Een op vijf bedrijven slachtoffer van cyberaanval

Ruim 20 procent van de bedrijven met minstens tien werkzame personen heeft vorig jaar te maken gehad met cyberaanvallen. Onder meer bedrijven in de energiesector hadden hier last van. Bij de helft van de getroffen bedrijven hebben deze aanvallen tot kosten geleid. Dit meldt statistiekbureau CBS op basis van nieuw onderzoek naar ICT-gebruik van bedrijven.

De helft van de bedrijven in Nederland heeft weleens met ICT-incidenten te maken. Aanvallen van buitenaf komen minder vaak voor dan niet-opzettelijke cyberincidenten. Uitval van ICT-diensten door storingen in de hard- of software kwam bijvoorbeeld het vaakst voor. Zo’n 43 procent van de bedrijven had daar vorig jaar mee te kampen.

Storingen

Aanvallen van buitenaf brengen even vaak kosten met zich mee als een storing; ongeveer in de helft van de gevallen. Kosten kunnen bijvoorbeeld worden gemaakt voor herstelwerkzaamheden of voor extra bescherming van de ICT-systemen. Ook kan sprake zijn van omzetderving. Na een aanval kunnen systemen zijn uitgevallen, of data zijn vernietigd of verminkt. Tevens kunnen gegevens zijn buitgemaakt.

In de meeste bedrijfstakken heeft ongeveer de helft van de bedrijven vorig jaar ICT-incidenten gehad. Er zijn diverse uitschieters naar boven en beneden, al behoort de carwash daar niet toe. De horeca heeft relatief weinig last van dit soort incidenten, bedrijven in de gezondheids- en welzijnszorg relatief veel.

Grotere bedrijven

Grotere bedrijven hebben vaker last van ICT-incidenten dan kleinere bedrijven. Zo had drie kwart van de bedrijven met vijfhonderd werkzame personen of meer te kampen met één of meer incidenten vorig jaar. Van de bedrijven met tien tot twintig werkzame personen gold dit voor 43 procent. Voor ICT-incidenten door aanvallen van buitenaf waren de percentages voor deze bedrijven respectievelijk 41 procent en 15 procent.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Een op vijf bedrijven slachtoffer van cyberaanval | CarwashPro

Een op vijf bedrijven slachtoffer van cyberaanval

Ruim 20 procent van de bedrijven met minstens tien werkzame personen heeft vorig jaar te maken gehad met cyberaanvallen. Onder meer bedrijven in de energiesector hadden hier last van. Bij de helft van de getroffen bedrijven hebben deze aanvallen tot kosten geleid. Dit meldt statistiekbureau CBS op basis van nieuw onderzoek naar ICT-gebruik van bedrijven.

De helft van de bedrijven in Nederland heeft weleens met ICT-incidenten te maken. Aanvallen van buitenaf komen minder vaak voor dan niet-opzettelijke cyberincidenten. Uitval van ICT-diensten door storingen in de hard- of software kwam bijvoorbeeld het vaakst voor. Zo’n 43 procent van de bedrijven had daar vorig jaar mee te kampen.

Storingen

Aanvallen van buitenaf brengen even vaak kosten met zich mee als een storing; ongeveer in de helft van de gevallen. Kosten kunnen bijvoorbeeld worden gemaakt voor herstelwerkzaamheden of voor extra bescherming van de ICT-systemen. Ook kan sprake zijn van omzetderving. Na een aanval kunnen systemen zijn uitgevallen, of data zijn vernietigd of verminkt. Tevens kunnen gegevens zijn buitgemaakt.

In de meeste bedrijfstakken heeft ongeveer de helft van de bedrijven vorig jaar ICT-incidenten gehad. Er zijn diverse uitschieters naar boven en beneden, al behoort de carwash daar niet toe. De horeca heeft relatief weinig last van dit soort incidenten, bedrijven in de gezondheids- en welzijnszorg relatief veel.

Grotere bedrijven

Grotere bedrijven hebben vaker last van ICT-incidenten dan kleinere bedrijven. Zo had drie kwart van de bedrijven met vijfhonderd werkzame personen of meer te kampen met één of meer incidenten vorig jaar. Van de bedrijven met tien tot twintig werkzame personen gold dit voor 43 procent. Voor ICT-incidenten door aanvallen van buitenaf waren de percentages voor deze bedrijven respectievelijk 41 procent en 15 procent.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.