aan de auto’s. Wassen voegt daar organische verbindingen uit wasmiddelen toe. Een efficiënt ontworpen biodegradatiefase zou hiervoor ideaal zijn. Maar in de overgrote meerderheid van de gevallen ontbreekt zo’n stadium.”

Vers watervrije autowasstraten

Afhankelijk van het type wasstraat verbruikt één wasstraat momenteel tussen de 50 en 200 liter water. Onder andere de hoeveelheid verbruikt vers water is van invloed op de duurzaamheid van een wasstraat. Water is immers ook een belangrijke kostenfactor.

Volgens dr. Holger Evers, hoofd van de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Caramba, valt er nog veel te verbeteren. “Door een verstandige afvalwaterzuivering en recycling van het water in de wascyclus kan het milieu worden beschermd, kan het waterverbruik duurzaam worden verminderd en kan worden bespaard op de afvalwaterheffing.”

Van 200 tot 10 liter

Onderzoeker Dr. Andreas Beyer heeft al een doel voor ogen: “In een ideale situatie zou er een gestandaardiseerde waterbehandeling moeten zijn die zo efficiënt is dat de wasstraat slechts tien liter vers water nodig heeft in plaats van 200 liter, omdat dit de hoeveelheid is die onvermijdelijk verloren gaat door verdamping en overdracht.”

Momenteel wordt er gezamenlijk een onderzoeksaanpak ontwikkeld die moet leiden tot de laboratoriumfase. Het team wordt ondersteund door Richard Löffler, een masterstudent aan de Westfälischen Hochschule. Met dit project wil hij zijn afstudeerscriptie behalen en eventueel daarna promoveren. Daarna volgt een veldonderzoek, waarvoor Caramba Duitsland zijn klanten als praktijkpartner wil inschakelen.

Lees ook:

Auteur: Sandra Broman

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Caramba tilt waterrecycling naar academisch niveau | CarwashPro

Caramba tilt waterrecycling naar academisch niveau

Hoewel waterrecyclinginstallaties in veel landen verplicht voor autowasstraten, neemt niet elk bedrijf dit even serieus. Caramba Duitsland wel. Het bedrijf ging onlangs in zee met de universiteit in Recklinghausen om nieuwe manieren te vinden om water en kosten te besparen.

De meeste moderne autowasstraten hebben een afvalwaterrecyclinginstallatie. Sommigen gaan zelfs volledig biologisch, zoals een autowasstraat die onlangs in Dubai is geopend. Maar er moet nog veel gebeuren, weet Andreas Beyer, docent aan de Westfälischen Hochschule in Recklinghausen. Samen met chemiebedrijf Caramba uit Duisburg is hij betrokken bij een recent gestart gezamenlijk onderzoeksproject.

Beyer doceert onder meer moleculaire genetica in het vak ‘Duurzame Biologische en Chemische Technologieën’. “Er zijn verschillende benaderingen voor biologische waterbehandeling, maar over de optimale conditie en het optimale proces bestaan veel misverstanden”, zegt Beyer. “In veel gevallen is er in de waterkringloop alleen sprake van zuurstofgebrek. Insectenvuil en humuszuren uit vuilslib en aarde hechten zich ook aan de auto’s. Wassen voegt daar organische verbindingen uit wasmiddelen toe. Een efficiënt ontworpen biodegradatiefase zou hiervoor ideaal zijn. Maar in de overgrote meerderheid van de gevallen ontbreekt zo’n stadium.”

Vers watervrije autowasstraten

Afhankelijk van het type wasstraat verbruikt één wasstraat momenteel tussen de 50 en 200 liter water. Onder andere de hoeveelheid verbruikt vers water is van invloed op de duurzaamheid van een wasstraat. Water is immers ook een belangrijke kostenfactor.

Volgens dr. Holger Evers, hoofd van de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Caramba, valt er nog veel te verbeteren. “Door een verstandige afvalwaterzuivering en recycling van het water in de wascyclus kan het milieu worden beschermd, kan het waterverbruik duurzaam worden verminderd en kan worden bespaard op de afvalwaterheffing.”

Van 200 tot 10 liter

Onderzoeker Dr. Andreas Beyer heeft al een doel voor ogen: “In een ideale situatie zou er een gestandaardiseerde waterbehandeling moeten zijn die zo efficiënt is dat de wasstraat slechts tien liter vers water nodig heeft in plaats van 200 liter, omdat dit de hoeveelheid is die onvermijdelijk verloren gaat door verdamping en overdracht.”

Momenteel wordt er gezamenlijk een onderzoeksaanpak ontwikkeld die moet leiden tot de laboratoriumfase. Het team wordt ondersteund door Richard Löffler, een masterstudent aan de Westfälischen Hochschule. Met dit project wil hij zijn afstudeerscriptie behalen en eventueel daarna promoveren. Daarna volgt een veldonderzoek, waarvoor Caramba Duitsland zijn klanten als praktijkpartner wil inschakelen.

Lees ook:

Auteur: Sandra Broman

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.