Hansa Service: ‘Je moet durven investeren in nieuwe ideeën’

Hansa Service is leverancier van totaaloplossingen voor carwash- en tankbedrijven. In de loop der jaren heeft het team zich in verschillende disciplines gespecialiseerd en is het assortiment vergroot. De kracht van het bedrijf schuilt volgens directeur Duncan Josselet in de focus op dienstverlening en de drive om te innoveren: “Je moet geen oogkleppen op hebben, maar steeds blijven kijken naar waar de markt behoefte aan heeft.”

Om bij te blijven en ontwikkelingen uit de branche bij te houden, gaat het team van Hansa Service regelmatig naar vakevenementen. “Zo bezoeken we onder meer verschillende vakbeurzen in het buitenland. Een kijkje over de grens nemen loont, want je weet dan waar je staat. Het is altijd nuttig om inspiratie op te doen en om te kijken waar mogelijk verbeterpunten liggen. In vergelijking met het buitenland denk ik dat wij het in Nederland goed doen. Ons land loopt voor op het gebied van apparatuur en de implementatie van slimme systemen.”

Het assortiment van Hansa is in de loop der jaren flink uitgebreid. Dat moet ook, stelt Josselet: “De branches waarin wij opteren, zijn constant in beweging. Stilstand is achteruitgang. Je moet durven investeren in nieuwe ideeën. Als je niet meebeweegt met de markt, zie je de veranderingen over het hoofd.”

Innovatie

Een verandering die recent heeft plaatsgevonden is de aanpak van de lay out van alle machines. “Het display is nu duidelijker zichtbaar voor de gebruiker. In een oogopslag ziet de klant hoeveel tijd hij nog heeft of hoeveel druk er in de band zit. Deze automaten zijn volledig RVS vervaardigd en kunnen in elke Ral-kleur gepoedercoat worden. Daarnaast hebben wij een geheel nieuwe hondenwasstraat en een ruitenwisservloeistof bijvul machine op de markt gebracht.. Ook de recent geïntroduceerde de matten borstelmachine doet het goed. Deze installatie reinigt de automatten door deze te borstelen en te stofzuigen.”

Naast het verschaffen van een snelle dienstverlening speelt duurzaamheid ook een grote rol bij de bedrijfsvoering van Hansa Service. Zo wordt onder andere met recyclebaar materiaal gewerkt en kunnen oude kasten refurbished worden, waardoor ze een tweede leven krijgen. “Omdat we alles in eigen huis kunnen stralen en poedercoaten kunnen we snel schakelen. We kunnen een nieuwe coating op oude apparatuur aanbrengen en nieuwe timers en electronische muntproevers installeren”, vertelt Duncan. “Daardoor kan een oudere installatie er weer jaren mee door. Denk ook bijvoorbeeld aan apparatuur die wegens een omkleuring van een tankstation in kleur mee moeten veranderen.”

Reuring

Een ander punt waarmee tankstationhouders – en carwash-ondernemers – zich kunnen onderscheiden, is door de plaatsing van een hondenwasstraat. “Ons model is relatief goedkoop en basic en daardoor aantrekkelijk voor een brede doelgroep. Net als bij al onze producten het geval is, verzorgen we ook de plaatsing ervan.”

Het komt namelijk wel nauw waar dit systeem wordt neergezet. “Als je een hondenwasstraat aanschaft, moet je ervoor zorgen dat deze duidelijk zichtbaar is. Sommige ondernemers denken praktisch te zijn door zo’n installatie op een vrije plekje neer te zetten, maar dan sla je de plank mis. Je moet de aandacht trekken, omdat zo’n systeem een ander soort publiek trekt. Het zorgt voor reuring bij je tankstation of carwash. Door met ondernemers mee te denken over de juiste plaatsing en positionering, hoop ik ze verder te helpen. Dienstverlening is erg belangrijk voor ons zoals je kunt merken”, besluit Duncan.”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.