Uniek in Nederland

Autoradam realiseert wasstraat voor grote voertuigen

Bij Autoradam Westpoort kunnen grote pick-ups, busjes en bakwagens worden gewassen Foto's: ProMedia/Belinda Meijers

Autoradam heeft de eigen locatie in Amsterdam Westpoort omgebouwd naar een unieke, geautomatiseerde tunnelwasstraat voor grote voertuigen. De wasstraat is 75 meter lang en 3,25 meter hoog en heeft naast de juiste wastechniek een stevige kunststof schakelband, wat het mogelijk maakt om grote pick-ups, busjes en bakwagens grondig te wassen.

Industriewijk Westpoort omvat een groot deel van de Amsterdamse haven en kenmerkt zich door bedrijventerreinen met winkels, kantoorgebouwen en hotels. Bestelwagens en busjes rijden hier af en aan, waaronder de eigen huur- en verhuiswagens van Autoradam. Dat een tunnelwasstraat voor grote voertuigen juist op deze locatie een schot in de roos kan zijn, moet ook eigenaar Rob van den Boogaard hebben gedacht. Direct tegenover de wasstraat wordt straks de ‘Kathedraal’ gebouwd, waarmee Autoradam zijn wasaanbod in Amsterdam Westpoort compleet maakt.

Uniek

Om grote voertuigen te kunnen wassen en dat zo makkelijk mogelijk te maken, is er gekozen voor de sterkste, uni-AMB kunststof schakelband van Ammeraal Beltech. Deze zwaardere banden worden al veel gebruikt in de automobielindustrie, voornamelijk bij de productie van elektrische voertuigen. Maar dat ze nu in een tunnelwasstraat liggen in Nederland, is voor het eerst. Jean-Pierre Claassen van Ammeraal Beltech is trots op dit project. “De combinatie is uniek. Het is een wasstraat voor het grotere wagenpark en daarmee is Autoradam de eerste in Nederland”, zegt hij. “Voor Ammeraal is het ook een unicum. We timmeren hard aan de weg in Europa. En dan is het mooi om naast wasstraten voor personenauto’s ook dit erbij te hebben.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Blauwe meenemers

Qua breedte kan elke kunststof schakelband flexibel worden ingesteld. In Nederland is de breedte doorgaans 600 millimeter. Dat wordt gezien als een bruikbare breedte die veel wielsporen aankan. Maar omdat er bij Autoradam Westpoort veel verschillende voertuigen gewassen worden, zijn de banden hier net wat breder. “Voor de band is dat geen probleem”, legt Claassen uit. “Je kunt het zien als een Lego-systeem. De onderdelen passen altijd in elkaar. Maar over het algemeen geldt wel: hoe breder de band, hoe sterker die wordt.” De band heeft twee sporen en de meenemers zijn blauw, passend bij de groene kleur van Autoradam. En bij de groene borstels van Brushcom. De wasstraattechniek komt van Holz/ACE Carwash Systems.

In balans

Qua levensduur gaan de zwaardere banden minimaal net zo lang mee als een middel zware-schakelband die doorgaans voor personenauto’s wordt gebruikt, vertelt Claassen. “Hoe groter de auto’s, hoe lager vaak ook het volume. Waar je in een normale wasstraat misschien 400 personenauto’s per dag wast, was je in verhoogde wasstraat zo’n 250 voertuigen. Dus het gewicht is wel hoger, maar de hoeveelheid brengt het weer in balans.” Bovendien zijn mensen die in grotere wagens rijden vaak ook professionele chauffeurs, merkt Claassen op. “Die snappen het oprijden wat beter en zullen het systeem niet zo snel beschadigen. Ook dat telt mee.”

Autoradam heeft gekozen voor het conveyorsysteem van het Duitse Minda. Ammeraal vindt het belangrijk om daarin een ondersteunende rol te hebben. “We hebben altijd gezegd: we zijn niet alleen een bandenleverancier. We doen het samen. We geven bijvoorbeeld advies bij het vinden van de juiste conveyorbouwer, maar blijven ook na afloop ondersteuning bieden. Ook wanneer er problemen zijn. Zo bouwen we een goede relatie op.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Doorbraak

De verwachting van Claassen is dat Autoradam met deze nieuwe wasstraat een voorloper gaat zijn in de branche. “In Nederland zijn er nog meer gebieden waar veel werkbussen gewassen kunnen worden. En wellicht is dit nu de doorbraak. Met een grote hal, passende wastechniek, de hogere wandbogen en een conveyorsysteem met de juiste banden kan het gewoon lukken. Misschien wordt de drempel nu een stuk lager.”

