Niels Autowas West: testlocatie om nog sneller en beter te wassen

Niels Autowas BV is een full service autowasbedrijf uit Assen dat in 2011 werd opgericht. In 2018 besloot eigenaar Niels Wessels om een tweede vestiging te openen in het gebied Kloosterveen. Dit filiaal wordt door de ondernemer gebruikt als een soort testlocatie om zijn services verder uit te kristalliseren en perfectioneren. Zo is bij Niels Autowas West een nieuwe manier van wassen ontwikkeld waarmee klanten sneller en beter geholpen kunnen worden.

De nieuwe wasmethode houdt in dat de auto bij binnenkomst door de medewerkers met een speciale voorreiniger wordt schoongespoten. Daardoor komt het vuil los. Die troep wordt vervolgens met hogedruk weggespoten. Wat overblijft, is een een laagje statisch vuil dat verderop in de wasstraat afgespoeld wordt. Na deze voorbehandeling gaat de wagen door de wasstraat waarna het behandeld wordt met schuim.

De volgende stappen zijn de behandelingen door de hogedruk boog en de wielwas. Daarna wordt het voertuig door textiel borstels gewassen. “Na deze stappen volgt ons speciale programma”, stelt Wessels. “Onze medewerkers controleren de auto op plekjes die nog niet goed genoeg gereinigd zijn. Met een zachte borstel of een washandschoen worden de puntjes op de i gezet. Na deze persoonlijke aandacht volgt de conservering (wax, polish en/of drooghulp), hierna gaat de auto het droogproces in. Eerst wordt de auto droog geblazen en vervolgens nagedroogd en opgewreven met zacht droogtextiel. Elke auto verlaat honderd procent blinkend het pand.”

Beter afstellen

De inzet van medewerkers voor en middenin de wasstraat levert veel voordelen op stelt de ondernemer: “Door deze wasmethode kunnen we sneller werken. Een groot voordeel van deze werkwijze is dat we nu snel kunnen zien op welk vlak we de machines beter moeten afstellen. Als blijkt dat een bepaald onderdeel niet goed schoon is als deze het het middenstuk van de wasgelegenheid bereikt, kunnen we de installatie zo instellen dat dit bewuste onderdeel beter gewassen wordt.”

Voor sommige klanten was deze nieuwe werkwijze nog even wennen. “In het begin merkte je dat er nog enige onduidelijkheid bestond over deze nieuwe werkwijze, maar dat is nu voorbij. Waarom wordt er niet voorgewassen en gaat dat dan ten koste van de schoonmaakkwaliteit? Als je vervolgens uitlegt waarom je iets op een bepaalde manier doet en wat het effect daarvan is, snappen klanten wat je wilt bereiken en valt het kwartje”, verduidelijkt Wessels.

Milieu

Grote verschillen hoeven de klanten echter niet te verwachten qua wasresultaat, stelt Wessels. “De klanten merken qua effect weinig van onze nieuwe werkwijze. Kwaliteit staat hoog in het vaandel bij ons en we gaan altijd voor het beste resultaat. We zorgen er altijd voor dat elke auto er weer volledig schoon uitkomt. De nieuwe werkwijze is vooral efficiënter en sneller. Een ander voordeel is dat we een stuk minder water verbruiken, omdat hogedrukspuiten niet veel water verbruiken. Zorg dragen voor het milieu is namelijk een speerpunt van onze bedrijfsvoering. Zo gebruiken we bijvoorbeeld geen zuren om de wielen schoon te maken. De producten die we daarvoor gebruiken, zijn milieuvriendelijk.”

Niels Autowas West hanteert een bijzondere schoonmaakmethode

Het maken van een efficiencyslag is een speerpunt van Wessels’ bedrijfsfilosofie. “Op de nieuwe locatie willen we dat mensen zich aan de machine aanpassen in plaats van andersom. Als je de installatie steeds aan de klanten moet aanpassen, verlies je kostbare tijd. Door voor een andere, meer efficiënte werkwijze te kiezen kun je meer mensen helpen. Een lege rol kost geld en dat wil je niet. Door op een andere manier te werken, sla je een grote slag.”

Uitbreidingsplannen

Het bedrijf in Assen West fungeert zoals gezegd als een soort proeflocatie. “In de oude locatie in Assen Noord zitten we in feite in een keurslijf. In de vestiging in West hebben we echter de ruimte om nieuwe technieken uit te proberen. Ik probeer altijd naar verbeterpunten te zoeken en sneller te werken. We kunnen op deze plek nieuwe technieken uittesten en kijken wat wel of juist niet werkt. Ik zou deze werkwijze ook wel op de andere locatie willen uitrollen, maar daarvoor ontbreekt de ruimte”, verduidelijkt Wessels.

“We denken na over eventuele uitbreidingsplannen voor de toekomst. Gaan we bestaande bedrijven overnemen of zetten we iets compleets nieuws op? Wat zou ik kunnen doorvoeren in mijn bedrijfsvoering om het anders te doen. Beter te doen? Deze vragen houden mij bezig. Inmiddels ben ik tien jaar in deze sector werkzaam en leer ik elke dag weer iets nieuws bij. Vaak ga ik in gesprek met collega’s en bezoek ik collega’s en concurrenten om te zien wat zij anders doen en wat goed werkt”, stelt Wessels.

Wisselende weersomstandigheden

Niels Autowas West maakt gebruikt van DICO systemen. “We werken samen met Meijer Reinigingssystemen uit Assen die officieel DICO dealer is van DICO Duitsland. Zij leveren de installaties die wij gebruiken. In samenwerking met Meijer Reinigingssystemen zijn de installaties geconfigureerd en gebouwd naar onze wensen. We hebben zelf de wasstraat samengesteld en naar eigen inzicht de lengte van de kettingbaan bepaald”, zegt Wessels. Meijer Reinigingssystemen heeft de installatie vervolgens geïnstalleerd en in bedrijf gesteld met medewerking van een programmeur van DICO Duitsland.   

Dagelijks worden de machines op de juiste manier gefinetuned en getweaked, zodat er zo slim mogelijk gewerkt kan worden. “Een verbeterslag doorvoeren is een continu proces. Ook op het gebied van chemie moet je steeds tweaken, omdat je met wisselende weersomstandigheden en settings van doen hebt. Als het erg warm is, heb je met insecten op de lak en voorruit te maken. Om deze resten weg te werken, moet je een andere dosering gebruiken dan je in de koude winterweken nodig hebt. In de winter komen auto’s onder het strooizout binnen en onder de sneeuw. Daarnaast heb je ook met de jaarlijkse bandenwissel te maken en verwachten mensen dat ze hun autobanden schoon kunnen opbergen”, besluit de ondernemer.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.