Blinkie carwash, Maaseik, betaalsysteem, ICS

Blinkie Carwash vernieuwt en plaatst Amerikaans betaalsysteem

Een nieuw Amerikaans betaal- en backoffice systeem moet het helemaal gaan worden bij Blinkie Carwash in Maaseik. Ze zijn de eerste wasgelegenheid van België en zelfs van het grootste gedeelte van Europa met de systemen van het Britse bedrijf PSD Codax. Het systeem werd ontworpen en met succes getest door Inteligent Carwash Systems (ICS). Suzanne Huisman van Blinkie verwacht veel van het systeem. “Het zorgt voor enorm veel gemak en de opties zijn onwijs uitgebreid.”

De nieuwe betaalsystemen brachten meerdere vernieuwingen met zich mee. “We hebben slagbomen vóór de wasstraat laten plaatsen. Alles gaat nu een stuk meer geautomatiseerd.” Over het betaalsysteem werd al een tijd gedacht. “In januari bedachten we het plan om de kassasystemen te vervangen en meer te gaan automatiseren. Het heeft uiteindelijk nog een tijdje geduurd voor we precies voor ogen hadden wat we wilden. De juiste leverancier vinden, had ook nogal wat voeten in de aarde.”

RFID-systeem

Het unieke van het systeem is volgens Huisman dat het van waspassen een extra maakt. Als aanvulling op een systeem met pasjes wordt een sticker met een chip op de voorruit geplaatst. “Deze wordt gescand door de RFID-lezer ,welke vervolgens de informatie doorstuurt naar de automaat. De slagboom gaat dan automatisch open en het tegoed wordt afgeschreven.”

Klanten kunnen online tegoeden aanschaffen en aan het account toevoegen. “Een ander groot voordeel is de StackNControl, waarmee we tot in detail de wachtrij voor de wasstraat kunnen controleren en wijzigen”, zegt ze. Dit is volgens haar zelfs mogelijk via een touchscreen dat geplaatst is bij de voorwas, zodat de wachtrij letterlijk aan de vingertoppen van de voorwasser zit.

Video’s

“Onze programma’s, acties en promoties worden aangeprijsd via een interactief menubord dat opgesteld staat voor de automaten. De graphics op de automaten, zoals de knoppen en tussenvideo’s, en de video’s op het interactief menubord en inrijbord worden met een persoonlijke touch helemaal naar wens gemaakt door de marketingafdeling van ICS Carwash Systems.”

Met het nieuwe systeem is minder personeel nodig volgens Huisman. “De kassa wordt ook grotendeels geautomatiseerd en het abonnementswassen wordt een stuk belangrijker. Online kunnen mensen dan alles invullen en van tevoren bestellen.” Het wordt een soort webshop voor online opladen en het aankopen van producten voor de carwash. Het geplaatste systeem komt van PSD Codax, een Brits bedrijf dat onlangs door ICS, Intelligent Carwash Systems, is overgenomen. Onder deze laatste naam worden de systemen op de markt gebracht.

Enige bedrijf

“Het was het enige bedrijf dat precies kon bieden wat wij voor ogen hadden”, zegt Huisman. Het systeem is flink getest en al in dertig landen verkrijgbaar. Blinkie is de eerste carwash in België die met het systeem gaat werken. “Het bedrijf is ook nog niet heel erg actief op de Europese markt. Wij zagen het op een Amerikaanse beurs.”

Ook over de werking is ze heel tevreden, vooral de 24-uur technische support voegt veel toe. In eerste instantie werd gekeken naar dergelijke systemen omdat ze personeelsleden konden vinden die perfect aansloten op de wensen van het bedrijf. “Nu hebben we dus één persoon minder nodig en is het probleem ook opgelost.” Ze nodigt iedereen uit om eens een kijkje te komen nemen en zo zelf de werking te zien.

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.