Haan rolt sluitingsbegeleiding op afstand uit naar 50 stations

Haan gaat voortaan vijftig tankstations afsluiten met begeleiding op afstand. De maatschappij heeft de afgelopen maanden op tien locaties deze afsluitmethode getest en is tevreden over de resultaten. Daarom wordt de methode nu uitgerold naar veertig extra stations. Dat maken Haan en beveiligingsbedrijf Securitas bekend.

Met sluitbegeleiding op afstand kunnen exploitanten hun tankstation zonder fysieke begeleiding veilig afsluiten. Hierdoor hoeft er geen beveiligingsmedewerker meer naar het station te komen, maar wordt vanuit de meldkamer live meegekeken door middel van de op het tankstation aanwezige camera’s. Haan maakt bij het afsluiten gebruik van de meldkamer van Securitas, terwijl diens dochterbedrijf Poseidon Security de innovatieve software en cameratechnologie levert.

Beveiliging

“Er zijn branches die al langer werken met sluitbegeleiding op afstand, maar in de petrolbranche is het pas sinds kort toegestaan”, vertelt Hüseyin Uzun, verantwoordelijk voor IT en beveiliging binnen De Haan Minerale Oliën. “Eind vorig jaar kregen tankstations onder bepaalde voorwaarden toestemming om sluitbegeleiding op afstand te testen. Vervolgens hebben we gekeken aan welke eisen we moesten voldoen en met Securitas een aantal pilotlocaties aangewezen.”

“Over het nieuwe sluitingsprotocol is door alle partijen goed nagedacht”, vervolgt Uzun. “Omdat sluitbegeleiding op afstand in onze branche nieuw is, hadden we de mogelijkheid om het systeem zelf te ontwikkelen en het zo efficiënt mogelijk in te richten. Zo hebben we ervoor gekozen om met knoppen en lampjes te werken in plaats van te bellen met de meldkamer.”

Haan

Als een Haan-medewerker klaar is om af te sluiten, drukt hij of zij op een knop om zich aan te melden bij de meldkamer. In eerste instantie gaat er een rood lampje branden dat groen wordt zodra er in de meldkamer wordt meegekeken. Centralisten volgen de sluiting op de voet. Via verschillende camera’s op locatie kunnen ze medewerkers zowel binnen als buiten volgen, zodat ze veilig het terrein kunnen verlaten.

Een van de grootste voordelen van de nieuwe sluitingsprocedure is dat minder kostbare tijd verloren gaat als er iets gebeurt. “Op de traditionele manier komt een paar minuten voor sluitingstijd een busje met een beveiliger voorrijden. Deze mag echter niet uitstappen, maar moet in de auto blijven zitten. In feite doet hij hetzelfde als een camera: hij ziet wat er gebeurt, maar de informatieverwerking is trager”, legt Uzun uit.

Beveiliger

“De beveiliger moet het verhaal aan de meldkamer uitleggen en deze moet het vervolgens weer aan de politie duidelijk maken. Het mooie aan het nieuwe systeem is dat als er iets gebeurt, de politie via een Live View-functie meteen over beelden beschikt en een signalement.”

Hoewel de voordelen groot zijn, was het overtuigen van de medewerkers één van de spannendste aspecten van het traject, zegt Uzun. “Van tevoren dachten we dat medewerkers zich onveilig zouden voelen. Daarom wilden we het systeem eerst goed testen, voordat we ermee naar buiten kwamen. We hebben intern veel overlegd, verteld wat ons plan was, hoe we het wilden doen en medewerkers uitgenodigd om te laten zien hoe het aan de andere kant werkt, in de meldkamer.”

Securitas

“De mogelijkheid die Securitas gaf om onze medewerkers te laten ervaren wat de nieuwe werkwijze voor ze betekent, vonden wij een groot pluspunt. Op deze manier kregen we de kans om het project goed te laten landen. Voor De Haan Minerale Oliën is dat heel belangrijk.”

“We hebben ongeveer tien mensen meegenomen naar de meldkamer in Geldrop en van daaruit meegekeken naar wat er gebeurt als een medewerker zich bij de meldkamer aanmeldt. Zo konden ze precies zien welke beelden de centralisten ontvangen en hoe deze – in geval van nood – rechtstreeks worden doorgezet naar de politie via Live View.”

Voorbereiding

Volgens Uzun gaven de goede voorbereiding en het feit dat op de pilotlocaties de oude en nieuwe sluitingsprotocollen drie maanden lang naast elkaar werden uitgevoerd, veel vertrouwen. Er kwam namelijk elke avond een busje met een beveiliger langs, terwijl ook vanuit de meldkamer werd meegekeken. Daardoor was er voldoende tijd om het systeem te optimaliseren.

“Behalve een veilige oplossing is de nieuwe werkwijze zowel een investering als een besparing. We wilden al langer investeren in nieuwe camera’s en systemen en dit was een goed moment om in één keer een investering te doen, waarmee we niet alleen de veiligheid vergroten maar ook veel besparen. Daarnaast is de combinatie van technische dienstverlening van Poseidon en fysieke beveiliging van Securitas een belangrijke reden waarom wij voor deze partner hebben gekozen.”

Als het om de veiligheid van medewerkers gaat, wil De Haan Minerale Oliën geen enkel risico nemen. Daarom is afgesproken dat indien het systeem of de verbinding faalt, een alternatief plan in werking treedt. “We hebben afgesproken dat als de operators in de meldkamer merken dat ze niet mee kunnen kijken, Securitas alsnog fysieke beveiliging levert zodat we toch op een veilige manier kunnen afsluiten”, aldus Uzun.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is de vaste redacteur voor vakblad TankPro en schrijft ook regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.