‘Borstels in carwash verdienen meer aandacht’

Borstels dragen in grote mate bij aan het wasresultaat van een carwash. De kleuren weerspiegelen de huisstijl en door kleur en vorm van verschillende borstels ziet de klant wat er gebeurt in de wasstraat – wat weer zorgt voor een betere beleving. Roel Muskens van Brushcom pleit voor meer aandacht voor borstels in de carwash.

Brushcom ontwikkelde zich in krap vijftien jaar van importeur en groothandel tot een allround borstelbedrijf met eigen productie, innovatieve oplossingen en als kennispartner voor carwashes. Eigenaar Roel Muskens geeft uitleg over de ontwikkelingen. Hij laat nieuwe materialen zoals CCT-foam zien, legt uit hoe borstels bijdragen aan het wasresultaat en toont wat je met kleur, materiaal en vorm kunt bereiken.

In 2007 begon vader Muskens met Brushcom, na heel wat jaren ervaring te hebben opgedaan in de sector bij onder meer Christ en Dibo. Brushcom begon vooral als een groothandel en importeur van borstels van andere merken. Roel Muskens was er vanaf de start bij.

Modernisering van de markt

De start van Brushcom in 2007 valt samen met de opkomst van de standalone wasstraten; moderne, grote gelegenheden met meterslange kettingbanen en uitgebreide stofzuigpleinen. Muskens: “Autowassen werd in die periode meer en meer een core business activiteit door de opkomende indoor carwashes. Daardoor nam de vraag naar maatwerk en naar innovatieve oplossingen voor de wasstraat toe en daar zijn we als Brushcom in meegegroeid. Borstels zijn een van de middelen waarmee een wasgelegenheid zich kan onderscheiden van de concurrentie.”

De exportmarkt is goed voor zo’n 80 procent van de omzet, onder meer de Amerikaanse markt is belangrijk voor Brushcom. Het bedrijf concentreert zich ondertussen op eigen innovatie op het gebied van materialen en techniek. In Oss werken nu zestien mensen, plus nog eens enkele agenten die het merk vertegenwoordigen.

Varkenshaar

Lance van Hees sluit aan bij de rondleiding. Van Hees is accountmanager en houdt zich tevens bezig met de ontwikkeling van nieuwe borstels. We starten boven, bij het magazijn wat krap begint te worden. Er liggen onder meer borstels van varkenshaar voor de voorwas en borstels met kunststof haren die precies lijken op het varkenshaar en volgens Van Hees in functie niet achterblijven. “Ander prijskaartje en er zijn geen varkens voor nodig. Het biedt een duurzame en toekomstbestendige oplossing”, legt hij uit. Ook andere benodigdheden voor een carwashonderneming zijn er te vinden, zoals stofzuigerslangen, waterbakken en andere voorwasartikelen. “De focus ligt hier bij Brushcom echt op borstels, maar we zijn er voor veel meer aspecten van de carwash.”

Tekst gaat verder onder de foto

Borstels in heldere kleuren

Beneden is net een lading pallets met rollen foam en textiel gelost. De kleuren zwart, rood en blauw overheersen. “Klanten zijn soms nog huiverig voor lichte kleuren, dus je ziet hier wat in de praktijk het meest voorkomt”, licht Van Hees toe. Die terughoudendheid naar heldere of lichte kleuren is niet nodig volgens hem. “Hoe je borstels er na verloop van tijd uitzien ligt ook aan de verdere afstelling van de wasstraat, zoals de chemie en het onderhoud. We zien ook ondernemers die juist heel bewust kiezen voor lichte en heldere kleuren, omdat je daarmee ook aan je klant laat zien dat je een frisse en veilige wasstraat hebt.”

Stiknaden

Bij de productie staan naaimachines en snijtafels. Richting de expeditie puilen de postkarren uit met borstels die voor klanten op maat zijn gemaakt. Opvallend is de hoeveelheid lange rode slierten in de karren, die zijn voor de wassecties van een grote Amerikaanse klant die momenteel in sneltreinvaart verschillende franchisevestigingen opent in de VS.

