Nieuwe opening

Gooise Carwash richt zich op de toekomst: ‘Meteen goed doen’

Operationeel manager JP van Dijck noemt de Gooise Carwash een 'carwash 2.0' Foto's: CarwashPro/ Belinda Meijers

Het gebouw van de pas geopende Gooise Carwash is een opvallende verschijning in Blaricum, maar gaat tegelijkertijd ook helemaal op in de omgeving. Gelegen op het industrieterrein aan de Deltazijde, grenzend aan een woonwijk met nieuwbouwwoningen, heeft de nieuwe carwash vanwege de kleurstelling en het gebruik van hout een heel natuurlijke uitstraling. En dat is ook precies de bedoeling. Een ‘carwash 2.0’ – zoals operationeel manager JP van Dijck het ook wel noemt – met een duurzaam karakter.

Het is een carwash die op de toekomst is gericht. Op het dak zijn 350 zonnepanelen geplaatst en onder de grond liggen vier waterputten van Wasserschmidt, waarmee het afvalwater volledig wordt gezuiverd en gerecycled door middel van het BioClassic-systeem. Ook hangt er overal LED-verlichting en worden de schoonmaakdoeken hergebruikt.

“We zijn op deze manier volledig zelfvoorzienend en ecologisch verantwoord bezig”, zegt manager JP van Dijck. “Dat vinden wij, maar ook onze klanten heel belangrijk.” Hij vindt dat Nederland nog wel wat achterloopt in de regelgeving met betrekking tot waterverbruik en duurzaam ondernemen, maar daar komt volgens hem snel verandering in. “Ik denk dat we hier over vijf jaar heel anders naar kijken. En als je dan nu een nieuwe wasstraat neerzet, kan je dat beter meteen goed doen.”

Nieuwe leveranciers

De carwash is sinds half januari operationeel en Van Dijck is tevreden met het eindresultaat. “Er komt altijd veel bij de opbouw van een wasstraat kijken, maar dankzij onze eerste vestiging – Autowasboulevard Zeist – hadden we al de nodige ervaring.” Voor de Gooise Carwash is er veel geëxperimenteerd met nieuwe leveranciers, met andere partijen dan bij de vestiging in Zeist. “Een volledig nieuwe wasstraat is ook hét moment om iets nieuws te proberen. Dat hebben we daarom ook gedaan”, zegt Van Dijck.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De Gooise Carwash heeft door het gebruik van hout een natuurlijke uitstraling.

Zo is er gekozen voor een EVO-kettingbaan van Christ. Vanuit diezelfde leverancier wordt er ook osmosewater toegepast in de laatste fase van het wasproces, om ervoor te zorgen dat er geen kalk- en zeepresten achterblijven.

Om de voorwas te verbeteren is een automatische velgeninweker geplaatst van het Nederlandse bedrijf Maurice Piket. Bij elke auto die de wasstraat inrijdt, worden de velgen goed ingeweekt. Dit scheelt volgens Van Dijck niet alleen tijd, maar bespaart ook chemie: “Het is een stukje nauwkeurigheid. De ene werknemer let daar meer op dan de ander, maar zo worden de velgen in ieder geval niet overgeslagen. Dat scheelt vervolgens tijd en chemie, want die velgen zijn al gedaan.”

Het Belgische Tracs Systems heeft het kassasysteem geleverd, met PayWashGo. Daarover zegt Van Dijck: “Tracs levert bepaalde facetten die andere kassaleveranciers nog niet hebben en dat maakt nou net het verschil. Ook wanneer we nog iets doorgevoerd willen hebben, wordt dat vaak op korte termijn ingebouwd. Dat is heel prettig”.

De totaalbeveiliging en de cameraboog met zes camera’s aan het begin van de wasstraat komt van BigBrother. “Hier kan je als wasstraat echt niet meer zonder”, legt Van Dijck uit. “Bij een schone auto is de klant zich nog meer bewust van hoe de auto eruit ziet, en komen ze voor elk krasje naar ons toe. Daarover moeten er geen misverstanden zijn.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Het stofzuigplein heeft een full service-concept.

