Carwash ’t Vosje legt uit hoe zij milieuvriendelijk wassen (video)

Het regenwater wordt opgevangen, er liggen zonnepanelen op het dak en de chemie is milieuvriendelijk. Carwash ’t Vosje zet zwaar in op duurzaamheid. De onderneming werd recent onderscheiden met een duurzaamheidsprijs, de Groene Pluim. CarwashProTV ging langs om te zien waar de winst in zit.

Roy Visser is mede-eigenaar van ’t Vosje. Deze carwash draait sinds maart vorig jaar. Onlangs won het bedrijf een ‘Groene Pluim’ omdat ze het het meest duurzame bedrijf van Oosterhout zijn.

Visser vertelt dat bij de bouw van de carwash de gemeente de opdracht gaf om alle regenwater op het eigen terrein op te vangen. Zo geschiedde, de grond ligt vol met infiltratiekratten en de regen wordt opgevangen in een pluviasysteem. “Het voordeel is dat het dus niet de riolering ingaat, maar dat er auto’s mee kunnen worden gewassen.”

Recyclen van water

In Oosterhout wordt gewassen met een WashTec-tunnel die vorig jaar maart is opgeleverd. “Het is een Softline met alles erop en eraan”, vertelt Visser. “We recyclen 95 procent van het water en kunnen 90 tot 120 auto’s per uur wassen. Alles wat door de leidingen en borstels komt is gerecycled water. Dat vangen we op in de goot en zo gaan we continu door met wassen.”

Visser staat op het stofzuigerplein en wijst naar de putdeksels. Na de wasbeurt komt het water eerst in de 20.000-literput, een prebezinkingsput waarin het water tot rust komt. Daarna loopt het over in een 10.000 liter put waar het regenwater wordt bijgemengd. Tot slot loopt het in nog een 20.000-literput en daar zit alles in wat de kiesfilter nodig heeft om het water te recyclen.

470 zonnepanelen op het dak

Op het dak liggen 470 zonnepanelen waardoor ’t Vosje zo goed als energieneutraal auto’s kan wassen. Op het dak staan bovendien filters voor de uitlaatgassen, zodat er kan worden gestofzuigd zonder de lucht van uitlaatgassen en benzine. Ook op het dak: de warmteinstallatie. De carwash gebruikt geen gas, de ruimte wordt volledig verwarmd door elektriciteit.

In de voorwas gebruikt ’t Vosje chemie van AUWA, daarna wordt U-N-P gebruikt. Volgens Visser geeft dat een diepe glans aan de voertuigen. Nadroging gebeurt met Riwax. “Daar zijn we nog mee aan het testen. Mooi aan hun is dat ze de cans weer komen halen en recyclen.”

Bewustwording

Bij ’t Vosje zijn ze heel bewust met het milieu bezig. Visser: “Dat zie je ook terug in ons logo, de vlinder. Die komt alleen terug op milieuvriendelijke plekken. We wisten toen we ons inschreven voor de Pluim dat we een goede kans maakten. Alles wat we als carwash duurzaam en milieuvriendelijk kunnen doen, dat doen we ook.”

De hamvraag: zorgt de winst van een Groene Pluim voor extra klanten? Visser meent dat het ongetwijfeld iets oplevert. “Mensen die het in de krant lezen en weten wat de prijs inhoudt. We hopen vooral om de consument bewust te maken van de milieuvoordelen door in de wasstraat of in de wasbox de auto te wassen.”

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Carwash ’t Vosje legt uit hoe zij milieuvriendelijk wassen (video) | CarwashPro

Carwash ’t Vosje legt uit hoe zij milieuvriendelijk wassen (video)

Het regenwater wordt opgevangen, er liggen zonnepanelen op het dak en de chemie is milieuvriendelijk. Carwash ’t Vosje zet zwaar in op duurzaamheid. De onderneming werd recent onderscheiden met een duurzaamheidsprijs, de Groene Pluim. CarwashProTV ging langs om te zien waar de winst in zit.

Roy Visser is mede-eigenaar van ’t Vosje. Deze carwash draait sinds maart vorig jaar. Onlangs won het bedrijf een ‘Groene Pluim’ omdat ze het het meest duurzame bedrijf van Oosterhout zijn.

Visser vertelt dat bij de bouw van de carwash de gemeente de opdracht gaf om alle regenwater op het eigen terrein op te vangen. Zo geschiedde, de grond ligt vol met infiltratiekratten en de regen wordt opgevangen in een pluviasysteem. “Het voordeel is dat het dus niet de riolering ingaat, maar dat er auto’s mee kunnen worden gewassen.”

Recyclen van water

In Oosterhout wordt gewassen met een WashTec-tunnel die vorig jaar maart is opgeleverd. “Het is een Softline met alles erop en eraan”, vertelt Visser. “We recyclen 95 procent van het water en kunnen 90 tot 120 auto’s per uur wassen. Alles wat door de leidingen en borstels komt is gerecycled water. Dat vangen we op in de goot en zo gaan we continu door met wassen.”

Visser staat op het stofzuigerplein en wijst naar de putdeksels. Na de wasbeurt komt het water eerst in de 20.000-literput, een prebezinkingsput waarin het water tot rust komt. Daarna loopt het over in een 10.000 liter put waar het regenwater wordt bijgemengd. Tot slot loopt het in nog een 20.000-literput en daar zit alles in wat de kiesfilter nodig heeft om het water te recyclen.

470 zonnepanelen op het dak

Op het dak liggen 470 zonnepanelen waardoor ’t Vosje zo goed als energieneutraal auto’s kan wassen. Op het dak staan bovendien filters voor de uitlaatgassen, zodat er kan worden gestofzuigd zonder de lucht van uitlaatgassen en benzine. Ook op het dak: de warmteinstallatie. De carwash gebruikt geen gas, de ruimte wordt volledig verwarmd door elektriciteit.

In de voorwas gebruikt ’t Vosje chemie van AUWA, daarna wordt U-N-P gebruikt. Volgens Visser geeft dat een diepe glans aan de voertuigen. Nadroging gebeurt met Riwax. “Daar zijn we nog mee aan het testen. Mooi aan hun is dat ze de cans weer komen halen en recyclen.”

Bewustwording

Bij ’t Vosje zijn ze heel bewust met het milieu bezig. Visser: “Dat zie je ook terug in ons logo, de vlinder. Die komt alleen terug op milieuvriendelijke plekken. We wisten toen we ons inschreven voor de Pluim dat we een goede kans maakten. Alles wat we als carwash duurzaam en milieuvriendelijk kunnen doen, dat doen we ook.”

De hamvraag: zorgt de winst van een Groene Pluim voor extra klanten? Visser meent dat het ongetwijfeld iets oplevert. “Mensen die het in de krant lezen en weten wat de prijs inhoudt. We hopen vooral om de consument bewust te maken van de milieuvoordelen door in de wasstraat of in de wasbox de auto te wassen.”

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.