Zo werf je jongeren als medewerker voor de carwash

De carwashsector kampt met honderden openstaande vacatures. Zeker nu in de vakantietijd is het lastig de roosters sluitend te krijgen. Belangenvereniging Beta komt met een drietal tips om jongeren te werven.

Maak gebruik van de introductietijd in studentensteden om jonge medewerkers te werven. Schakel over naar nieuwe social media kanalen en moedig onderling contact tussen de jonge medewerkers aan. Kort samengevat zijn dat de drie tips van Beta om jongeren te werven voor werken in de wasstraat of op een tankstation.

Honderden vacatures

Bij vacaturesite Indeed levert de zoekterm ‘wasstraat’ 288 openstaande vacatures op. In de laatste twee weken zijn er 75 geplaatst. De zoekterm ‘tankstation’ levert nog eens 1.533 vacatures op. Werken bij een tankstation of carwash is geen populaire bijbaantje onder jongeren, terwijl de sector wel zit te springen om jonge krachten.

Tip 1: Gebruik introductieperiodes

Wie wil werken met scholieren of studenten doet er goed aan om juist nu – in augustus en september – te werven. Dan zijn de introductieweken van vervolgopleidingen en zijn er veel activiteiten rondom studie en stad. “Door middel van gerichte advertenties, via bijvoorbeeld social media, kunt u in deze periode een grote groep bereiken”, schrijft de belangenclub op de eigen site.

Tip 2: Gebruik nieuwe social media-kanalen

Om jonge mensen te bereiken dien je aanwezig te zijn op de mediums die door
deze doelgroep gebruikt wordt. De populairste app is momenteel Instagram, en dus niet facebook. Beta komt met de tip: “Instagram geeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld advertenties te kopen waarna deze alleen zichtbaar worden voor een bepaalde doelgroep (bijv. leeftijd 18-25 jaar, student, interesse: werkzoekende/bijbaan).”

Tip 3: Moedig onderling contact aan

“Een scholier of student werkt graag met leeftijdsgenoten waarmee ze kunnen praten en ervaringen kunnen delen, ook na werktijd. Bij grote werkgevers in de supermarktbranche of in de horeca zie je vaak dat een goede sociale cohesie tussen collega’s het werkplezier vergroot. (…) Spoor hen daarom aan om ook naast het werk met elkaar om te gaan. U kunt hier bijvoorbeeld een bedrijfsuitje voor organiseren of het contact buiten de werkvloer stimuleren” En denk ook aan een aanbrengbonus om meer mensen uit dezelfde doelgroep aan te kunnen nemen.

Praktijkverhalen

Niels Wessels van Niels Autowas herkent dat het lastig is om nieuwe mensen te werven. “We doen altijd ons best om de goede medewerkers te behouden”, laat hij weten. Hoe? “Door flexibel te zijn, maar ook door de vergoeding die ze krijgen.” Zijn carwash stond deze week goed in de belangstelling door een reportage van RTV Drenthe over vakantiewerk. Medewerker Lars wordt in het item geportretteerd, een jongen die de afgelopen drie zomers al bij Niels aan de slag is gegaan.

En ook Jan Latour van City Carwash Oirschot ondervindt problemen met de aanwas van nieuwe mensen. De onlangs geopende wasstraat is nog niet op volle sterkte qua bezetting. Latour staat daarom nog regelmatig zelf voor te wassen of aan de kassa. “Je wilt het liefst flexibele mensen, die ook in het weekend willen werken. Juist dan heb je krachten nodig.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.