Washtec, Winterswijk, Esso, Winterswijk, roll-over

NRGValue sluit deal met WashTec voor levering van wasinstallaties

gebruikt

Tankstation-exploitant NRGValue heeft Washtec gekozen als partner voor hun carwash-locaties. De overeenkomst geldt voor de komende drie jaar, waarbij een verdere verlenging van de samenwerking tot de mogelijkheden behoort. De deal betekent dat als de in Rotterdam gevestigde exploitant de komende jaren een waslocatie opent of vernieuwt, gekozen wordt voor machines en wasboxen van Washtec. Inmiddels is al een locatie in Winterswijk van een nieuwe roll-over voorzien.

NRGValue is niet bepaald een kleine speler in de branche, door de overname van zo’n honderd Esso-stations twee jaar geleden. Toen de locaties nog in handen waren van Esso zelf, was er al een samenwerking met Washtec. Deze overeenkomst is gecontinueerd toen de oliemaatschappij de stations van de hand deed aan het bedrijf uit Rotterdam. Recentelijk werd deze deal dus vernieuwd. “De meeste waslocaties die we hebben overgenomen van Esso, hadden al installaties van Washtec”, zegt Martijn van ’t Einde, verantwoordelijk voor de carwash-vestigingen van de tankstation-exploitant.

Uitbreiding

De vestiging in Winterswijk is de 21ste waslocatie voor NRGValue. Het uitbreiden van het aantal autowasplekken is vooralsnog niet van toepassing. Peter van der Veen, directeur van Washtec Benelux, deed met zijn team uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden voor nieuwe carwash-vestigingen bij diverse tankstations, maar verdere uitbreiding bij de huidige locaties is vooralsnog niet aan de orde.

Bij een dergelijk onderzoek worden diverse criteria onder de loep genomen. “We doen een buurtonderzoek. Daarbij kijken we onder andere naar het inwoneraantal in een bepaalde buurt, aanwezigheid van flats (maakt zelf de auto wassen op de oprit niet mogelijk, red), andere wasmogelijkheden/concurrenten en ruimte bij de ondernemer zelf.”

Groot belang

Van ’t Einde ziet een groot belang in de carwash. “Wasmogelijkheden zijn publiekstrekkers, dat is gewoon zo. Neveneffect van een wasstraat is vaak dat je ook nog eens meer liters en autobenodigdheden verkoopt.” Met een speciale stickeractie, die momenteel loopt, hopen ze op nog meer gebruikers van de roll-over.

“Bij elke 25 liter benzine krijgt de consument een sticker. In totaal zijn er twaalf nodig, waarbij de eerste twee een cadeautje van ons zijn. Bij het gebruik van de carwash krijgen ze er gelijk twee. Bij een volle kaart kost het duurste programma in plaats van 14,95 slechts 3,95 euro.”

Intensieve samenwerking

De tankstation-exploitant koos voor Washtec om meerdere redenen. “Voor ons is het erg praktisch als één partij echt verantwoordelijk is voor alles dat met de was-intstallaties te maken heeft”, aldus Van ’t Einde. De samenwerking gaat dan ook verder dan alleen het plaatsen van installaties. “Er wordt meegedacht over eventuele uitbreidingen, vervangingen, maar ook over de marketing van het wasgedeelte. Daarnaast leveren ze alle chemie en verzorgen ze het onderhoud van de machines.”

“De huidige verbintenis loopt drie jaar en als NRGValue tevreden is met onze samenwerking gaan we stilzwijgend met elkaar door”, zegt Van der Veen.  De tankstationlocaties met een roll-over die vervangen moeten worden, krijgen standaard een nieuwe en zeer moderne roll-over van Washtec. De gemiddelde vervang- of vernieuw-tijd van een roll-over is ongeveer acht jaar, schat de directeur in.

Vernieuwingen

Bij de Esso-vestiging in Winterswijk liet de exploitant recentelijk een gloednieuwe roll-over plaatsen. “Achter het pand zat eerst een taxi-service. We hebben de hal aangepast en één van de modernste machines laten plaatsen’, zegt Van ’t Einde. Met de aanschaf en plaatsing van een roll-over is vaak een bedrag gemoeid van zo’n 120.000 euro. Over de prijs van de installatie in Winterswijk doen beide bedrijven geen mededeling.

Het advies van Washtec om in plaats van vijf, slechts vier programma’s aan te bieden in Winterswijk, pakt goed uit. “Veel mensen kozen uit gemak vaak het middelste programma. Nu is dat niet meer mogelijk en valt het programma dat duurder is en aan de linkerkant staat, meer op. Hierdoor kiezen mensen toch sneller een duurder programma”, zegt Van ’t Einde. Een speciale training zorgt dat het personeel ook actiever de wasstraat aanprijst. “We willen kassa-medewerkers een stukje automatisme bijbrengen. Standaard een wasbeurt aanbieden zorgt ook echt voor veel meer wassingen”, zegt Van der Veen.

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.