CarPro Carwash breidt uit naar vijf vestigingen: ‘We gaan voor natuurlijke groei’
CarPro Carwash is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in de regio Noord-Brabant, zeker nu onlangs de vierde vestiging in het Brabantse Best is geopend. En daar blijft het niet bij: de plannen liggen al op tafel voor een vijfde locatie in Someren, die medio 2023 moet openen. Commercieel manager Max Wijlaars neemt ons mee door de nieuwe wasstraat, en praat ons bij over de laatste ontwikkelingen en de plannen voor de toekomst. “We hebben de ambitie om natuurlijk te groeien.”
Passend bij het 15-jarig jubileum van CarPro Carwash – dat in 2007 is opgericht door Jan Jacob Prosman – is eind april de vierde vestiging in Best feestelijk geopend. Deze nieuwe carwash beslaat 3.000 vierkante meter en is gelegen op industrieterrein ‘t Zand, naast bouwmarkt Hornbach.
De wasstraat – geïnstalleerd door ACE en met de wastechniek van Holtz – heeft als bijzondere eye catcher de meelopende wielenreiniger. Niet alleen nieuw binnen de eigen vestigingen, maar ook nieuw binnen de carwashbranche an sich. Ook de actieve verlichting binnen de wasstraat is een opvallend onderdeel, welke verschillend opkleurt per stap in het wasproces voor meer beleving. Ook is er een stofzuigerplein met 25 plekken, een mattenreinigingsmachine, een bandenspanningspomp en een apparaat met geurverstuivers.
De locatie heeft bovendien vijf indoor wasboxen waar klanten contactloos kunnen betalen en wassen zonder tijdslimiet. Om dat alleen binnen aan te bieden, is volgens Wijlaars een bewuste keuze. “In de omgeving zijn er al wasboxen als onderdeel van een tankstation. Hoe kun je daar dan mee concurreren, is de vraag. En wil je daar überhaupt mee concurreren? We hebben daarom gekozen voor indoor wasboxen, waarmee we een uniek aanbod kunnen genereren voor onze klant. Geen gedoe met muntjes en een tijdslimiet, en je kunt gratis gebruik maken van de interieurfaciliteiten, waaronder het stofzuigerplein.”
(De tekst gaat verder onder de afbeeldingen)
De wasstraat in Best is voorzien van de nieuwste wastechniek (foto’s: CarwashPro/Belinda Meijers)
Synergie
Naast de carwashlocaties in Weert (2007), Nunen (2012), Helmond (2016) en Best (2022) zijn er plannen voor een nieuw project. Zo wordt er gekeken naar een nieuwe wasstraat in Someren. Deze locatie past volgens Wijlaars perfect binnen het strategische plan van het bedrijf om de afstanden tussen de vestigingen minimaal te houden, zodat er altijd een bepaalde synergie nagestreefd kan worden. “Op die manier kunnen we eenvoudig machines en onderdelen uitwisselen, zijn de voorraden makkelijk bij te houden en kun je bij uitval en ziekte sneller schakelen met personeel.” Het streven is om medio 2023 de vijfde vestiging te openen.
Dat het bedrijf flink inzet op nieuwe carwashes, heeft volgens Wijlaars niets te maken met een snelle groeistrategie. “Je ziet op dit moment een consolidatie in de markt met overnames van grote investeerders. Natuurlijk zit daar een enorme slagkracht achter, en dat maakt ook dat wij een bepaalde grootte willen realiseren. Dat betekent overigens niet dat we maar ongebreideld vestigingen uit de grond willen stampen. We hebben absoluut niet de ambitie om ergens de grootste in te zijn. Wij willen een aanvulling zijn op de omgeving en gaan liever voor een natuurlijke en solide groei. Op dit moment zijn we goed bezig op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, we gaan efficiënt om met grondstoffen en weten de synergie te behouden tussen de vestigingen en ons personeel. Dat is een strategie die voor ons werkt.”
