Strengere eisen

EU onderneemt actie tegen greenwashing

Het debat over duurzame bedrijfspraktijken speelt tegenwoordig in alle sectoren, waarbij de autowasindustrie geen uitzondering vormt Foto: Shutterstock

Omdat argumenten van duurzaamheid en milieubescherming de laatste tijd steeds vaker worden gebruikt voor reclamedoeleinden en marketing, onderneemt de Europese Unie nu actie tegen het zogenaamde greenwashing. Termen als ‘milieuvriendelijk’, ‘natuurlijk’ of ‘biologisch afbreekbaar’ mogen alleen gebruikt worden met verifieerbaar bewijs. Ook voor milieukeurmerken moeten strengere eisen gelden.

Het debat over duurzame bedrijfspraktijken speelt tegenwoordig in alle sectoren, waarbij de autowasindustrie geen uitzondering vormt. Met het oog op de toenemende verwachtingen van klanten en strengere wettelijke kaders zijn bedrijven meer dan ooit verplicht om hun duurzaamheidsinspanningen op geloofwaardige wijze te communiceren. Dit is niet in de laatste plaats een reactie op het toenemende bewustzijn van het publiek over ecologische kwesties en de wens om milieubescherming in het dagelijks leven te integreren – dus ook in autowassen en -onderhoud.

Nieuwe EU-richtlijn

Het Europees Parlement kondigt aan dat nieuwe regelgeving, de zogenaamde ‘Green Claims-richtlijn’, tot doel heeft de etikettering van producten transparanter en betrouwbaarder te maken. Dit moet gebeuren door algemene milieuclaims zoals ‘milieuvriendelijk’, ‘natuurlijk’, ‘biologisch afbreekbaar’, ‘klimaatneutraal’ of ‘eco’ te verbieden, tenzij deze kunnen worden onderbouwd. Ook staan ​​er gewijzigde regels voor duurzaamheidskeurmerken op stapel. In de toekomst mogen deze alleen worden gebruikt als ze gebaseerd zijn op officiële certificeringssystemen of zijn ingevoerd door staatsinstellingen, aldus een verklaring van het parlement. De nieuwe richtlijnen worden momenteel nog op Europees niveau gecoördineerd.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EU onderneemt actie tegen greenwashing | CarwashPro
Strengere eisen

EU onderneemt actie tegen greenwashing

Het debat over duurzame bedrijfspraktijken speelt tegenwoordig in alle sectoren, waarbij de autowasindustrie geen uitzondering vormt Foto: Shutterstock

Omdat argumenten van duurzaamheid en milieubescherming de laatste tijd steeds vaker worden gebruikt voor reclamedoeleinden en marketing, onderneemt de Europese Unie nu actie tegen het zogenaamde greenwashing. Termen als ‘milieuvriendelijk’, ‘natuurlijk’ of ‘biologisch afbreekbaar’ mogen alleen gebruikt worden met verifieerbaar bewijs. Ook voor milieukeurmerken moeten strengere eisen gelden.

Het debat over duurzame bedrijfspraktijken speelt tegenwoordig in alle sectoren, waarbij de autowasindustrie geen uitzondering vormt. Met het oog op de toenemende verwachtingen van klanten en strengere wettelijke kaders zijn bedrijven meer dan ooit verplicht om hun duurzaamheidsinspanningen op geloofwaardige wijze te communiceren. Dit is niet in de laatste plaats een reactie op het toenemende bewustzijn van het publiek over ecologische kwesties en de wens om milieubescherming in het dagelijks leven te integreren – dus ook in autowassen en -onderhoud.

Nieuwe EU-richtlijn

Het Europees Parlement kondigt aan dat nieuwe regelgeving, de zogenaamde ‘Green Claims-richtlijn’, tot doel heeft de etikettering van producten transparanter en betrouwbaarder te maken. Dit moet gebeuren door algemene milieuclaims zoals ‘milieuvriendelijk’, ‘natuurlijk’, ‘biologisch afbreekbaar’, ‘klimaatneutraal’ of ‘eco’ te verbieden, tenzij deze kunnen worden onderbouwd. Ook staan ​​er gewijzigde regels voor duurzaamheidskeurmerken op stapel. In de toekomst mogen deze alleen worden gebruikt als ze gebaseerd zijn op officiële certificeringssystemen of zijn ingevoerd door staatsinstellingen, aldus een verklaring van het parlement. De nieuwe richtlijnen worden momenteel nog op Europees niveau gecoördineerd.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.