Vergroot de klanttevredenheid met een stofzuigerplein

Stofzuigerpleinen zijn niet meer weg te denken uit de carwashbranche. Of je deze dienst nu gratis of betaald aanbiedt doet eigenlijk niet ter zake, zolang klanten het interieur van hun auto maar kunnen reinigen. Investeren in goede apparatuur en benodigdheden is dan ook zeer belangrijk. Maar hoe weet je hoeveel stofzuigers je moet aanschaffen en welke accessoires verder nodig zijn?

Beginnende ondernemers die een wasgelegenheid willen opzetten hebben genoeg stof tot nadenken. Zo is een aandachtspunt hoeveel stofzuigerplekken je moet inruimen voor je nieuw op te zetten carwash. Volgens Amerikaanse experts die door Carwash.com ondervraagd werden, moet niet onderschat worden hoe belangrijk de plaatsing en keuze van stofzuigerplekken is. Waar je onder meer rekening mee moet houden, is de beschikbare ruimte in je bedrijf. Een stofzuigerplein moet er vooral uitnodigend uitzien en zowel nieuwe als bestaande klanten enthousiasmeren om vaker terug te komen.

Hoewel er zeker wat te zeggen valt voor het motto ‘hoe meer hoe beter’ gaat die slogan niet volledig op. Zonder een helder plan en slimme inrichting kan een stofzuigerplein voor problemen zorgen. Te weinig stofzuigers zorgen voor wachtrijen en opstoppingen. Te krappe plekken leveren ook frustratie op. Het succes van een stofzuigerplein staat of valt bij de bouwtekening. “Het is verstandig om zoveel mogelijk stofzuigerplaatsen in te ruimen als mogelijk en om ruimte vrij te houden voor mogelijke uitbreidingen”, verduidelijkt sales en marketing manager Steve Lieneman van Vacutech. “De juiste gesprekspartner kan je helpen bij het inrichten van een zo efficiënt mogelijk stofzuigerplein.”

Energiezuinig

Volgens Lieneman spelen er een aantal factoren bij de plaatsing van een stofzuigerplein. Zo moet je weten hoeveel auto’s je wasgelegenheid bezoeken, hoe lang klanten gemiddeld bezig zijn met het stofzuigen van hun voertuig en of je het stofzuigerplein overdekt of in de buitenlucht wilt plaatsen. Een ander aandachtspunt is de grootte en opzet van de wasgelegenheid zelf. Bij een roll-over naast een tankstation heeft een groot stofzuigerplein weinig meerwaarde. Bij een riante carwash komt een groot stofzuigerplein wel goed tot zijn recht.

Energiezuinig werken is ook een onderwerp waar ondernemers aan moeten denken, stelt directeur Was Taggart van AutoVac. “Je moet je afvragen hoeveel stofzuigerslangen je gebruikt tijdens de drukste tijden. Ook moet je inzichtelijk krijgen hoeveel mensen gelijktijdig hun auto stofzuigen tijdens de drukste dagen. Daarnaast moet je ook weten hoe krachtig de apparatuur moet zijn om de klant de ultieme ervaring te bieden. Te krachtig is ook niet goed, omdat een systeem met een te grote zuigkracht het interieur van de auto kan beschadigen.”

Bewegingsruimte

Bij de plaatsing van een stofzuigerplein is de hoeveelheid plekken cruciaal. Als je te weinig plaatsen om te stofzuigen inruimt, ontstaan opstoppingen. Klanten moeten op elkaar wachten, omdat er maar een beperkte hoeveelheid apparatuur beschikbaar is. Het tegenovergestelde is ook niet ideaal. Een gigantisch plein vol stofzuigers, maar met weinig klandizie oogt ook niet aantrekkelijk. Door te sparren met leveranciers die je vertrouwt, kun je een goede inrichting creëren.

De keuze voor apparatuur is erg belangrijk. Een stofzuigerplein moet er aantrekkelijk uitzien en potentiële klanten over de streep trekken om naar een wasgelegenheid te gaan.

“Als klanten hun auto willen reinigen, moeten ze genoeg bewegingsruimte hebben. Ook binnenin het voertuig moet de slang kunnen komen”, zegt Taggart. “Hoe meer stofzuigers je kunt plaatsen, hoe beter omdat je daar meer klanten mee trekt. Mensen willen niet lang in de rij staan.” Moderne wasgelegenheden zorgen ervoor dat de slangen van de stofzuigers de grond niet raken. “Daardoor voorkom je gevaarlijke situaties, omdat de kans dat klanten over de slangen struikelen of vallen geminimaliseerd wordt”, verduidelijkt woordvoerder Patrick Pearson van GinSan/Industrial Vacuum Systems.

Accessoires

Een andere belangrijke keuze die gemaakt moet worden, is de beslissing om voor een enkele of dubbele stofzuigerslang te kiezen. “Door voor een systeem met dubbele slangen te kiezen, hoeven klanten de stofzuigers niet te delen met gebruikers. Twee klanten kunnen gelijktijdig hun voertuig schoonmaken. Ook wordt de kans op verwondingen verminderd door de dubbele slangen, omdat men gemakkelijker in en bij de auto kan”, weet Pearson.

Bij elk stofzuigerplein horen een aantal accessoires te staan. Denk dan onder meer aan vuilnisbakken, kluisjes, advertentiemateriaal en doekjesautomaten. Ook de verlichting is een aandachtspunt. LED-licht is niet meer weg te denken uit de carwashbranche. “Deze lichtbron is zeer geschikt om de aandacht van consumenten te trekken. Deze lichtbron is erg efficiënt in zijn verbruik en is daarnaast ook heel scherp. Adequate verlichting creëert een gevoel van veiligheid en helpt vandalisme en diefstal verminderen. Daarnaast kun je door middel van kleurgebruik de aandacht op bepaalde apparaten en installaties richten”, stelt Lieneman.

Apparatuurkeuze

Veel wasgelegenheden bieden het gebruik van het stofzuigerplein gratis aan. Sterker nog: kosteloos het interieur van de auto reinigen bij de carwash is een trend geworden. “Als je besluit dat je een stofzuigerplein in je nieuwe wasgelegenheid wilt plaatsen, moet je goed kijken naar wat de concurrentie doet. Schaf de juiste installaties aan en zorg dat deze aan de klantwens voldoet. Test het systeem dagelijks en maak de stofzuigers dagelijks schoon, zodat klanten niet met verstoppingen en dergelijke te maken krijgen”, zegt Pearson.

Een verzorgd en gratis stofzuigerplein kan potentiële klanten over de streep trekken om voor een wasgelegenheid te kiezen. De apparatuurkeuze is daarbij ook doorslaggevend. “Moderne technologie kan voor een positieve klantervaring zorgen. Als bezoekers na een goede schoonmaakbeurt het interieur van hun voertuig kunnen reinigen, blijft hen dat bij. De kans is dan groot dat ze bij je terugkomen”, vertelt Pearson. “Vaak heeft de investering in stofzuigers niet zo’n hoge prioriteit, terwijl deze investering zich juist vrij snel terugverdient. Door juist dat stapje extra te zetten om de klanttevredenheid te verhogen kun je het verschil maken.”

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.