HDR, Christ, Roll-over, carwash, Baarle

Ondernemer bestrijdt grensprobleem met carwash en personal touch

Het lijkt de wereld op zijn kop. Een Nederlandse tankstation- en carwash-ondernemer die verdient aan Belgische klanten. Toch krijgt de 62-jarige Jac Haagen het voor elkaar met zijn Shell-station in Baarle-Nassau. Hoe doet hij dat?

Tankstations in de grensstreek hebben het al jaren moeilijk. Nederlandse klanten gaan massaal over de grens tanken, met tientallen procenten omzetverlies tot gevolg. Veel ondernemers besloten de afgelopen jaren om hun station te sluiten, te verhuren of onbemand te maken. Haagen roeit echter dwars tegen de stroom in. Hij maakte in Baarle-Nassau van een onbemande Shell weer een bemande locatie. Even voor de duidelijkheid, Baarle-Nassau ligt aan de Nederlandse kant van de grens.

De moedige ondernemer investeerde fors in een nieuwe tankshop en een uitgebreide carwash. Maar ook aan brandstof weet hij te verdienen. Diesel wordt bij de zuiderburen steeds duurder en het tanktoerisme begint zich langzaam te verplaatsen in de richting van Nederland. Hier weet Haagen van te profiteren. “Een persoonlijke benadering werkt veel beter, zeker bij onze Belgische klanten.” Naast het besluit om weer bemand te worden, liet hij ook een high-end roll-over van Christ plaatsen, met alle mogelijke opties.

Weinig concurrentie

Zo trots als een pauw showt de ondernemer zijn flink geüpgradede station. Vooral de wasgelegenheid krijgt extra aandacht. Het is echt het paradepaardje in de wijde omgeving, zo zegt hij zelf. “Het aanbod in de omgeving is niet hoog. Wij steken er met kop en schouders bovenuit. Steeds meer mensen weten onze wasgelegenheid te vinden. De dichtstbijzijnde concurrent is de Anac in Breda. Daarvoor moet je een goed half uur rijden vanuit hier. Maar onze nieuwe machine van Christ wast zeker net zo schoon”, zegt hij.

Op de druilerige vrijdagmiddag staat er toch een flink aantal mensen te wachten voor zijn nieuwe roll-over. “Ik wilde mijn auto zelf ook eigenlijk even wassen, maar zoals je ziet is het nu wel heel druk”, zegt hij lachend. Wat opvalt is dat vooral Belgische autorijders op deze dag naar de carwash zijn gekomen. “Ze komen hier omdat de diesel op dit moment bij ons goedkoper is dan in België.” Volgens Haagen heeft het hebben van een pomp aan de grens tegenwoordig weer voordelen. “Veel Nederlanders rijden voor benzine de grens over, maar qua diesel is het juist andersom.”

Nieuw concept

Jac Haagen is al 25 jaar op de locatie aan de Alphenseweg in Baarle-Nassau actief. “Ik begon met een bemand station, toen op een gegeven moment Shell zelf de exploitatie ging doen. Na verloop van tijd maakten ze er een onbemand station van. Gelukkig kon ik de exploitatie weer gaan doen. Toen besloot ik meteen om er weer een bemande locatie van te maken”, zegt hij.

“Het heeft lang geduurd voor ik in mijn hoofd tot het juiste concept kwam. Nu is het gelukkig een groot succes.” Om tot het concept te komen zoals het nu staat, kostte hem aardig wat tijd. “Ik ben stad en land afgereden om overal te gaan kijken. Vooral het wasgedeelte is heel belangrijk. Dat moest er uitspringen. Zoals je ziet, het is echt een soort attractie. De beleving staat voor mij voorop.”

