Hoe gratis stofzuigen nadelig kan zijn voor je carwash

Veel wasgelegenheden bieden gratis stofzuigplekken aan, maar als deze niet goed onderhouden worden of slim ingericht zijn kost deze extra service juist klanten. Het is dus zaak om je dienstverlening continue te monitoren en verbeteren. President Anthony Analetto van SONNY’S CarWash Equipment Division vat het als volgt samen: “Als iets gratis is maar teleurstellend, blijft het gevoel van teleurstelling overheersen.”

De Amerikaanse Analetto hamert op het belang van consistentie. Als je als ondernemer je klanten wat belooft, moet je ervoor zorgen dat je die beloftes waar kunt maken. “Een koffieapparaat dat niet werkt of een lege doos snacks: iedereen heeft het wel eens meegemaakt in een wachtruimte. Je had tijdens je wachtbeurt echter zo gehoopt op dat bakje troost en die lekkere koek. Dat er vervolgens niet aan je verwachting wordt voldaan is teleurstellend.”

Er is in bovenstaand geval niet aan het verwachtingspatroon van de klant voldaan en dat is kwalijk benadrukt Analetto in zijn blog die hij op de website van het bedrijf plaatste. SONNY’S CarWash Equipment is later dit jaar te vinden op de beursvloer van Car Wash show Europe 2019. “Hoewel het je geen geld kost, overheerst het gevoel van teleurstelling. Hoe goed de wasbeurt ook is uitgevoerd: de misgelopen belofte van gratis koffie drukt een stempel op het bezoek van je klant. Als iets gratis is maar teleurstellend, blijft het gevoel van teleurstelling overheersen. Dat die ervaring geen geld kostte, doet er dan niet zoveel toe.”

Meerwaarde

Als je klanten dan toch een gratis dienst aanbiedt, zorg er dan voor dat deze meerwaarde biedt en goed is. “Dat kan door een stofzuigplein in te richten waar klanten kosteloos gebruik van mogen maken. Het is dan wel essentieel dat deze service goed werkt, want anders kost dat je gegarandeerd bezoekers”, stelt Analetto.

Als de stofzuigers bijvoorbeeld onvoldoende zuigkracht hebben en daardoor niet goed werken, levert dat irritatie op. Deze klacht is snel op te lossen, maar het kwaad is dan vaak al geschied. “Negatieve ervaringen en reviews over je stofzuigplein zijn te voorkomen door na te denken over de invulling van deze service. Ook de plaatsing van een plein is cruciaal. Voorkom dat zo’n plein opstoppingen veroorzaakt en de doorstroom belemmert. Zorg er tevens voor dat de stofzuigplaatsen niet te groot of te klein zijn.

Wet van Murphy

Om er zeker van te zijn dat je inrichting klopt, is het verstandig om een expert je ontwerp te laten beoordelen. “Laat niets aan het toeval over als het gaat om de inrichting van een stofzuigplein”, stelt Analetto. 

Een andere tip die de Amerikaan meegeeft, is dat de wet van Murphy zeker opgaat: “Dat wil zeggen dat ‘alles wat fout kan gaan, zeker fout zal gaan.’ Zo is de kans aanzienlijk dat er sprake zal zijn van overbelasting en verkeerd gebruik van de apparatuur. Klanten zullen al dan niet per ongeluk vorken, balpennen en andere troep die in hun auto ligt opzuigen. Dat kan verstoppingen met zich meebrengen. Houd daar rekening mee. Een advies is om het stofzuigplein te beschermen tegen onjuist gebruik en te voorkomen dat de gebruikte apparaten te grote objecten kunnen opzuigen die voor beschadiging of zelfs uitval kunnen zorgen.”

Nauwlettend opvoeren

Door veel vuilnisbakken te plaatsen, voorkom je dat er troep op het plein achterblijft. “Leeg de prullenbak zo snel mogelijk en voorkom gevaarlijke situaties door rondslingerend vuil. Controleer regelmatig op verstoppingen en reinig de stofzuigerslangen, zodat ze geen vuile strepen in de auto achterlaten. Daarnaast moet je de onderhoudsadviezen van de fabrikant nauwlettend opvoeren. Zo voorkom je dat de motoren uitvallen of dat er onvoldoende smeermiddel gebruikt wordt. Plan controlemomenten in, zodat je stofzuigplein functioneel blijft.”

De reden dat stofzuigpleinen zo populair zijn bij klanten, is omdat ze meerwaarde kunnen bieden voor bezoekers van wasgelegenheden. “Mensen waarderen het als ze bij een wasgelegenheid niet alleen het exterieur, maar ook het interieur van hun voertuig kunnen reinigen. Als jij deze service biedt, trekt dat de aandacht. Feit is wel dat je moet uitblinken met deze dienst, want anders werkt deze gratis dienst gegarandeerd tegen je”, besluit Analetto.      

Lees ook:

  • Vergroot de klanttevredenheid met een stofzuigplein
  • Hoe coach je als ondernemer jouw carwashcollega’s?
  • Richt je op onderhoud luxe auto’s en genereer meer omzet
  • Ondernemerstips voor carwashes: vergaar financieel voordeel

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.