Na een relatief rustig begin van het jaar, gaat Nederland vanaf half maart voor de eerste keer op slot. Carwashes hoeven de deuren niet te sluiten, maar mogen als vitale sector openblijven voor het onderhoud van voertuigen. Wat gebeurde er nog meer in de maanden maart en april? Een terugblik.

De veiligheidsmaatregelen voor in de carwash worden veelvuldig opgezocht op de pagina’s van CarwashPro. Nog altijd zijn deze actueel:

• Vermijd contact met cash en probeer zoveel mogelijk contactloos af te rekenen
  • Houd alles schoon en ontsmet regelmatig
  • Voorzie in beschermingsmiddelen zoals plastic handschoentjes en mondkapjes voor personeel of klanten als ze deze willen gebruiken
  • Blijf thuis met klachten

Inmiddels adviseert de Bovag om de capaciteit van stofzuigpleinen te beperken. Veel carwashes met interieurreiniging hebben ervoor gekozen deze zolang de lockdown duurt te sluiten (ten minste tot 19 januari).

Hoe corona carwashes raakt

CarwashPro onderzocht in maart in hoeverre carwash-ondernemers op dat moment last hadden van de virusuitbraak. Jelle Relou van JelCo Carwash in Helmond kon op dat moment nog niet zien wat de gevolgen zouden zijn. “Afgelopen zaterdag hebben we nog veel auto’s gewassen, terwijl het op een maandagmiddag erg rustig is. Er is niemand geweest. We accepteren (nog) contact geld, maar we desinfecteren zoveel mogelijk onze handen na aanraking van deze betaalmiddelen. Het coronavirus zal hoe dan ook effect hebben op onze omzet.”

Charl van Zijl van Carwash Hoorn noemt het onvermijdelijk dat corona van invloed is op de onderneming. “Minder auto’s op de weg betekent minder wassingen.” Contactloos betalen neemt in ieder geval een sprong voorwaarts. Niels Wessels van Niels Autowas in Assen richtte een webshop in zodat klanten online de wasbeurt kunnen betalen. De QR-code die ze ontvangen kan door het raam worden gescand.

Carwashtechniek

De techniek van de carwash wordt in de eerste lockdown ook ingezet in de supermarkten om winkelwagentjes te ontsmetten. Het gebeurt onder meer bij de Jumbo in Bathmen. De ‘Destiport’ is een mobiele douche met zes vernevelaars waaruit een mengsel van water en desinfecterend middel komt. De karretjes gaan door de winkelwagenwasstraat om zo de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Voor de klanten van de supermarkt is de bedoeling van de winkelwagencarwash meteen duidelijk. Een medewerker pakt de wagentjes aan, rolt het onder de poort door en droogt de wagentjes daarna nog af met papier. De Destiport is een coproductie van metaalverwerker Steelbasterdz en Atec, een leverancier van doseerpompen, onder meer in de carwashsector.

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CarwashPro Jaaroverzicht (2): Eerste lockdown, carwashes zijn vitaal en blijven open | CarwashPro

• Vermijd contact met cash en probeer zoveel mogelijk contactloos af te rekenen
  • Houd alles schoon en ontsmet regelmatig