Vanuit zijn overtuiging dat wassen echt een beleving moet zijn voor jong en oud, liet hij het pand dat voorheen werd gebruikt als autogarage helemaal ombouwen tot hypermoderne washal. “Ik vond het belangrijk dat mensen droog staan, dat ze echt ergens binnenkomen. Om er echt wat van te maken, zijn de muren allemaal afgedekt met doeken. Deze kunnen we per seizoen of per thema aanpassen. De frames vallen qua kosten mee, net als het maken van een doek. We kunnen er leuke doeken op vastmaken.”

Dubbelportaals roll-over

Belangrijkste is natuurlijk de machine. “Ik heb expres voor een dubbel portaal gekozen. Het ziet er gaaf uit. Dat komt de beleving flink ten goede.” Haagen heeft zo ongeveer voor alle opties gekozen die mogelijk waren op de roll-over. “Omdat ik in een hal zit, kon ik qua licht veel doen. Vandaar ook alle led-balken op de vloer en aan het plafond. Het moest echt een attractie worden. Dat is denk ik wel gelukt.” Ook de machine zelf is speciaal. “Ik heb gekozen voor een dubbelportaalsmachine. Hierbij is een apart gedeelte voor de borstels, een soort hele kleine wasstraat.”

Naast beleving is met name het resultaat van een wassing erg belangrijk voor de ondernemer. “Met ons dubbele portaal pakken we de auto echt goed aan. Het is ook niet voor niets nu zo druk. Mensen zijn blij met het resultaat. Ze kunnen tegen een kleine vergoeding de auto ook zelf nog voorwassen. Veel mensen maken daar gebruik van”, zegt hij lachend. “Mensen vertrouwen het meer als ze eerst zelf het grove vuil eraf hebben gespoten. Voor mij levert het wat extra inkomsten op en het resultaat is daardoor misschien nog wel beter.”

Belgische markt

De ondernemer koos voor een bemand concept, omdat hij met de persoonlijke ‘touch’ dacht het goed te kunnen doen onder de Belgische bewoners van het dorp. “Met succes. Het merendeel van mijn klanten is afkomstig uit België.” Dat is ook te zien in de carwash. Er staan vooral auto’s met een Belgisch kenteken te wachten voor de roll-over.

Haagen denkt dan ook dat het goed doet dat medewerker Henny al sinds het begin betrokken is bij het station.  “Enkel toen het station een kleine tijd onbemand was, is hij er niet geweest. Het is een vertrouwd gezicht. Dat helpt bij de Belgen. Daarnaast helpt hij de klanten goed en dat is nodig, want niet iedereen weet hoe het wassen via de terminal werkt.” Mensen krijgen een bon die op het scherm ingevuld dient te worden. Daarnaast biedt de ondernemer sinds kort ook waspassen aan. “Speciaal voor ons gemaakt. Ze lopen heel goed. Maar zoals gezegd, in de nabije omgeving zit niet echt concurrentie.”

Rendabel maken

De verandering van concept vergde volgens de ondernemer wel flinke investeringen. “Het is niet iets dat je zo maar even doet, maar ik geloof er heilig in dat het gaat slagen.” Sinds hij heropende als bemand station merkt hij flinke stijgingen in zijn omzet. “Naast brandstof komen mensen vooral tussen de middag voor een broodje of wat anders om te eten.” Hiervoor maakt Haagen gebruik van onder meer het Per Szè-concept van Lekkerland. Hij sluit niet uit dat de bakery in de nabije toekomst nog uitgebreid wordt.

Het is na de verbouwing mogelijk geworden om het zojuist bij hem aangeschafte broodje te verorberen op de speciaal ingerichte zitplaatsen op zijn station. “De verse en luxe broodjes doen het heel goed, net als de koffie van Starbucks, waar we onlangs ook een apparaat van hebben aangeschaft.”

Al met al is Haagen ervan overtuigd dat, ondanks de nog altijd lastige situatie aan de grens, het mogelijk is een bemande locatie overeind te houden met een goede carwash en een gastvrije kwaliteitsshop.

