Voorkom downtime in de carwash met deze onderhoudstips

Moderne wasinstallaties kenmerken zich door hun ingenieuze technologie en de link met digitalisering. Het is voortaan kinderlijk eenvoudig om op afstand de afstelling en werking van de machines bij te stellen. Hoewel de technologie verbeterd is, zijn daardoor wel nieuwe uitdagingen bijgekomen. Als er bijvoorbeeld niet tijdig op veranderende weersfactoren wordt ingespeeld, kan dat downtime veroorzaken. Het is daarom verstandig om een onderhoudsschema op te stellen.

Door een rooster op te stellen waarin medewerkers worden geïnstrueerd om de wasinstallaties na te lopen, kan downtime verminderd worden waardoor veel geld bespaard kan worden. Stilstaande machines kosten je namelijk klanten. Door personeel goed te trainen, kunnen storingen snel(ler) verholpen worden. Verantwoord onderhoud verlengt de levensduur van de machines en zorgt ervoor dat de elementen minder vat op de apparatuur hebben.

Volgens sales manager Frank Harris van Blendco Systems hebben moderne wasinstallaties het zwaar te verduren. Dat komt volgens hem omdat er meer auto’s dan ooit gewassen worden. Door het continue gebruik slijten de onderdelen vrij snel laat hij Carwash.com weten. “Het is de verantwoordelijkheid van de bedrijfsleider om in kaart te brengen welke onderdelen voor uitval kunnen zorgen. Er moeten vervangende onderdelen zijn voor het geval er een defect optreedt. De kunst is om ervoor te zorgen dat zwakke onderdelen tijdig vervangen worden, zodat machine-uitval voorkomen wordt”, stelt Harris.

Forse investering

Technisch dienstverlener Chris Campbell van OPW Vehicle Wash Solutions geeft aan dat wasinstallaties technisch complex zijn en voorzien zijn van veel bewegende delen. Door regelmatig en op vaste tijden onderhoud te plegen en inspecties uit te voeren, kunnen beheerders potentiële problemen in de kiem smoren. “Een wasinstallatie is een forse investering dus daar moet je zuinig mee omspringen. Het is daarom niet meer dan logisch om een onderhoudsschema op te stellen. Vraag je leverancier om hulp bij het maken van zo’n rooster als je er zelf geen tijd voor hebt. Het is niet zo ingewikkeld. Als je dagelijks de tunnel inspecteert, de wasborstels naloopt, controleert of er geen lekkage is, de vloer schoon is en of alle bedradingen nog intact zijn ben je al een heel eind”, verduidelijkt Campbell.

Ook is het belangrijk om de sproeikoppen na te kijken en de voorraad chemicaliën te controleren. Naast deze visuele inspectie moet ook geluisterd worden. Klinken de machines zoals ze moeten klinken of is er sprake van een vreemde klank? “Misschien wel de belangrijkste taak van de inspectie is de schoonmaak. Een blinkende carwash is erg uitnodigend en kan mensen over de streep trekken om naar binnen te gaan. In een schone wasstraat komt een auto er namelijk ook schoon uit.”

Onderhoudsrapport

Harris stelt dat het takenpakket van een bedrijfsleider verder gaat dan ‘alleen’ het controleren van onderdelen en machines: “Het is ook aan deze persoon om direct in te springen op negatieve ontwikkelingen. Dan doel ik bijvoorbeeld op een terugloop in klanten of een verminderde waskwaliteit. Problemen in de wasstraat kunnen te wijten zijn aan verstoppingen of versleten onderdelen. Door een onderhoudsrapport op te stellen kun je inzichtelijk maken wanneer een controle plaatsvond, wat er toen gedaan is en wanneer het tijd voor de volgende controle is.”

Een vuile carwash nodigt niet uit om te bezoeken. Door een onderhoudsschema op te stellen, zorg je ervoor dat je onderneming schoon blijft en er aantrekkelijk blijft uitzien.

Elk seizoen brengt afzonderlijke uitdagingen met zich mee. Tijdens de koudere maanden kunnen sommige onderdelen van wasinstallaties bijvoorbeeld gaan uitzetten. Dat kan gevolgen hebben voor de werking van de machines. “Ook kan extreme vrieskou een installatie stilzetten. Een bevroren machine levert geen omzet op en kost je klanten. Het is daarom verstandig om verwarmingselementen te plaatsen, zodat de vloer niet aanvriest”, weet Campbell. Ook gedurende warmere maanden is het zaak om te controleren of alle onderdelen goed functioneren en niet onder de hoge temperatuur te lijden hebben. “Hitte is de vijand van mechanische onderdelen, maar je kunt daar als bedrijfsleider tijdig op inspelen. Zorg ervoor dat alle bewegende onderdelen goed gesmeerd zijn en volg daarbij de richtlijnen van de leverancier. Een andere tip is om de olie regelmatig te verversen en om de hoeveelheid chemie per wasbeurt aan de weersomstandigheden aan te passen.”

Waarde bieden

De meest belangrijke tip die Campbell mee wil geven, is het opstellen van een checklist. “Je hebt overzicht nodig. Door zaken af te kunnen vinken, weet je zeker dat je geen enkele stap gemist hebt. Niemand kan alles onthouden. Door een eenvoudige lijst met actiepunten op te stellen, weet je zeker dat deze onderhoudsroutine goed wordt uitgevoerd en dat geen enkele stap wordt overgeslagen. Een goede bedrijfsleider heeft altijd overzicht en bekijkt zijn onderneming door de ogen van de klant. Hij weet waar zijn klanten waarde aan hechten. Dat is echt niet de laagste prijs. Een bezoeker van een carwash wil waar voor zijn geld.”

Prijs is een factor bij de keuze voor een bezoek aan een carwash, maar niet de belangrijkste stelt Harris: “Als een klant 30 euro uitgeeft in je wasgelegenheid en een daarvoor een goede ervaring terugkrijgt is de kans groot dat hij terugkomt. Hij heeft namelijk iets van waarde gekregen. Een bezoeker die slechts 15 euro uitgeeft en een wasbeurt krijgt die niet aan zijn verwachtingen voldoet zal niet tevreden zijn, omdat hij vindt dat hij geen waar voor zijn geld kreeg. Je moet vanuit de klant denken en ervoor zorgen dat je hem iets biedt waar hij op rekent. De kunst is om echter een stapje verder te zetten en zijn verwachtingen te overtreffen.”

Borrels

Om ervoor te zorgen dat bezoekers terugkomen, moet je elke dag presteren. “Als bedrijfsleider moet je het goede voorbeeld geven en de werknemers enthousiasmeren en motiveren. Zij zijn het visitekaartje van je bedrijf. Als je werknemers gelukkig zijn en hun werk leuk vinden, stralen ze dat uit. Het zorgt voor een professionele uitstraling en een warm welkom. Elk personeelslid is even belangrijk en dat moet je hen laten weten. Ze moeten samenwerken als een team. Gewaardeerde werknemers zijn trots op hun werk. Ook het versterken van de onderlinge band door middel van borrels en teamuitjes behoort tot onderhoud. Tevreden werknemers hebben namelijk geen enkele reden om weg te gaan”, besluit Harris.

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.