Autoradam Westpoort wordt nog verder verbouwd. De hal ernaast – waar voorheen de kettingwasstraat zat – wordt nu gereed gemaakt voor de huurauto’s die daar komen te staan. En er wordt nog een stofzuigplein gerealiseerd. Autoradam heeft begin maart de officiële opening van de locatie.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Autoradam realiseert wasstraat voor grote voertuigen | CarwashPro
Uniek in Nederland

Autoradam realiseert wasstraat voor grote voertuigen

Bij Autoradam Westpoort kunnen grote pick-ups, busjes en bakwagens worden gewassen Foto's: ProMedia/Belinda Meijers

Autoradam heeft de eigen locatie in Amsterdam Westpoort omgebouwd naar een unieke, geautomatiseerde tunnelwasstraat voor grote voertuigen. De wasstraat is 75 meter lang en 3,25 meter hoog en heeft naast de juiste wastechniek een stevige kunststof schakelband, wat het mogelijk maakt om grote pick-ups, busjes en bakwagens grondig te wassen.

Industriewijk Westpoort omvat een groot deel van de Amsterdamse haven en kenmerkt zich door bedrijventerreinen met winkels, kantoorgebouwen en hotels. Bestelwagens en busjes rijden hier af en aan, waaronder de eigen huur- en verhuiswagens van Autoradam. Dat een tunnelwasstraat voor grote voertuigen juist op deze locatie een schot in de roos kan zijn, moet ook eigenaar Rob van den Boogaard hebben gedacht. Direct tegenover de wasstraat wordt straks de ‘Kathedraal’ gebouwd, waarmee Autoradam zijn wasaanbod in Amsterdam Westpoort compleet maakt.

Uniek

Om grote voertuigen te kunnen wassen en dat zo makkelijk mogelijk te maken, is er gekozen voor de sterkste, uni-AMB kunststof schakelband van Ammeraal Beltech. Deze zwaardere banden worden al veel gebruikt in de automobielindustrie, voornamelijk bij de productie van elektrische voertuigen. Maar dat ze nu in een tunnelwasstraat liggen in Nederland, is voor het eerst. Jean-Pierre Claassen van Ammeraal Beltech is trots op dit project. “De combinatie is uniek. Het is een wasstraat voor het grotere wagenpark en daarmee is Autoradam de eerste in Nederland”, zegt hij. “Voor Ammeraal is het ook een unicum. We timmeren hard aan de weg in Europa. En dan is het mooi om naast wasstraten voor personenauto’s ook dit erbij te hebben.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Blauwe meenemers

Qua breedte kan elke kunststof schakelband flexibel worden ingesteld. In Nederland is de breedte doorgaans 600 millimeter. Dat wordt gezien als een bruikbare breedte die veel wielsporen aankan. Maar omdat er bij Autoradam Westpoort veel verschillende voertuigen gewassen worden, zijn de banden hier net wat breder. “Voor de band is dat geen probleem”, legt Claassen uit. “Je kunt het zien als een Lego-systeem. De onderdelen passen altijd in elkaar. Maar over het algemeen geldt wel: hoe breder de band, hoe sterker die wordt.” De band heeft twee sporen en de meenemers zijn blauw, passend bij de groene kleur van Autoradam. En bij de groene borstels van Brushcom. De wasstraattechniek komt van Holz/ACE Carwash Systems.

In balans

Qua levensduur gaan de zwaardere banden minimaal net zo lang mee als een middel zware-schakelband die doorgaans voor personenauto’s wordt gebruikt, vertelt Claassen. “Hoe groter de auto’s, hoe lager vaak ook het volume. Waar je in een normale wasstraat misschien 400 personenauto’s per dag wast, was je in verhoogde wasstraat zo’n 250 voertuigen. Dus het gewicht is wel hoger, maar de hoeveelheid brengt het weer in balans.” Bovendien zijn mensen die in grotere wagens rijden vaak ook professionele chauffeurs, merkt Claassen op. “Die snappen het oprijden wat beter en zullen het systeem niet zo snel beschadigen. Ook dat telt mee.”

Autoradam heeft gekozen voor het conveyorsysteem van het Duitse Minda. Ammeraal vindt het belangrijk om daarin een ondersteunende rol te hebben. “We hebben altijd gezegd: we zijn niet alleen een bandenleverancier. We doen het samen. We geven bijvoorbeeld advies bij het vinden van de juiste conveyorbouwer, maar blijven ook na afloop ondersteuning bieden. Ook wanneer er problemen zijn. Zo bouwen we een goede relatie op.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Doorbraak

De verwachting van Claassen is dat Autoradam met deze nieuwe wasstraat een voorloper gaat zijn in de branche. “In Nederland zijn er nog meer gebieden waar veel werkbussen gewassen kunnen worden. En wellicht is dit nu de doorbraak. Met een grote hal, passende wastechniek, de hogere wandbogen en een conveyorsysteem met de juiste banden kan het gewoon lukken. Misschien wordt de drempel nu een stuk lager.”

Autoradam Westpoort wordt nog verder verbouwd. De hal ernaast – waar voorheen de kettingwasstraat zat – wordt nu gereed gemaakt voor de huurauto’s die daar komen te staan. En er wordt nog een stofzuigplein gerealiseerd. Autoradam heeft begin maart de officiële opening van de locatie.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.