Axipoint wil carwashes naar hoger plan tillen

Het in Uitgeest gevestigde Axipoint is in de loop der jaren uitgegroeid tot een begrip in de tankstation- en carwashbranche. Het marketingbedrijf vergaarde bekendheid met de uitgifte van hun opvallende kortingscoupons, maar de laatste tijd wordt de focus steeds meer op online marketing gelegd. De combinatie tussen offline en online werkt erg goed voor klanten, vertelt eigenaar Cees Visser. 

Met welke innovaties zijn jullie bezig?

“We zijn bekend geworden met onze kortingsprogramma’s, maar sinds een jaar hebben we onze expertise uitgebreid. We hebben ons verdiept in online marketing en binnen twaalf maanden is deze nieuwe bedrijfstak uitgegroeid tot een van onze belangrijkste pijlers van ons bedrijf. Ons doel is om wasgelegenheden te helpen om hun omzet te vergroten. Dat is onze core business waar we al ruim twaalf jaar mee bezig zijn.”

Is het bedrijf veranderd door deze stap naar online marketing?

“Absoluut. Zeker op personeelsvlak, want wij hebben een marketingexpert aangenomen en ons team is in korte tijd in aantal verdubbeld. Wat ook nieuw is, is dat we nu verschillende doelgroepen kunnen bedienen op toegespitste manieren. Online marketing mikt op een ander publiek dan offline marketing. Wat oudere mensen kun je beter bereiken via flyers en drukwerk, terwijl jongeren vooral op internet zitten en daar hun nieuws tot zich nemen. Wij kunnen echter beide groepen bedienen en ondersteunen bij hun marketinguitingen.Onze acties zijn heel gericht en locatiespecifiek.”

Wat maakt jullie acties dan zo gericht?

“We geven onze klanten inzicht in het aantal bezoekers en het effect van hun marketinguitingen. Dankzij sommige kortingsprogramma’s zoals Social Deal komen veel mensen naar een carwash toe. Na afloop van zo’n campagne krijgen ondernemers die zich aan zo’n actie verbonden en daarvoor een marge afstonden, geen inzicht in klantgegevens en het soort klant. Dat doen wij wel, waardoor er meer inzicht in de doelgroep ontstaat.”

Werken jullie met een loyalty-programma?

“Onder andere. Wat we ook doen, naast het opzetten van kortingsacties en programma’s waarmee we terugkerende klanten belonen, is het uitdragen van de Unique Selling Points (USP’s) van carwash-ondernemers. Dat is onder meer vakmanschap en kennis. Wat maakt die ene wasstraat nu zo speciaal en waarom moet je juist dat bedrijf bezoeken? Een carwash-eigenaar moet een autoriteit worden: een ondernemer met zeggingskracht waar je graag heen gaat als je een echt schone auto wilt hebben.”

Hoe zorg je ervoor dat een carwash een autoriteit wordt?

“Dat doen we door onze klanten bij ons op kantoor uit te nodigen. Tijdens een intakegesprek brengen we de wensen en verwachtingen van de klant in kaart. Als we weten wat zijn doelen zijn verwerken we alle informatie die we hebben vergaard, middels een intensieve sessie waarin we doorvragen wat de exacte verwachtingen zijn, in een presentatie. In dit plan van aanpak die we in onze daarvoor bestemde presentatieruimte presenteren, maken we inzichtelijk hoe we onze klanten willen helpen. Deze presentaties zijn maatwerk. Tijdens de intake zijn we erachter gekomen dat een bepaalde carwash over ervaren vakmensen beschikt die bezoekers op het belang van onderhoud kunnen wijzen. Deze kennis delen we vervolgens in onze online en offline campagnes. We zorgen ervoor dat het onderscheidend vermogen van wasgelegenheden naar voren komt.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.