(De tekst gaat verder onder de afbeelding)
De meelopende wielenreiniger is een bijzondere eye catcher (foto: CarwashPro/Belinda Meijers)
Duurzaam innoveren
Binnen alle vestigingen van CarPro Carwash heeft duurzaam innoveren de aandacht. Niet alleen omdat de markt daarom vraagt, zegt Wijlaars, maar ook omdat het past binnen de bedrijfsfilosofie. Zo is de wasstraat in Best een nieuw, volledig energieneutraal pand en beschikt de locatie onder meer over een watersysteem, welke maar liefst 90 procent van het water zuivert en hergebruikt. “Per auto gaat het al gauw om zo’n vierhonderd liter water. Als je daar dan 90 procent van kunt hergebruiken, heeft dat natuurlijk een enorme reductie op het waterverbruik.” Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van biologisch afbreekbare wasshampoo van het merk Caramba en zijn de smeervetten op glycolbasis, wat niet alleen milieuvriendelijker is, maar ook meer waterbestendig dan traditionele smeervetten. “En dus gunstiger voor een wasstraat.”
Naast waterbesparing en milieuvriendelijke wasproducten wordt er volop geïnvesteerd in zonnepanelen. Drie van de vier locaties zijn daar inmiddels van voorzien. “Waar we in Weert met onze zonnepanelen voldoen in ongeveer de helft van onze energiebehoefte, kunnen we in Best dankzij een groter oppervlak en de laatste isolatietechnieken met onze zonnepanelen voorzien in het volledige energiegebruik. Gas gebruiken we niet op deze locatie. We hebben een kleine warmtepomp voor de vloerverwarming boven en beneden, en verder hebben we geen verwarming nodig in het pand. Daarnaast gebruiken we alles direct. Alle compressoren die we hier hebben, evenals de aandrijving, werken op de stroom die we zelf hebben opgewekt.” Voor de locatie in Helmond is het ook de wens om zonnepanelen te plaatsen, passend binnen de mogelijkheden van het dak.
Slimme machines
Nieuwe motoren en slimme machines zijn ook duurzame innovaties binnen het bedrijf. Zo is er in de wasstraat in Weert een jaar geleden een geheel nieuwe installatie geplaatst, met nieuwe compressoren, nieuwe techniek en een nieuwe kettingbaan. “Het voordeel daarvan is dat je niet alleen weer tien jaar vooruit kan, maar dat je er ook veel efficiëntie voor terugkrijgt.” Wijlaars noemt ook als voorbeeld het slimme stofzuigersysteem in Best:
“Voorheen was het zo dat de motor altijd aan stond, ook op het moment dat er maar één stofzuiger in gebruik was. Nu gaat de motor aan per stofzuigersysteem en dat is veel efficiënter. Omdat het zo goed werkt, is het ook doorgevoerd op alle andere locaties.”
(De tekst gaat verder onder de afbeeldingen)
Er is bewust gekozen voor indoor wasboxen (foto’s: CarwashPro/Belinda Meijers)
Kostenstijgingen temperen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is volgens Wijlaars zeker iets waar de carwashsector niet meer onderuit kan. “Het blijft natuurlijk altijd een combinatie van technische, economische en ecologische overwegingen. Maar naast het milieuaspect is het ook een goede manier om de algehele kostenstijgingen te temperen. Daarnaast is het zo dat de gehele markt een niveau omhoog gaat. Wat we de klant nu aan kunnen bieden, is veel uitgebreider dan tien jaar geleden. Eenheid daarin is voor ons belangrijk. In zowel techniek, service, aanbod, prijs en duurzaam ondernemen op alle locaties.”
Wijlaars is positief over de toekomst van de carwashsector en ziet een enorm marktpotentieel: “Er is nog genoeg ruimte voor uitbreiding, daar geloof ik zeker in. Ik zie het ook terug in het grote aantal collega-bedrijven dat erbij komt. En dat is een goed teken. Daarnaast gaat het voorzieningenniveau omhoog, het aanbod wordt steeds ruimer en de verwachtingen van de klant worden steeds hoger. Uitdagingen genoeg dus.”
Lees ook: