Buitenland

‘Snelste tunnel van Scandinavië’ opent deuren

De opening staat gepland voor begin mei Foto's: Pesukunkku

Pesukunkku vertaalt zich als Car Wash King. Vanaf volgende maand claimt het groeiende Finse bedrijf de snelste autowastunnel van Scandinavië te hebben. “We zullen tot 150 auto’s per uur kunnen wassen”, zegt CEO Jussi Jaakkola.

De nieuwe, volledig geautomatiseerde tunnel komt in de stad Toppila, in centraal Finland. Dichtbij Oulu, met ruim 200.000 inwoners de vijfde stad van het Scandinavische land. Heb je zo’n snelle tunnel nodig in een relatief klein stadje als Oulu, vragen wij ons af. “Natuurlijk hebben we dat nodig”, antwoordt een zeer zelfverzekerde en trotse CEO Jussi Jaakkola in een interview met zustertitel CarwashPro.com. “Als je van plan bent een tunnel te openen, moet je je eerst concentreren op de dichtheid van de stad waarin je je bevindt. Je tekent dus een cirkel van ongeveer 7 kilometer en telt hoeveel mensen er binnen die cirkel wonen. De dichtheid rechtvaardigt het bouwen van een tunnel of niet.”

De nieuwe, 50 meter lange tunnel zal worden uitgerust door Sonny’s The Car Wash Factory, terwijl de bewegwijzering van Mr Foamer is. De uitgebreide waterfiltratie is afkomstig van Clewer, een Fins bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het reinigen en hergebruiken van ongeveer 90 procent van het gebruikte autowaswater.

Heel snel

Jaakkola legt graag uit waarom snelheid cruciaal is bij het exploiteren van sneltunnels. Vooral in Scandinavië. “De snelheid en de lengte van de transportband hangen altijd met elkaar samen. Het betekent dat hoe langer de transportband is, hoe sneller de snelheid kan zijn. Het beïnvloedt de productie per uur. We kunnen dus tot 150 auto’s per uur verwerken. Het is een hele snelle tunnel.

Als je met zo’n hoge snelheid werkt, moet alles heel krachtig en betrouwbaar zijn. Voor het drogen maken we gebruik van tien blowers met een gezamenlijk vermogen van 150 pk.” Ook heeft het bedrijf bezuinigd op personeel. Alles is geautomatiseerd, van binnenkomen tot verlaten en betalen. “Er is maar één medewerker aanwezig op de locatie.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

De uitgebreide waterfiltratie is afkomstig van Clewer, een afwerkingsbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het reinigen en hergebruiken van ongeveer 90 procent van het gebruikte autowaswater.

EuroCarWash

De nieuwe express carwash is de tweede Pesukunkku-locatie in Oulu. Het is geïnstalleerd door EuroCarWash Ltd., een bedrijf gerund door Esa Mäkinen. Het werd opgericht in 1992 en is een full service leverancier van autowasmachines, inclusief afvalwaterbeheer (Pineline), kentekenherkenning (Easywash) en waterterugwinningssystemen (Clewer). Het bedrijf heeft tot nu toe acht duurzame snelautowasstraten geïnstalleerd in Scandinavië, Zweden en Finland.

Alle autowasstraten maken gebruik van gerecycled water en groene stroom uit zonnepanelen. “Dit is onze 9e tunnel”, zegt Mäkinen. “Wij zijn een van de grotere leveranciers van autowasapparatuur in Scandinavië, dus we hebben veel kennis over de bestaande tunnels in Scandinavië en ik kan gerust zeggen dat we nu de snelste hebben gebouwd. Andere tunnels komen niet eens in de buurt van de snelheid van de tunnel die we volgende maand in Toppila openen.”

Kosten gehalveerd

Beide Finse mannen kunnen de hele dag praten over sneltunnels en de techniek ervan. Mäkinen: “Ik zal je een eenvoudig voorbeeld geven waarom snelheid zo cruciaal is”, glimlacht. “Stel dat de transportband in 10 seconden een meter vooruit beweegt. Laten we aannemen dat de auto 5 meter lang is en dat je een spuitmond hebt die groot genoeg is om de hele zijkant van de auto te spuiten. Hoe lang moet het duren om de hele auto te spuiten? Ik zal je het antwoord geven: 50 seconden om de hele lengte van de auto te spuiten. Laten we nu zeggen dat deze pomp 1 kW gebruikt voor zijn werk. Wat gebeurt er als je de snelheid verdubbelt? Als het maar 25 seconden duurt, snijdt u met de pomp doormidden. Hetzelfde principe geldt ook voor de ventilatoren, alle gebruikte energie en het chemicaliën- en waterverbruik. Alle variabele kosten worden ineens gehalveerd als je de snelheid kunt verdubbelen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

“Ik kan met zekerheid zeggen dat we binnenkort de snelste tunnel van Scandinavië hebben.”

