Nieuwe auto’s worden steeds breder

In de carwashsector is de voertuigbreedte een belangrijke parameter voor de ontwikkeling en keuze in wassystemen. Handig om te weten: nieuwe auto’s worden steeds breder. De Duitse ADAC analyseerde de formaten van nieuwe auto’s. Slechts een klein percentage van alle auto’s is minder dan 1,90 meter breed.

De ADAC heeft een uitgebreide analyse gemaakt van het formaat van de auto’s die nu op de Duitse autobahn rijden. De ADAC in Duitsland is vergelijkbaar met de ANWB in Nederland. En misschien geen verrassing, maar auto’s worden steeds breder. Dat komt onder meer omdat er steeds meer comfort wordt ingebouwd en het heeft te maken met veiligheid – denk aan kreukelzones en airbags.

De ADAC merkt op dat zelfs auto’s die door de bank genomen als ‘tweede auto’ worden aangeschaft geen kleine wagens meer staan. Dat voertuigen steeds groter worden zorgt in de praktijk nog wel eens voor parkeerproblemen op straat en in garages. Op de lijst van de autoclub staan slechts 53 modellen die, inclusief buitenspiegels, niet breder zijn dan 1,90 meter en niet langer dan 4,70 meter.

Smalle en brede auto’s

De smalste nieuwe auto’s die momenteel beschikbaar zijn onder de 1,90 meter breed zijn vaak elektrische auto’s. De dunste auto ooit is de halfopen tweezitter Renault Twizy. Inclusief buitenspiegels is deze precies 1396 millimeter breed. De bestuurder en de enige passagier in de Twizy zitten echter achter elkaar.

Een voorbeeld van het steeds breder worden van auto’s is de Volkswagen Golf. In zijn eerste generatie had de VW Golf een breedte van 1,80 meter, zij het met standaard slechts één buitenspiegel. De huidige generatie van de VW heeft een totale breedte van ruim 2,07 meter. Aangezien de VW Golf niet een van de grootste en breedste voertuigen op de markt is, overschrijden veel voertuigen deze breedte dus.

Zonder spiegels

De ADAC heeft nog een belangrijke opmerking in de publicatie over hun onderzoek: fabrikanten specificeren vaak alleen de voertuigbreedte zonder de buitenspiegels in de voertuigdata. Met deze kennis moeten operators van autowasstraten de veiligheidsinstructies op hun autowasstraat controleren. Een duidelijke indicatie van de totale breedte inclusief de buitenspiegels is nodig om te voorkomen dat klanten met te brede voertuigen door het systeem gaan.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe auto’s worden steeds breder | CarwashPro

Nieuwe auto’s worden steeds breder

In de carwashsector is de voertuigbreedte een belangrijke parameter voor de ontwikkeling en keuze in wassystemen. Handig om te weten: nieuwe auto’s worden steeds breder. De Duitse ADAC analyseerde de formaten van nieuwe auto’s. Slechts een klein percentage van alle auto’s is minder dan 1,90 meter breed.

De ADAC heeft een uitgebreide analyse gemaakt van het formaat van de auto’s die nu op de Duitse autobahn rijden. De ADAC in Duitsland is vergelijkbaar met de ANWB in Nederland. En misschien geen verrassing, maar auto’s worden steeds breder. Dat komt onder meer omdat er steeds meer comfort wordt ingebouwd en het heeft te maken met veiligheid – denk aan kreukelzones en airbags.

De ADAC merkt op dat zelfs auto’s die door de bank genomen als ‘tweede auto’ worden aangeschaft geen kleine wagens meer staan. Dat voertuigen steeds groter worden zorgt in de praktijk nog wel eens voor parkeerproblemen op straat en in garages. Op de lijst van de autoclub staan slechts 53 modellen die, inclusief buitenspiegels, niet breder zijn dan 1,90 meter en niet langer dan 4,70 meter.

Smalle en brede auto’s

De smalste nieuwe auto’s die momenteel beschikbaar zijn onder de 1,90 meter breed zijn vaak elektrische auto’s. De dunste auto ooit is de halfopen tweezitter Renault Twizy. Inclusief buitenspiegels is deze precies 1396 millimeter breed. De bestuurder en de enige passagier in de Twizy zitten echter achter elkaar.

Een voorbeeld van het steeds breder worden van auto’s is de Volkswagen Golf. In zijn eerste generatie had de VW Golf een breedte van 1,80 meter, zij het met standaard slechts één buitenspiegel. De huidige generatie van de VW heeft een totale breedte van ruim 2,07 meter. Aangezien de VW Golf niet een van de grootste en breedste voertuigen op de markt is, overschrijden veel voertuigen deze breedte dus.

Zonder spiegels

De ADAC heeft nog een belangrijke opmerking in de publicatie over hun onderzoek: fabrikanten specificeren vaak alleen de voertuigbreedte zonder de buitenspiegels in de voertuigdata. Met deze kennis moeten operators van autowasstraten de veiligheidsinstructies op hun autowasstraat controleren. Een duidelijke indicatie van de totale breedte inclusief de buitenspiegels is nodig om te voorkomen dat klanten met te brede voertuigen door het systeem gaan.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.