De slierten, ook wel mitters genoemd, zijn gemaakt van een speciale blend van textiel waardoor de wateropname in balans blijft. De mitters worden hierdoor niet te zwaar, zorgen voor een goed wasresultaat en klantbeleving. Van Hees laat zien dat de stiknaad aan de binnenkant zit door gebruik te maken van een unieke productiemethode.

Tekst gaat verder onder de foto

Mitters in de expeditie

Materialen

Een van de innovaties van Brushcom op materiaalgebied is Hybrid, een hybride van foam en textiel. De materialen hebben voor een carwash verschillende eigenschappen, legt Muskens uit. “Foam is bijvoorbeeld stugger en textiel neemt weer meer water op waardoor het zwaarder wordt. Beide materialen hebben zo hun eigen eigenschappen en resultaten. Door textiel weer te combineren met foam krijg je het beste van twee werelden. De stugheid van foam en het zachte van textiel.”

Tekst gaat verder onder de foto

Hybrid+

Rollovers

Omdat textiel door water zwaarder wordt, zie je dit materiaal vooral toegepast bij kettingwasstraten en niet op rollovers. “Maar met ons eigen ontworpen CCT-foam kan je dus heel goed werken op een rollover. Het is een nieuwe markt voor ons”, vertelt Muskens. “We kunnen echt iedere wasstraat nu helpen met geschikt borstelmateriaal.”

Muskens vertelt over de trial and error die de ontwikkeling van nieuwe materialen met zich meebrengt. “Je hebt een idee en je bent er zeker van dat de resultaten goed zijn, maar dan komt het technische stuk. Hoe ver kan je het nieuwe materiaal bijvoorbeeld insnijden? Hoe flexibel of hoe stug wordt het afhankelijk van de diktes? Dat is wel zoeken geweest.” CCT-foam is inmiddels een bewezen succes voor Brushcom.

Tekst gaat verder onder de foto

CCT-foam

Proeftuin

Wassen is overigens een familiedingetje bij de Muskens. Vader Muskens is nog altijd zijdelings betrokken bij het bedrijf, hoewel Roel sinds vorig jaar volledig eigenaar is. Broer Tom heeft een wasstraat in Oss, The Carwash. De wasstraat is zo’n 45 meter lang en wordt voor een groot gedeelte opgebouwd met zelf ontwikkelde componenten. Muskens: “de wasstraat is een zelfstandig bedrijf. Maar het voor ons wel een proeftuin voor de innovaties.”

Pleidooi

De ondernemer houdt een pleidooi voor het belang van goede borstels in de wasstraat. “Naast techniek en chemie zijn borstels van groot belang voor het wasresultaat en de beleving in een wasstraat. Omdat het zo’n zichtbaar stuk van de wasstraat is, kun je er veel mee bereiken”, legt Muskens uit. “Denk eens aan je huisstijl. Onlangs hebben we voor Coppus Carwash in Venlo de borstels geleverd. De eigenaar daar, Stijn Coppus, heeft heel bewust voor Venlose kleuren gekozen. Dat versterkt de identiteit van de wasstraat.” De borstels dragen bovendien bij aan een beter wasresultaat, redeneert Muskens verder. “Winst die je niet moet laten liggen. Daar komt bij dat goed onderhoud van het borstelmateriaal zorgt voor een kleinere kans op schades. We willen de markt hier actiever over gaan voorlichten.”

Zichtbaarheid

“Door nadrukkelijke keuzes te maken in de kleuren en materialen laat je bovendien je klanten zien dat er iets gebeurt”, vindt Muskens. “Kies voor de polish bijvoorbeeld een andere kleur dan voor het wassen. Zonder het uit te leggen ziet de klanten waar de verschillen in de aangeboden wasprogramma’s zitten. Dat die rode borstels bijvoorbeeld dus niet meedraaien als je voor een goedkoper programma kiest. Je maakt inzichtelijk wat de verschillen in je programma’s zijn en dat beïnvloed de keuze bij een volgend bezoek.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Borstels in carwash verdienen meer aandacht’ | CarwashPro

‘Borstels in carwash verdienen meer aandacht’

Borstels dragen in grote mate bij aan het wasresultaat van een carwash. De kleuren weerspiegelen de huisstijl en door kleur en vorm van verschillende borstels ziet de klant wat er gebeurt in de wasstraat – wat weer zorgt voor een betere beleving. Roel Muskens van Brushcom pleit voor meer aandacht voor borstels in de carwash.