Je kunt dus een veel goedkopere wasbeurt aanbieden…
Jaakkola: “Precies. Ons onbeperkt lidmaatschap begint bij €30. Je kunt je auto zo vaak wassen als je wilt. In dat geval is het CRUCIAAL om de productiekosten voor één wasbeurt te beperken. Uiteindelijk helpt de snelheid dus om de productiekosten te beperken. Al onze negen tunnels zijn duurzaam. We recyclen tot 90% van ons afvalwater en beperken ons energieverbruik.”

Is dat belangrijk in Finland en Zweden?
Jaakkola: “Natuurlijk. Water is erg duur in landen als Noorwegen, Zweden en Finland. Het gaat om ongeveer één euro per wasbeurt. De kosten van zoetwater omvatten het schoonmaken ervan. De kubieke meterprijs van water in Scandinavië bedraagt ongeveer vijf euro. Verbruikt u 4 tot 500 L voor één auto, dan betaalt u 2 1/2 euro per wasbeurt. Je moet dus het gebruik van water beperken en ook gerecycled water gebruiken. Als je, zoals wij, onbeperkte autowasbeurten verkoopt, zijn de grootste kosten water. Dus als je kunt recyclen, kun je deze kosten drastisch verlagen.”

Wat zijn andere uitdagingen in Finland, Zweden en Noorwegen?
Jaakkola: “Een van de uitdagingen is het weer. Vooral in Noorwegen, met zijn lange kustlijn. Hierdoor ligt de temperatuur vaak de hele winter rond het nulpunt. En aangezien veel van de wegen in Noorwegen op en neer gaan, moeten ze deze in de winter permanent gezouten houden.”

Ik kan me voorstellen dat dit zout waarschijnlijk veel corrosie in uw machines veroorzaakt.
Jaakkola: “Ja. We moeten veel oplosmiddel gebruiken. Niet alleen door het zout, maar ook door alle bitumenresten, veroorzaakt door spijkerende winterbanden. Deze combinatie van asfalt en zout is zeer slecht. Water kan vloeibaar blijven, zelfs als het buiten vriest. Het asfaltzand vermengd met vloeibaar zout is een zeer schadelijk element in een wasstraat. Je kunt dit vuil niet uit een auto verwijderen met gewone chemicaliën. De alkali die normaal gebruikt wordt, doet niets tegen asfaltbitumen. Daarom gebruiken we oplosmiddel. Dit betekent dat je een enorme chemische lading in het recyclingwater hebt, wat grote problemen kan veroorzaken op de technische afdeling. Als je water wilt recyclen, moet je op de een of andere manier van deze ‘smurrie’ af kunnen komen. Dit water zuiveren wij volledig.”

Locaties

Pesukunkku is van plan in de toekomst duurzamere autowasstraten te openen, hoewel een van de problemen het vinden van een geschikt pand is. Jaakkola: “Als je een lange tunnel wilt bouwen, moet je een grote locatie vinden. Voor een tunnel van 50 meter heb je een perceel nodig van minimaal 70 tot 80 meter lang. Dat is lastig te vinden in een woonwijk. Zelfs in Finland.”

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

1 reactie op “‘Snelste tunnel van Scandinavië’ opent deuren”

Mika Nojonen|30.04.24|21:20

De kosten worden niet gehalveerd!

De kosten zijn niet lineair met de snelheid. Er wordt aanbevolen 1 pk = auto per uur. Tunnel met 75 auto’s per uur = 75 pk blowers en 150 auto’s per uur = 150 pk blowers. Er is geen sprake van een halvering van de kosten, dus onjuist. Ook de overige variabele kosten worden niet gehalveerd. Je hebt een bepaalde hoeveelheid chemicaliën en water nodig om de auto te bedekken, dus je kunt die kosten niet halveren. Als leverancier is dit basiskennis.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.