Lees ook: Fotoalbum: Grensstation Shell Baarle-Nassau

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ondernemer bestrijdt grensprobleem met carwash en personal touch | CarwashPro
HDR, Christ, Roll-over, carwash, Baarle

Ondernemer bestrijdt grensprobleem met carwash en personal touch

Het lijkt de wereld op zijn kop. Een Nederlandse tankstation- en carwash-ondernemer die verdient aan Belgische klanten. Toch krijgt de 62-jarige Jac Haagen het voor elkaar met zijn Shell-station in Baarle-Nassau. Hoe doet hij dat?

Tankstations in de grensstreek hebben het al jaren moeilijk. Nederlandse klanten gaan massaal over de grens tanken, met tientallen procenten omzetverlies tot gevolg. Veel ondernemers besloten de afgelopen jaren om hun station te sluiten, te verhuren of onbemand te maken. Haagen roeit echter dwars tegen de stroom in. Hij maakte in Baarle-Nassau van een onbemande Shell weer een bemande locatie. Even voor de duidelijkheid, Baarle-Nassau ligt aan de Nederlandse kant van de grens.

De moedige ondernemer investeerde fors in een nieuwe tankshop en een uitgebreide carwash. Maar ook aan brandstof weet hij te verdienen. Diesel wordt bij de zuiderburen steeds duurder en het tanktoerisme begint zich langzaam te verplaatsen in de richting van Nederland. Hier weet Haagen van te profiteren. “Een persoonlijke benadering werkt veel beter, zeker bij onze Belgische klanten.” Naast het besluit om weer bemand te worden, liet hij ook een high-end roll-over van Christ plaatsen, met alle mogelijke opties.

Weinig concurrentie

Zo trots als een pauw showt de ondernemer zijn flink geüpgradede station. Vooral de wasgelegenheid krijgt extra aandacht. Het is echt het paradepaardje in de wijde omgeving, zo zegt hij zelf. “Het aanbod in de omgeving is niet hoog. Wij steken er met kop en schouders bovenuit. Steeds meer mensen weten onze wasgelegenheid te vinden. De dichtstbijzijnde concurrent is de Anac in Breda. Daarvoor moet je een goed half uur rijden vanuit hier. Maar onze nieuwe machine van Christ wast zeker net zo schoon”, zegt hij.

Op de druilerige vrijdagmiddag staat er toch een flink aantal mensen te wachten voor zijn nieuwe roll-over. “Ik wilde mijn auto zelf ook eigenlijk even wassen, maar zoals je ziet is het nu wel heel druk”, zegt hij lachend. Wat opvalt is dat vooral Belgische autorijders op deze dag naar de carwash zijn gekomen. “Ze komen hier omdat de diesel op dit moment bij ons goedkoper is dan in België.” Volgens Haagen heeft het hebben van een pomp aan de grens tegenwoordig weer voordelen. “Veel Nederlanders rijden voor benzine de grens over, maar qua diesel is het juist andersom.”

Nieuw concept

Jac Haagen is al 25 jaar op de locatie aan de Alphenseweg in Baarle-Nassau actief. “Ik begon met een bemand station, toen op een gegeven moment Shell zelf de exploitatie ging doen. Na verloop van tijd maakten ze er een onbemand station van. Gelukkig kon ik de exploitatie weer gaan doen. Toen besloot ik meteen om er weer een bemande locatie van te maken”, zegt hij.

“Het heeft lang geduurd voor ik in mijn hoofd tot het juiste concept kwam. Nu is het gelukkig een groot succes.” Om tot het concept te komen zoals het nu staat, kostte hem aardig wat tijd. “Ik ben stad en land afgereden om overal te gaan kijken. Vooral het wasgedeelte is heel belangrijk. Dat moest er uitspringen. Zoals je ziet, het is echt een soort attractie. De beleving staat voor mij voorop.”

