Personeelstekort houdt carwashes bezig: ‘Het verloop is groot’

Driekwart van de ondernemers en bedrijven in de carwashsector heeft moeite met het vinden van geschikt personeel, blijkt uit een poll van CarwashPro. “Het is een van de grotere uitdagingen van het moment. Zowel bij tankstations als wasbedrijven”, bevestigt Paul de Waal van brancheorganisatie Bovag.

Ongeveer een vijfde van de carwashondernemers heeft geen problemen met het vinden van geschikte kandidaten voor openstaande vacatures. Nog eens 9 procent is niet op zoek naar nieuwe werknemers. Maar de absolute meerderheid heeft grote moeite heeft om de juiste collega’s te vinden. Dat blijkt uit een poll op CarwashPro.

In de tankstationbranche is het probleem overigens nog nijpender. Daar zegt slechts 2 procent van de respondenten voldoende geschikte kandidaten te kunnen vinden. Zusteruitgave TankPro onderzocht het personeelstekort in de tankstationbranche.

Regionale verschillen

Brancheverenigingen BETA en Bovag herkennen zich in de kwestie. “Ik denk dat er in de Randstad een groter probleem is dan in de verre regio’s, maar goed personeel vinden is een landelijk probleem”, zegt Ewout Klok tegenover TankPro. Volgens de voorzitter van de BETA bestaat het risico dat sommige collega’s daardoor niet met hun gewenste en gebruikelijke openingstijden kunnen werken door een te lage bezetting.

Tekorten komen volgens Klok in alle bedrijfsgebieden terug. De Waal van de Bovag ziet de vraag naar geschikt personeel juist vooral aan de onderkant van de arbeidsmarkt. “We moeten concurreren met de detailhandel en de horeca, en daar zijn de tekorten ook heel groot.”

Dat de branche ook nog eens moet concurreren met bijvoorbeeld GGD’s, maakt het volgens Tim Schoenmakers van de BETA niet makkelijker. “Tankstations zijn veel mensen kwijtgeraakt toen de horeca weer opende, en voor zowel tanken als wassen zorgden de GGD’s voor problemen. Die zochten duizenden mensen om al het testen en inenten in goede banen te leiden, en zij betalen goed geld omdat het in heel korte tijd op poten gezet moest worden. Dit is een tijdelijke situatie (contracten bij de GGD eindigen dit najaar), maar er zijn een hoop mensen vertrokken om die reden.”

Er zijn oplossingen

Ondanks de steeds nijpendere tekorten, zijn er wel degelijk oplossingen voor het vinden van geschikte medewerkers. Klok van de BETA: “Je kan binnen het personeelsteam vragen of er nog vrienden of vriendinnen beschikbaar zijn, denken aan creatieve, opvallende out-of-the-box wervingscampagnes en vooral benadrukken dat we een dynamische, creatieve branche zijn met uitzonderlijke kansen.” De Waal vult aan: “Kijk ook eens naar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Daar zijn al succesvolle voorbeelden van in de sector. En denk aan herintreders: mensen van een wat hogere leeftijd.”

Onderhandelingen over CAO

Werven is slechts de eerste stap als het aan Schoenmakers van de BETA ligt. Vervolgens gaat het namelijk om binding van nieuw personeel. “Het verloop is namelijk groot in onze branche, dus daar zit misschien wel de grootste uitdaging.” Met de CAO is de BETA, die de CAO voor tankstations en wasbedrijven sluit, in ieder geval al bezig. “Wij hebben al veel gesprekken gevoerd met bedrijven om onze inzet te bepalen voor de komende onderhandelingen. De huidige CAO loopt af per 31 december 2021. Daarbij is het personeelstekort vaak het allerbelangrijkste gespreksonderwerp. Je kunt daar ook in cao-verband iets mee: het imago van het werk speelt namelijk een rol, maar ook de beloning”, aldus Schoenmakers.

Het is moeilijk om geschikt personeel te vinden

  • Ja, we ervaren problemen met het vinden van de juiste medewerkers. (73.9%)
  • Nee, er reageren voldoende geschikte personen op de vacatures. (17.4%)
  • We zijn niet op zoek naar nieuw personeel. (8.7%)

Lees ook: 

Auteur: Nico Schinkelshoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.