Brushcom ontwikkelde zich in krap vijftien jaar van importeur en groothandel tot een allround borstelbedrijf met eigen productie, innovatieve oplossingen en als kennispartner voor carwashes. Eigenaar Roel Muskens geeft uitleg over de ontwikkelingen. Hij laat nieuwe materialen zoals CCT-foam zien, legt uit hoe borstels bijdragen aan het wasresultaat en toont wat je met kleur, materiaal en vorm kunt bereiken.

In 2007 begon vader Muskens met Brushcom, na heel wat jaren ervaring te hebben opgedaan in de sector bij onder meer Christ en Dibo. Brushcom begon vooral als een groothandel en importeur van borstels van andere merken. Roel Muskens was er vanaf de start bij.

Modernisering van de markt

De start van Brushcom in 2007 valt samen met de opkomst van de standalone wasstraten; moderne, grote gelegenheden met meterslange kettingbanen en uitgebreide stofzuigpleinen. Muskens: “Autowassen werd in die periode meer en meer een core business activiteit door de opkomende indoor carwashes. Daardoor nam de vraag naar maatwerk en naar innovatieve oplossingen voor de wasstraat toe en daar zijn we als Brushcom in meegegroeid. Borstels zijn een van de middelen waarmee een wasgelegenheid zich kan onderscheiden van de concurrentie.”

De exportmarkt is goed voor zo’n 80 procent van de omzet, onder meer de Amerikaanse markt is belangrijk voor Brushcom. Het bedrijf concentreert zich ondertussen op eigen innovatie op het gebied van materialen en techniek. In Oss werken nu zestien mensen, plus nog eens enkele agenten die het merk vertegenwoordigen.

Varkenshaar

Lance van Hees sluit aan bij de rondleiding. Van Hees is accountmanager en houdt zich tevens bezig met de ontwikkeling van nieuwe borstels. We starten boven, bij het magazijn wat krap begint te worden. Er liggen onder meer borstels van varkenshaar voor de voorwas en borstels met kunststof haren die precies lijken op het varkenshaar en volgens Van Hees in functie niet achterblijven. “Ander prijskaartje en er zijn geen varkens voor nodig. Het biedt een duurzame en toekomstbestendige oplossing”, legt hij uit. Ook andere benodigdheden voor een carwashonderneming zijn er te vinden, zoals stofzuigerslangen, waterbakken en andere voorwasartikelen. “De focus ligt hier bij Brushcom echt op borstels, maar we zijn er voor veel meer aspecten van de carwash.”

Tekst gaat verder onder de foto

Borstels in heldere kleuren

Beneden is net een lading pallets met rollen foam en textiel gelost. De kleuren zwart, rood en blauw overheersen. “Klanten zijn soms nog huiverig voor lichte kleuren, dus je ziet hier wat in de praktijk het meest voorkomt”, licht Van Hees toe. Die terughoudendheid naar heldere of lichte kleuren is niet nodig volgens hem. “Hoe je borstels er na verloop van tijd uitzien ligt ook aan de verdere afstelling van de wasstraat, zoals de chemie en het onderhoud. We zien ook ondernemers die juist heel bewust kiezen voor lichte en heldere kleuren, omdat je daarmee ook aan je klant laat zien dat je een frisse en veilige wasstraat hebt.”

Stiknaden

Bij de productie staan naaimachines en snijtafels. Richting de expeditie puilen de postkarren uit met borstels die voor klanten op maat zijn gemaakt. Opvallend is de hoeveelheid lange rode slierten in de karren, die zijn voor de wassecties van een grote Amerikaanse klant die momenteel in sneltreinvaart verschillende franchisevestigingen opent in de VS.

