Commercial Zwitserse carwash: seksistisch of slimme marketing?

In het Zwitserse Villmergen ligt carwashketen Stützliwösch onder vuur vanwege een bijzondere reclamecampagne rond een nieuwe stofzuiger. Op deze reclame-uiting is een schaarsgeklede vrouw te zien naast de slogan ‘Stofzuiger om mee te zuigen en blazen’. Klagers noemen de reclame “seksistisch en vrouwonvriendelijk”, terwijl de vrouwelijke directeur van de wasgelegenheid vindt dat er geen vuiltje aan de lucht is.

Janine Meyerstein staat aan het hoofd van familiebedrijf Stützliwösch. Zij stelt dat er van een vrouwonvriendelijke insteek geen enkele sprake is: “We hebben deze poster intern rond laten gaan. Ook onze vrouwen hebben zich over deze reclame uiting gebogen. We zijn absoluut geen vrouwonvriendelijk bedrijf. Op andere posters laten we ook mannen zien.” Voor de directeur is de zaak daarmee afgedaan. 

Meyerstein stelt dat de komst van #MeToo veel veranderd heeft op het gebied van reclame. Wat vroeger als ‘normaal’ bestempeld werd, ligt anno 2019 onder een vergrootglas en kan heel slecht vallen. De maatschappij reageert  steeds feller op zogenaamd ‘vrouwonvriendelijke’ reclame campagnes. In Nederland lag recentelijk een campagne van een pizzaketen onder vuur, omdat deze te seksistisch zou zijn. Helena Trachsel is werkzaam op de afdeling voor gelijkheid in het kanton van Zürich en zij denkt dat het motto ‘sex sells’  verleden tijd is: “Het tijdperk van dit soort provocerende en denigrerende reclames is definitief voorbij.” De praktijk blijkt echter weerbarstiger.

Marketingbureau

Er is inmiddels een vragenlijst verstuurd door dagblad Heute, waarop 401 mensen hebben gereageerd. De uitkomsten van deze poll zijn opmerkelijk te noemen. Ongeveer 35 procent “begrijpt de ophef niet” en 21 procent vindt de campagne “super grappig”. Slechts 14 procent wil dat de advertentie uit het straatbeeld “verdwijnt”. 

Het doel van de reclame was om de aandacht te trekken. Missie geslaagd, want negatieve aandacht is ook aandacht. (Het Duitse ‘blasen’ betekent pijpen, wat de seksuele toon nog meer versterkt. red) Of het gewenste effect bereikt wordt – het binnenhalen van meer bezoekers van de carwash is – valt nog te bezien. Om de juiste doelgroep te bereiken, is een goede voorbereiding essentieel. ook moet je weten wie je doelgroep is. Misschien is het een idee om de volgende keer een marketingbureau in de arm te nemen. 

Lees ook:

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

1 reactie op “Commercial Zwitserse carwash: seksistisch of slimme marketing?”

Leon Jeekel|31.07.19|12:14

Belangrijke toevoeging en aanvulling op dit artikel moet natuurlijk zijn dat in het Duits Blasen ook wordt gebruikt voor Pijpen en dan komt deze reclame uiting toch wel in een heel ander dubieus daglicht te staan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.