In Utrecht

Bouw gestart van eerste Tommy’s Express wasstraat in Nederland

Op de stand van Tommy Car Wash Systems op UNITI expo, met vlnr: Jesse Joosten (ACE Carwash Systems), Lars Westerveld (Tommy Car Wash Systems), Bram de Graaf (Tommy) en Rens Pollmann (ACE) Foto: Belinda Meijers/ProMedia

Met de bouw van de eerste Nederlandse Tommy’s Express is deze week een begin gemaakt. De wasstraat komt aan de Cartesiusweg in Utrecht, naast het BP tankstation.

De oude IMO wasstraat die nog op het terrein staat, wordt momenteel afgebroken. Daarna duurt het volgens Bram de Graaf, die vanuit het franchisemodel de leiding heeft over Tommy’s Express in Nederland, zo’n zes tot negen maanden om een Tommy’s-wasstraat op te zetten. “We hopen in januari 2025 de eerste auto’s te kunnen wassen”, zegt hij tegen CarwashPro op de UNITI beurs in Stuttgart.

De carwash wordt een echte Tommy’s, vertelt De Graaf. “Het wordt een kopie van hoe het in Amerika wordt opgezet. Met hier en daar wat kleine aanpassingen.” Hij doelt onder meer op de zonnepanelen die op het gebouw moeten komen om extra energie op te wekken. “We kunnen momenteel niet genoeg aansluitingen krijgen op het energienetwerk. Maar daar hebben meerdere bedrijven in Nederland last van.”

Hoewel het concept van Tommy’s Express vooral gericht is op auto’s wassen, komt er in Utrecht een overdekt stofzuigplein met zo’n 18 stofzuigplekken. “Als je kijkt naar de markt in Nederland heeft bijna iedere wasstraat gratis stofzuigen. Dus dat gaan wij ook aanbieden.” Wel is het de gedachte dat wanneer mensen vaker hun auto komen wassen, het niet nodig zal zijn om bij elke wasbeurt de stofzuiger erbij te pakken. De auto zal immers van binnen nog niet zo vuil zijn. Het stofzuigplein zal er iets anders uit komen te zien dan hoe het bij Tommy’s is in Amerika. “We willen een overdekt stofzuigplein bouwen. Niet helemaal indoor, maar wel overdekt, zodat we ook daar op het dak zonnepanelen kunnen plaatsen.”

Met het oog op de toekomst komt er ook waterrecycling. “We denken dat daar binnen de aankomende tien jaar wel regulaties voor zullen komen. Daarom bereiden we ons voor.”

Te rood

Tommy’s staat bekend om de opvallende rode kleur. Maar voor gemeente Utrecht was dat net ‘iets te opvallend’. “Daar moeten we dan consessies in doen”, zegt De Graaf. “Gelukkig heeft Tommy’s daar in Amerika al ervaring mee. Ze hadden al verschillende modellen klaarstaan.”

Meer vanuit een impuls

De verwachting is dat er straks zo’n 180 auto’s per uur gewassen kunnen worden in de 34-meter lange wasstraat. Een behoorlijk aantal, maar wel passend bij het concept van Tommy’s Express. “We verwachten dat mensen meer vanuit een impuls de wasstraat gaan bezoeken wanneer ze langsrijden. In plaats van dat ze echt hun bezoek gaan plannen zoals dat nu nog vaak gebeurt.”

Abonnementen spelen daarin een belangrijke rol. “Bij BOB Autowas zien we dat abonnementen bijdragen aan de groei en ontwikkeling van het bedrijf. Vanuit Tommy’s zijn we daar ook zeker van overtuigd.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bouw gestart van eerste Tommy’s Express wasstraat in Nederland | CarwashPro
In Utrecht

Bouw gestart van eerste Tommy’s Express wasstraat in Nederland

Op de stand van Tommy Car Wash Systems op UNITI expo, met vlnr: Jesse Joosten (ACE Carwash Systems), Lars Westerveld (Tommy Car Wash Systems), Bram de Graaf (Tommy) en Rens Pollmann (ACE) Foto: Belinda Meijers/ProMedia

Met de bouw van de eerste Nederlandse Tommy’s Express is deze week een begin gemaakt. De wasstraat komt aan de Cartesiusweg in Utrecht, naast het BP tankstation.

De oude IMO wasstraat die nog op het terrein staat, wordt momenteel afgebroken. Daarna duurt het volgens Bram de Graaf, die vanuit het franchisemodel de leiding heeft over Tommy’s Express in Nederland, zo’n zes tot negen maanden om een Tommy’s-wasstraat op te zetten. “We hopen in januari 2025 de eerste auto’s te kunnen wassen”, zegt hij tegen CarwashPro op de UNITI beurs in Stuttgart.

De carwash wordt een echte Tommy’s, vertelt De Graaf. “Het wordt een kopie van hoe het in Amerika wordt opgezet. Met hier en daar wat kleine aanpassingen.” Hij doelt onder meer op de zonnepanelen die op het gebouw moeten komen om extra energie op te wekken. “We kunnen momenteel niet genoeg aansluitingen krijgen op het energienetwerk. Maar daar hebben meerdere bedrijven in Nederland last van.”

Hoewel het concept van Tommy’s Express vooral gericht is op auto’s wassen, komt er in Utrecht een overdekt stofzuigplein met zo’n 18 stofzuigplekken. “Als je kijkt naar de markt in Nederland heeft bijna iedere wasstraat gratis stofzuigen. Dus dat gaan wij ook aanbieden.” Wel is het de gedachte dat wanneer mensen vaker hun auto komen wassen, het niet nodig zal zijn om bij elke wasbeurt de stofzuiger erbij te pakken. De auto zal immers van binnen nog niet zo vuil zijn. Het stofzuigplein zal er iets anders uit komen te zien dan hoe het bij Tommy’s is in Amerika. “We willen een overdekt stofzuigplein bouwen. Niet helemaal indoor, maar wel overdekt, zodat we ook daar op het dak zonnepanelen kunnen plaatsen.”

Met het oog op de toekomst komt er ook waterrecycling. “We denken dat daar binnen de aankomende tien jaar wel regulaties voor zullen komen. Daarom bereiden we ons voor.”

Te rood

Tommy’s staat bekend om de opvallende rode kleur. Maar voor gemeente Utrecht was dat net ‘iets te opvallend’. “Daar moeten we dan consessies in doen”, zegt De Graaf. “Gelukkig heeft Tommy’s daar in Amerika al ervaring mee. Ze hadden al verschillende modellen klaarstaan.”

Meer vanuit een impuls

De verwachting is dat er straks zo’n 180 auto’s per uur gewassen kunnen worden in de 34-meter lange wasstraat. Een behoorlijk aantal, maar wel passend bij het concept van Tommy’s Express. “We verwachten dat mensen meer vanuit een impuls de wasstraat gaan bezoeken wanneer ze langsrijden. In plaats van dat ze echt hun bezoek gaan plannen zoals dat nu nog vaak gebeurt.”

Abonnementen spelen daarin een belangrijke rol. “Bij BOB Autowas zien we dat abonnementen bijdragen aan de groei en ontwikkeling van het bedrijf. Vanuit Tommy’s zijn we daar ook zeker van overtuigd.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.