Elektrisch laden (nog) geen businessmodel voor carwashes

Is elektrisch laden en wassen een goede combinatie? De meeste lezers van CarwashPro vinden van niet.  Althans, niet op een locatie waar je alleen kunt wassen. Laden is vooral interessant als gebruikers langere tijd op een locatie verblijven, bijvoorbeeld in de shop, horeca of andere activiteiten.  

De poll op CarwashPro met de vraag of laden en wassen een goede combi is, werd eensgezind beantwoord. Slechts 7 procent zegt “ja”. Uit de reacties op social media en uit gesprekken met sectorgenoten blijkt dat laden weliswaar interessant is, maar dat er op een locatie méér nodig is dan alleen de combi van laden en wassen om tot een succesvol businessmodel te komen.

Klanten zijn te kort bij een carwash om laden aan te bieden, is de consensus. Wel zou stofzuigen en laden te combineren zijn, maar veel modellen auto’s laden niet als de deuren open staan en de auto niet op slot zit.

De aanleiding voor de poll op CarwashPro is de thema-uitzending over elektrisch laden. Onder meer Arie Schippers (SchippersStop) en Willemjan van Golstein Brouwers (Shell Peelland) spreken zich uit in de uitzending. Laden is zeker interessant, maar let op dat je de gebruiker meer dan genoeg reden geeft om naar jouw locatie te komen.

Laadgedrag

Bij SchippersStop is een truckwash en een wasstraat. Ook is er onder meer een parkeerservice, bakery, horeca en er zijn vergaderzalen. Schippers heeft zicht daarnaast ook toegelegd op het opladen van elektrische auto’s. Onder de naam Schippers Clean Energy hebben ze een netwerk uitgebouwd met nu ongeveer tachtig laadpunten op semi-openbare plekken.

Laadgedrag is anders dan tankgedrag, zegt Arie Schippers. Een tank benzine gooi je vol, laden doe je alleen bij een tankstation als dat voor de reis nodig is – anders wordt er thuis of op het werk geladen. Daarover zegt Schippers: “Wij denken dat het nieuwe rijden en de nieuwe manier van tanken anders zal zijn dan wat we traditioneel kennen met fossiele brandstoffen. Ons idee is dat je daar de auto laadt waar je minimaal een aantal uur verblijft. Zoals bij sportschool, restaurant en hotel en natuurlijk ook thuis.”

Binnenboord houden

Ook bij Shell Peelland van Golstein Brouwers is meer te doen. Deze locatie heeft twee WashTec-rollovers alsook een shop, horeca en zelfs fietsen om op en neer naar huis te pendelen. Golstein Brouwers verwacht klanten binnenboord te houden door ook laden aan te bieden naast het tanken, wassen en de shop.

Met de eerste wasstraat die eind jaren ’60 bij Shell Peelland van VGB Tankstations werd geïnstalleerd, werd geen geld verdiend. De carwash groeide echter uit tot een van de belangrijkste pijlers onder het bedrijf. Van Golstein Brouwers voorspelt dat het met laden ook zo zal lopen. Laadpalen vragen om een flinke investering, maar zijn bij een full service station wel noodzakelijk om klanten te behouden.

Snellader

Hans de Visser van Avia Weghorst in Enter denkt er ook zo over. Deze locatie is de eerste Avia met een snellader. De locatie heeft van alles: verschillende soorten brandstoffen, horeca, een cadeauwinkel, een stofzuigplein en kettingwasstraat van Christ.

De Visser denkt niet dat klanten die naar de locatie komen om te wassen ook gebruik maken van het laden. “Laadgedrag is anders dan tankgedrag en wasgedrag. Gebruikers laden veelal voor de deur of op het werk. Een auto op benzine gooi je nog even vol als je er toch bent, dat werkt met laden anders.”

Kunnen elektrische auto's bij jouw carwashlocatie opladen?

  • Ja (7.1%)
  • Nee (92.9%)

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.