Hoe coach je als ondernemer jouw carwashcollega’s?

Feedback is ontzettend belangrijk, omdat je ervan leert en beter kunt worden in je werk. Het is aan werkgevers om hun medewerkers de tools te geven om hun vak te goed mogelijk uit te oefenen en duidelijk te maken wat er van hen verwacht wordt. In dit artikel komt een ‘coaching model’ aan bod waarmee ondernemers hun werknemers kunnen helpen om nog efficiënter te werken.

Door regelmatig trainingen te verzorgen en informatie te delen, blijven werknemers gemotiveerd en up to date. Volgens directeur Steve Gaudreau van Brink Results, LLC kun je niet zonder training. Deze heb je nodig om de basis goed te houden. Doordat vervoersmiddelen steeds veranderen, is het zaak om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen. Medewerkers moeten weten hoe ze de stoelen van de nieuwste modellen kunnen verstellen en hoe ze deze moderne auto’s moeten starten.

Automerken zijn aan verandering onderhevig en dat zou ook moeten opgaan voor carwashes. Gaudreau stelt dat ondernemers erop gebrand moeten zijn om hun bedrijfsvoering continu te tweaken, zodat er altijd het beste resultaat bereikt wordt. Klanten worden steeds veeleisender en daar moet je op inspelen. Om de klanttevredenheid op peil te houden, is zelfonderzoek nodig. Is de aanschaf van betere apparatuur gewenst en welke bedrijfsprocessen kunnen versoepeld worden: deze vragen moeten continu gesteld worden. Een ander aandachtspunt is training en bijscholing van het personeel. Door het beste uit elke medewerker te halen, worden betere resultaten behaald. Door een zogenaamd ‘coaching model’ toe te passen, kun je werknemer stimuleren om zichzelf verder te ontplooien. Gaudreau stelt dat er vijf stappen zijn.

Stap 1: Observeer

Door je medewerkers te observeren, kun je veel te weten komen. Zo leer je de zwakke punten van werknemers kennen en kun je daarop inspelen. Noteer wat en wanneer een medewerker iets ‘fout’ deed. Als blijkt dat iemand moeite heeft met een bepaalde handeling dan kun je hem of haar daarbij begeleiden. Door veel te oefenen kun je deze pijnpunten tackelen. Zorg er wel voor dat je ook de zaken die goed gaan belicht als je een medewerker op een later moment aanspreekt op zijn werk. Zie het grote geheel.

Stap 2: Beoordeel de situatie

Voordat je een ervaren kracht aanspreekt op zijn werk, is het belangrijk om de situatie te beoordelen en te evalueren wat het juiste moment is om hem te benaderen. Als het bijvoorbeeld ontzettend druk is en er sprake is van onderbezetting, kan het zijn dat medewerkers wassingen afraffelen om zoveel mogelijk klanten te helpen. Het is niet raadzaam om na afloop van zo’n dienst je personeel op hun werk aan te spreken. Als het wat rustiger is, kun je uitleggen wat je graag anders wilt zien. Tot die tijd kun je als ondernemer beter je aandacht op het probleem van onderbezetting richten. Weeg af wanneer je wat aangeeft.

Stap 3: Geef feedback

Het geven van commentaar is erg belangrijk. Het is belangrijk dat je de juiste toon vindt om mensen aan te spreken op hun gedrag en werkzaamheden. Maak je medewerkers duidelijk dat je over het algemeen zeer tevreden bent over hun prestaties. Vervolgens stip je een bepaalde situatie aan waarin je verbetering verwacht. Zorg ervoor dat je naast positieve feedback ook opbouwende kritiek geeft. Verlaat nooit een gesprek zonder je medewerkers te complimenteren.

De crux is om een menselijk gesprek te voeren en niet om een ingestudeerd lijstje op te dreunen. Door de dialoog aan te gaan, kun je erachter komen waarom een medewerker op een bepaalde manier werkt die jou als ondernemer niet aanstaat. Wellicht weet die persoon niet beter. Door een gesprek aan te knopen, kun je hier meer over weten. Doordat jij tijd besteedt aan hem of haar, zul je ook respect oogsten omdat je aantoont betrokken te zijn bij het wel en wee op de werkvloer.

Stap 4: Ondervind verandering

Na de gesprekken met je medewerkers wordt het tijd voor de volgende stap: verandering. Het is verstandig om zo snel mogelijk na de gevoerde gesprekken te observeren of er wat veranderd is in de werkwijze van het personeel. Om ervoor te zorgen dat de gewenste gedragsverandering plaatsvindt, is begeleiding nodig. Totdat veranderingen plaatsvinden, is coaching een must.

Stap 5: Ondersteun of herhaal

Als je een verandering ziet plaatsvinden, zorg ervoor dat de medewerker in kwestie weet dat je dat waardeert. Steun hem of haar en spreek je waardering uit. Mocht er niets verandering, ga dan terug naar de tweede stap. Goed leiderschap houdt in dat je consequent moet zijn en duidelijk moet maken wat je van mensen verlangt en verwacht.

Lees ook:

  • Richt je op onderhoud luxe auto’s en genereer meer omzet
  • Ondernemerstips voor carwashes: vergaar financieel voordeel
  • Bereik meer klanten in de carwash met uitgebreide betaalkeuzes
  • Hoe te overleven als startende ondernemer in de carwashbranche

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe coach je als ondernemer jouw carwashcollega’s? | CarwashPro

Hoe coach je als ondernemer jouw carwashcollega’s?