De cocktailbar

“En dit is de cocktailbar”, grapt Van Dijck wanneer we door de technische ruimte lopen. De chemie komt van Dr. Stöcker. “Bij de keuze van chemie is het voor een groot deel prijs en kwaliteit. Maar de service en de manier van afvalverwerking zijn voor ons doorslaggevend geweest”, zegt Van Dijck. Hij benoemt de afvoer van de lege cans, waar normaliter de chemie in zit. “Het is een crime om de lege cans af te voeren. Daarom hebben we ook gekeken hoe een leverancier omgaat met dat probleem. Dr. Stöcker heeft het Bag-in-Box systeem. Dat is gemaakt van plastic en karton en kan gewoon gescheiden verwerkt worden. Geen gedoe.”

De Gooise Carwash heeft daarnaast een full service stofzuigplein van Van Holland. De stofzuigers komen in de dubbele uitvoering, ‘waardoor je niet op de buren hoeft te wachten’. Er zijn luchtdrukpistolen voor tussen de stoelen en er hangen zogeheten Tornado reinigingspistolen met borsteltjes erin, wat heel handig is voor het schoonmaken van het middenconsole en tussen de ventilatieroosters. Klanten kunnen ook op drie plekken op het stofzuigplein de bandenspanning controleren en er is op elke hoek een mattenklopper.

Wat het full service-concept compleet maakt, zijn de gratis te gebruiken sprays om het interieur, dashboard en de dorpels te reinigen en de doek die daarbij hoort. “Elke klant krijgt bij het begin van de wasstraat een doek mee. Na gebruik kunnen de vieze doeken in de daarvoor bestemde (houten) wijnvaten worden gedeponeerd en worden ze gewassen. Het all-in stofzuigplein, het meten van de bandenspanning, de mattenkloppers, interieursprays en ook de herbruikbare doeken zijn allemaal onderdeel van de wasprogramma’s en dus ‘gratis’ voor alle klanten.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

In de technische ruimte zie je verschillende leveranciers terugkomen, waaronder REMON, Dr. Stöcker, Christ en Wasserschmidt.

Rustig opstarten, daarna gas geven

De wasstraat zit op dit moment nog in de opstartfase. Van Dijck is druk bezig om de kinderziektes eruit te halen – wat erg meevalt – en ervoor te zorgen dat het team goed wordt opgeleid. “We hebben een nieuw team met vijftien mensen en die moeten ook allemaal ingewerkt worden. Het is van belang dat we samen flink gas kunnen geven.”

Volgens hem zijn de klanten tevreden met wat ze krijgen; de reacties zijn erg positief. De Gooise Carwash heeft een eigen loyaliteitsprogramma met een Loyalty Card. De pas is gratis, er hoeft niet verplicht een tegoed op te worden gezet en het levert onder andere korting op bij elk wasprogramma. Op het beste programma is dat al drie euro korting. “Ook hebben we exclusieve acties. Met moederdag kan dat bijvoorbeeld een bosje bloemen zijn en rond de kerstdagen is er een kerststol.”

Het type klanten dat naar de wasstraat in Blaricum komt, is redelijk vergelijkbaar met Autoboulevard Zeist, zegt Van Dijck. “We zien hier behoorlijk wat exclusieve auto’s: Porsches en veel SUV’s. Dat is overigens niet onze core business – elke klant voor ons is er één. Maar we zijn wel zo door de wol geverfd dat we inmiddels weten hoe we met dat soort auto’s om moeten gaan. En door te laten zien wat je kan, krijg je ook weer veel nieuwe klanten binnen. Dat zegt zich voort.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Op deze locatie is gekozen voor een EVO-kettingwasstraat van Christ.

Lokale naam

Er is bewust voor gekozen om de naam van de wasstraat eigen en lokaal te houden. Over een overkoepelende naam voor beide filialen is wel even nagedacht, maar dat bleek toch niet passend te zijn, vertelt Van Dijck. “Kijkend naar de toekomst ligt er nog geen plan klaar voor verdere uitbreiding. “We gaan eerst dit neerzetten, zoals we ook in Zeist hebben gedaan. We hadden deze locatie al langer op het oog, maar wilden destijds eerst van de Autowasboulevard een succes maken. En dat is gelukt. Onze visie daarin is misschien ook wel anders dan bij veel andere ondernemers. Bij ons gaat het niet om ‘massa is kassa’. De juiste prijs-kwaliteitverhouding past veel meer bij ons. Daar gaan we voor.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gooise Carwash richt zich op de toekomst: ‘Meteen goed doen’ | CarwashPro
Nieuwe opening