De slierten, ook wel mitters genoemd, zijn gemaakt van een speciale blend van textiel waardoor de wateropname in balans blijft. De mitters worden hierdoor niet te zwaar, zorgen voor een goed wasresultaat en klantbeleving. Van Hees laat zien dat de stiknaad aan de binnenkant zit door gebruik te maken van een unieke productiemethode.

Tekst gaat verder onder de foto

Mitters in de expeditie

Materialen

Een van de innovaties van Brushcom op materiaalgebied is Hybrid, een hybride van foam en textiel. De materialen hebben voor een carwash verschillende eigenschappen, legt Muskens uit. “Foam is bijvoorbeeld stugger en textiel neemt weer meer water op waardoor het zwaarder wordt. Beide materialen hebben zo hun eigen eigenschappen en resultaten. Door textiel weer te combineren met foam krijg je het beste van twee werelden. De stugheid van foam en het zachte van textiel.”

Tekst gaat verder onder de foto

Hybrid+

Rollovers

Omdat textiel door water zwaarder wordt, zie je dit materiaal vooral toegepast bij kettingwasstraten en niet op rollovers. “Maar met ons eigen ontworpen CCT-foam kan je dus heel goed werken op een rollover. Het is een nieuwe markt voor ons”, vertelt Muskens. “We kunnen echt iedere wasstraat nu helpen met geschikt borstelmateriaal.”

Muskens vertelt over de trial and error die de ontwikkeling van nieuwe materialen met zich meebrengt. “Je hebt een idee en je bent er zeker van dat de resultaten goed zijn, maar dan komt het technische stuk. Hoe ver kan je het nieuwe materiaal bijvoorbeeld insnijden? Hoe flexibel of hoe stug wordt het afhankelijk van de diktes? Dat is wel zoeken geweest.” CCT-foam is inmiddels een bewezen succes voor Brushcom.

Tekst gaat verder onder de foto

CCT-foam

Proeftuin

Wassen is overigens een familiedingetje bij de Muskens. Vader Muskens is nog altijd zijdelings betrokken bij het bedrijf, hoewel Roel sinds vorig jaar volledig eigenaar is. Broer Tom heeft een wasstraat in Oss, The Carwash. De wasstraat is zo’n 45 meter lang en wordt voor een groot gedeelte opgebouwd met zelf ontwikkelde componenten. Muskens: “de wasstraat is een zelfstandig bedrijf. Maar het voor ons wel een proeftuin voor de innovaties.”

Pleidooi

De ondernemer houdt een pleidooi voor het belang van goede borstels in de wasstraat. “Naast techniek en chemie zijn borstels van groot belang voor het wasresultaat en de beleving in een wasstraat. Omdat het zo’n zichtbaar stuk van de wasstraat is, kun je er veel mee bereiken”, legt Muskens uit. “Denk eens aan je huisstijl. Onlangs hebben we voor Coppus Carwash in Venlo de borstels geleverd. De eigenaar daar, Stijn Coppus, heeft heel bewust voor Venlose kleuren gekozen. Dat versterkt de identiteit van de wasstraat.” De borstels dragen bovendien bij aan een beter wasresultaat, redeneert Muskens verder. “Winst die je niet moet laten liggen. Daar komt bij dat goed onderhoud van het borstelmateriaal zorgt voor een kleinere kans op schades. We willen de markt hier actiever over gaan voorlichten.”

Zichtbaarheid

“Door nadrukkelijke keuzes te maken in de kleuren en materialen laat je bovendien je klanten zien dat er iets gebeurt”, vindt Muskens. “Kies voor de polish bijvoorbeeld een andere kleur dan voor het wassen. Zonder het uit te leggen ziet de klanten waar de verschillen in de aangeboden wasprogramma’s zitten. Dat die rode borstels bijvoorbeeld dus niet meedraaien als je voor een goedkoper programma kiest. Je maakt inzichtelijk wat de verschillen in je programma’s zijn en dat beïnvloed de keuze bij een volgend bezoek.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.