Feedback is ontzettend belangrijk, omdat je ervan leert en beter kunt worden in je werk. Het is aan werkgevers om hun medewerkers de tools te geven om hun vak te goed mogelijk uit te oefenen en duidelijk te maken wat er van hen verwacht wordt. In dit artikel komt een ‘coaching model’ aan bod waarmee ondernemers hun werknemers kunnen helpen om nog efficiënter te werken.

Door regelmatig trainingen te verzorgen en informatie te delen, blijven werknemers gemotiveerd en up to date. Volgens directeur Steve Gaudreau van Brink Results, LLC kun je niet zonder training. Deze heb je nodig om de basis goed te houden. Doordat vervoersmiddelen steeds veranderen, is het zaak om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen. Medewerkers moeten weten hoe ze de stoelen van de nieuwste modellen kunnen verstellen en hoe ze deze moderne auto’s moeten starten.

Automerken zijn aan verandering onderhevig en dat zou ook moeten opgaan voor carwashes. Gaudreau stelt dat ondernemers erop gebrand moeten zijn om hun bedrijfsvoering continu te tweaken, zodat er altijd het beste resultaat bereikt wordt. Klanten worden steeds veeleisender en daar moet je op inspelen. Om de klanttevredenheid op peil te houden, is zelfonderzoek nodig. Is de aanschaf van betere apparatuur gewenst en welke bedrijfsprocessen kunnen versoepeld worden: deze vragen moeten continu gesteld worden. Een ander aandachtspunt is training en bijscholing van het personeel. Door het beste uit elke medewerker te halen, worden betere resultaten behaald. Door een zogenaamd ‘coaching model’ toe te passen, kun je werknemer stimuleren om zichzelf verder te ontplooien. Gaudreau stelt dat er vijf stappen zijn.

Stap 1: Observeer

Door je medewerkers te observeren, kun je veel te weten komen. Zo leer je de zwakke punten van werknemers kennen en kun je daarop inspelen. Noteer wat en wanneer een medewerker iets ‘fout’ deed. Als blijkt dat iemand moeite heeft met een bepaalde handeling dan kun je hem of haar daarbij begeleiden. Door veel te oefenen kun je deze pijnpunten tackelen. Zorg er wel voor dat je ook de zaken die goed gaan belicht als je een medewerker op een later moment aanspreekt op zijn werk. Zie het grote geheel.

Stap 2: Beoordeel de situatie

Voordat je een ervaren kracht aanspreekt op zijn werk, is het belangrijk om de situatie te beoordelen en te evalueren wat het juiste moment is om hem te benaderen. Als het bijvoorbeeld ontzettend druk is en er sprake is van onderbezetting, kan het zijn dat medewerkers wassingen afraffelen om zoveel mogelijk klanten te helpen. Het is niet raadzaam om na afloop van zo’n dienst je personeel op hun werk aan te spreken. Als het wat rustiger is, kun je uitleggen wat je graag anders wilt zien. Tot die tijd kun je als ondernemer beter je aandacht op het probleem van onderbezetting richten. Weeg af wanneer je wat aangeeft.

Stap 3: Geef feedback

Het geven van commentaar is erg belangrijk. Het is belangrijk dat je de juiste toon vindt om mensen aan te spreken op hun gedrag en werkzaamheden. Maak je medewerkers duidelijk dat je over het algemeen zeer tevreden bent over hun prestaties. Vervolgens stip je een bepaalde situatie aan waarin je verbetering verwacht. Zorg ervoor dat je naast positieve feedback ook opbouwende kritiek geeft. Verlaat nooit een gesprek zonder je medewerkers te complimenteren.

De crux is om een menselijk gesprek te voeren en niet om een ingestudeerd lijstje op te dreunen. Door de dialoog aan te gaan, kun je erachter komen waarom een medewerker op een bepaalde manier werkt die jou als ondernemer niet aanstaat. Wellicht weet die persoon niet beter. Door een gesprek aan te knopen, kun je hier meer over weten. Doordat jij tijd besteedt aan hem of haar, zul je ook respect oogsten omdat je aantoont betrokken te zijn bij het wel en wee op de werkvloer.

Stap 4: Ondervind verandering

Na de gesprekken met je medewerkers wordt het tijd voor de volgende stap: verandering. Het is verstandig om zo snel mogelijk na de gevoerde gesprekken te observeren of er wat veranderd is in de werkwijze van het personeel. Om ervoor te zorgen dat de gewenste gedragsverandering plaatsvindt, is begeleiding nodig. Totdat veranderingen plaatsvinden, is coaching een must.

Stap 5: Ondersteun of herhaal

Als je een verandering ziet plaatsvinden, zorg ervoor dat de medewerker in kwestie weet dat je dat waardeert. Steun hem of haar en spreek je waardering uit. Mocht er niets verandering, ga dan terug naar de tweede stap. Goed leiderschap houdt in dat je consequent moet zijn en duidelijk moet maken wat je van mensen verlangt en verwacht.

Lees ook:

  • Richt je op onderhoud luxe auto’s en genereer meer omzet
  • Ondernemerstips voor carwashes: vergaar financieel voordeel
  • Bereik meer klanten in de carwash met uitgebreide betaalkeuzes
  • Hoe te overleven als startende ondernemer in de carwashbranche

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.