Vanuit zijn overtuiging dat wassen echt een beleving moet zijn voor jong en oud, liet hij het pand dat voorheen werd gebruikt als autogarage helemaal ombouwen tot hypermoderne washal. “Ik vond het belangrijk dat mensen droog staan, dat ze echt ergens binnenkomen. Om er echt wat van te maken, zijn de muren allemaal afgedekt met doeken. Deze kunnen we per seizoen of per thema aanpassen. De frames vallen qua kosten mee, net als het maken van een doek. We kunnen er leuke doeken op vastmaken.”

Dubbelportaals roll-over

Belangrijkste is natuurlijk de machine. “Ik heb expres voor een dubbel portaal gekozen. Het ziet er gaaf uit. Dat komt de beleving flink ten goede.” Haagen heeft zo ongeveer voor alle opties gekozen die mogelijk waren op de roll-over. “Omdat ik in een hal zit, kon ik qua licht veel doen. Vandaar ook alle led-balken op de vloer en aan het plafond. Het moest echt een attractie worden. Dat is denk ik wel gelukt.” Ook de machine zelf is speciaal. “Ik heb gekozen voor een dubbelportaalsmachine. Hierbij is een apart gedeelte voor de borstels, een soort hele kleine wasstraat.”

Naast beleving is met name het resultaat van een wassing erg belangrijk voor de ondernemer. “Met ons dubbele portaal pakken we de auto echt goed aan. Het is ook niet voor niets nu zo druk. Mensen zijn blij met het resultaat. Ze kunnen tegen een kleine vergoeding de auto ook zelf nog voorwassen. Veel mensen maken daar gebruik van”, zegt hij lachend. “Mensen vertrouwen het meer als ze eerst zelf het grove vuil eraf hebben gespoten. Voor mij levert het wat extra inkomsten op en het resultaat is daardoor misschien nog wel beter.”

Belgische markt

De ondernemer koos voor een bemand concept, omdat hij met de persoonlijke ‘touch’ dacht het goed te kunnen doen onder de Belgische bewoners van het dorp. “Met succes. Het merendeel van mijn klanten is afkomstig uit België.” Dat is ook te zien in de carwash. Er staan vooral auto’s met een Belgisch kenteken te wachten voor de roll-over.

Haagen denkt dan ook dat het goed doet dat medewerker Henny al sinds het begin betrokken is bij het station.  “Enkel toen het station een kleine tijd onbemand was, is hij er niet geweest. Het is een vertrouwd gezicht. Dat helpt bij de Belgen. Daarnaast helpt hij de klanten goed en dat is nodig, want niet iedereen weet hoe het wassen via de terminal werkt.” Mensen krijgen een bon die op het scherm ingevuld dient te worden. Daarnaast biedt de ondernemer sinds kort ook waspassen aan. “Speciaal voor ons gemaakt. Ze lopen heel goed. Maar zoals gezegd, in de nabije omgeving zit niet echt concurrentie.”

Rendabel maken

De verandering van concept vergde volgens de ondernemer wel flinke investeringen. “Het is niet iets dat je zo maar even doet, maar ik geloof er heilig in dat het gaat slagen.” Sinds hij heropende als bemand station merkt hij flinke stijgingen in zijn omzet. “Naast brandstof komen mensen vooral tussen de middag voor een broodje of wat anders om te eten.” Hiervoor maakt Haagen gebruik van onder meer het Per Szè-concept van Lekkerland. Hij sluit niet uit dat de bakery in de nabije toekomst nog uitgebreid wordt.

Het is na de verbouwing mogelijk geworden om het zojuist bij hem aangeschafte broodje te verorberen op de speciaal ingerichte zitplaatsen op zijn station. “De verse en luxe broodjes doen het heel goed, net als de koffie van Starbucks, waar we onlangs ook een apparaat van hebben aangeschaft.”

Al met al is Haagen ervan overtuigd dat, ondanks de nog altijd lastige situatie aan de grens, het mogelijk is een bemande locatie overeind te houden met een goede carwash en een gastvrije kwaliteitsshop.

Lees ook: Fotoalbum: Grensstation Shell Baarle-Nassau

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.