Gooise Carwash richt zich op de toekomst: ‘Meteen goed doen’

Operationeel manager JP van Dijck noemt de Gooise Carwash een 'carwash 2.0' Foto's: CarwashPro/ Belinda Meijers

Het gebouw van de pas geopende Gooise Carwash is een opvallende verschijning in Blaricum, maar gaat tegelijkertijd ook helemaal op in de omgeving. Gelegen op het industrieterrein aan de Deltazijde, grenzend aan een woonwijk met nieuwbouwwoningen, heeft de nieuwe carwash vanwege de kleurstelling en het gebruik van hout een heel natuurlijke uitstraling. En dat is ook precies de bedoeling. Een ‘carwash 2.0’ – zoals operationeel manager JP van Dijck het ook wel noemt – met een duurzaam karakter.

Het is een carwash die op de toekomst is gericht. Op het dak zijn 350 zonnepanelen geplaatst en onder de grond liggen vier waterputten van Wasserschmidt, waarmee het afvalwater volledig wordt gezuiverd en gerecycled door middel van het BioClassic-systeem. Ook hangt er overal LED-verlichting en worden de schoonmaakdoeken hergebruikt.

“We zijn op deze manier volledig zelfvoorzienend en ecologisch verantwoord bezig”, zegt manager JP van Dijck. “Dat vinden wij, maar ook onze klanten heel belangrijk.” Hij vindt dat Nederland nog wel wat achterloopt in de regelgeving met betrekking tot waterverbruik en duurzaam ondernemen, maar daar komt volgens hem snel verandering in. “Ik denk dat we hier over vijf jaar heel anders naar kijken. En als je dan nu een nieuwe wasstraat neerzet, kan je dat beter meteen goed doen.”

Nieuwe leveranciers

De carwash is sinds half januari operationeel en Van Dijck is tevreden met het eindresultaat. “Er komt altijd veel bij de opbouw van een wasstraat kijken, maar dankzij onze eerste vestiging – Autowasboulevard Zeist – hadden we al de nodige ervaring.” Voor de Gooise Carwash is er veel geëxperimenteerd met nieuwe leveranciers, met andere partijen dan bij de vestiging in Zeist. “Een volledig nieuwe wasstraat is ook hét moment om iets nieuws te proberen. Dat hebben we daarom ook gedaan”, zegt Van Dijck.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De Gooise Carwash heeft door het gebruik van hout een natuurlijke uitstraling.

Zo is er gekozen voor een EVO-kettingbaan van Christ. Vanuit diezelfde leverancier wordt er ook osmosewater toegepast in de laatste fase van het wasproces, om ervoor te zorgen dat er geen kalk- en zeepresten achterblijven.

Om de voorwas te verbeteren is een automatische velgeninweker geplaatst van het Nederlandse bedrijf Maurice Piket. Bij elke auto die de wasstraat inrijdt, worden de velgen goed ingeweekt. Dit scheelt volgens Van Dijck niet alleen tijd, maar bespaart ook chemie: “Het is een stukje nauwkeurigheid. De ene werknemer let daar meer op dan de ander, maar zo worden de velgen in ieder geval niet overgeslagen. Dat scheelt vervolgens tijd en chemie, want die velgen zijn al gedaan.”

Het Belgische Tracs Systems heeft het kassasysteem geleverd, met PayWashGo. Daarover zegt Van Dijck: “Tracs levert bepaalde facetten die andere kassaleveranciers nog niet hebben en dat maakt nou net het verschil. Ook wanneer we nog iets doorgevoerd willen hebben, wordt dat vaak op korte termijn ingebouwd. Dat is heel prettig”.

De totaalbeveiliging en de cameraboog met zes camera’s aan het begin van de wasstraat komt van BigBrother. “Hier kan je als wasstraat echt niet meer zonder”, legt Van Dijck uit. “Bij een schone auto is de klant zich nog meer bewust van hoe de auto eruit ziet, en komen ze voor elk krasje naar ons toe. Daarover moeten er geen misverstanden zijn.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

Het stofzuigplein heeft een full service-concept.

De cocktailbar

“En dit is de cocktailbar”, grapt Van Dijck wanneer we door de technische ruimte lopen. De chemie komt van Dr. Stöcker. “Bij de keuze van chemie is het voor een groot deel prijs en kwaliteit. Maar de service en de manier van afvalverwerking zijn voor ons doorslaggevend geweest”, zegt Van Dijck. Hij benoemt de afvoer van de lege cans, waar normaliter de chemie in zit. “Het is een crime om de lege cans af te voeren. Daarom hebben we ook gekeken hoe een leverancier omgaat met dat probleem. Dr. Stöcker heeft het Bag-in-Box systeem. Dat is gemaakt van plastic en karton en kan gewoon gescheiden verwerkt worden. Geen gedoe.”

De Gooise Carwash heeft daarnaast een full service stofzuigplein van Van Holland. De stofzuigers komen in de dubbele uitvoering, ‘waardoor je niet op de buren hoeft te wachten’. Er zijn luchtdrukpistolen voor tussen de stoelen en er hangen zogeheten Tornado reinigingspistolen met borsteltjes erin, wat heel handig is voor het schoonmaken van het middenconsole en tussen de ventilatieroosters. Klanten kunnen ook op drie plekken op het stofzuigplein de bandenspanning controleren en er is op elke hoek een mattenklopper.

Wat het full service-concept compleet maakt, zijn de gratis te gebruiken sprays om het interieur, dashboard en de dorpels te reinigen en de doek die daarbij hoort. “Elke klant krijgt bij het begin van de wasstraat een doek mee. Na gebruik kunnen de vieze doeken in de daarvoor bestemde (houten) wijnvaten worden gedeponeerd en worden ze gewassen. Het all-in stofzuigplein, het meten van de bandenspanning, de mattenkloppers, interieursprays en ook de herbruikbare doeken zijn allemaal onderdeel van de wasprogramma’s en dus ‘gratis’ voor alle klanten.”

(Tekst gaat verder onder de afbeeldingen)

In de technische ruimte zie je verschillende leveranciers terugkomen, waaronder REMON, Dr. Stöcker, Christ en Wasserschmidt.

Rustig opstarten, daarna gas geven

De wasstraat zit op dit moment nog in de opstartfase. Van Dijck is druk bezig om de kinderziektes eruit te halen – wat erg meevalt – en ervoor te zorgen dat het team goed wordt opgeleid. “We hebben een nieuw team met vijftien mensen en die moeten ook allemaal ingewerkt worden. Het is van belang dat we samen flink gas kunnen geven.”

Volgens hem zijn de klanten tevreden met wat ze krijgen; de reacties zijn erg positief. De Gooise Carwash heeft een eigen loyaliteitsprogramma met een Loyalty Card. De pas is gratis, er hoeft niet verplicht een tegoed op te worden gezet en het levert onder andere korting op bij elk wasprogramma. Op het beste programma is dat al drie euro korting. “Ook hebben we exclusieve acties. Met moederdag kan dat bijvoorbeeld een bosje bloemen zijn en rond de kerstdagen is er een kerststol.”

Het type klanten dat naar de wasstraat in Blaricum komt, is redelijk vergelijkbaar met Autoboulevard Zeist, zegt Van Dijck. “We zien hier behoorlijk wat exclusieve auto’s: Porsches en veel SUV’s. Dat is overigens niet onze core business – elke klant voor ons is er één. Maar we zijn wel zo door de wol geverfd dat we inmiddels weten hoe we met dat soort auto’s om moeten gaan. En door te laten zien wat je kan, krijg je ook weer veel nieuwe klanten binnen. Dat zegt zich voort.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Op deze locatie is gekozen voor een EVO-kettingwasstraat van Christ.

Lokale naam

Er is bewust voor gekozen om de naam van de wasstraat eigen en lokaal te houden. Over een overkoepelende naam voor beide filialen is wel even nagedacht, maar dat bleek toch niet passend te zijn, vertelt Van Dijck. “Kijkend naar de toekomst ligt er nog geen plan klaar voor verdere uitbreiding. “We gaan eerst dit neerzetten, zoals we ook in Zeist hebben gedaan. We hadden deze locatie al langer op het oog, maar wilden destijds eerst van de Autowasboulevard een succes maken. En dat is gelukt. Onze visie daarin is misschien ook wel anders dan bij veel andere ondernemers. Bij ons gaat het niet om ‘massa is kassa’. De juiste prijs-kwaliteitverhouding past veel meer bij ons. Daar gaan we voor.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.