De Pooter Olie, Maarten, Joost,

De Pooter Olie ziet toekomst in België en carwash

Maarten de Pooter en Joost de Pooter willen zich de komende tijd focussen op de Belgische markt. De broers kochten enkele jaren geleden een tankstation net over de grens in België en dat smaakte naar meer. “Vooral op carwashgebied is er veel te halen. Die markt is zich namelijk nog volop aan het ontwikkelen”, denken beiden hardop.

De broers hebben met al hun stations momenteel het grootste gedeelte van Zeeuws-Vlaanderen gedekt qua brandstof. Ze willen het bedrijf laten groeien door middel van schaalvergroting. Hun focus ligt hierbij op het toevoegen van interessante locaties in België. “Vanwege de bevolkingsdichtheid is het een zeer interessante markt voor ons. Bovendien is België nabij, die afstand van ons naar de grens is kort.”

We hebben er nu één tankstation en dat smaakt naar meer. We hopen dan ook snel wat mooie plekken te vinden om te gaan uitbreiden. Daarbij kijken we zeker ook naar de mogelijkheden wat betreft carwashes, want dat is in België nog heel erg aan het opkomen”, vertellen de broers. Ze hoeven geen tien nieuwe stations en willen voorzichtig blijven groeien.

Familiebedrijf

Het bedrijf wordt gerund door beide broers. Ze zijn de derde generatie eigenaars in het familiebedrijf. Hun opa richtte het bedrijf op en hun vader, Michiel, nam op zijn zeventiende het bedrijf De Pooter Olie over. “Hij had niet eens een rijbewijs en reed onder toezicht van een chauffeur met een tankwagen”, zegt Maarten lachend. Opa de Pooter begon het bedrijf als handel in olie en gasbrandolie. “In de vroege jaren 70 nam het gebruik van deze vorm van stoken af door de komst van gas. Toen is Michiel begonnen met de verkoop van benzine en de exploitatie van een eigen pompstation. “Een opkomende markt.”

Opa overleed op zeer jonge leeftijd waardoor pa de Pooter het bedrijf overnam. Het tankstation in Terneuzen bleef lange tijd behouden. Maarten en Joost hielpen op jonge leeftijd in het weekend om auto’s af te spuiten in de zelfgemaakte wasbox. Ze hadden bij het tankstation een servicestation voor auto’s met brug en werkplaats. “Daar hadden we zelf met een ouderwetse Kärcher-hogedrukspuit een wasbox gemaakt. Mensen wierpen een munt in en konden de auto afspuiten. In het weekend deed ik dat samen met Maarten”, zegt Joost lachend. “Het zag er echt niet uit.”

Het zelfgefabriceerde wasboxje hield zo’n tien jaar stand. Daarna werd besloten om een professionelere wasbox aan te schaffen. Er werd een extra tankstation aangekocht, één met een halletje met een roll-over van Baptista. “Wij zaten toen nog op school. In 1997 hebben we de zaak van onze vader overgenomen”, zegt Maarten. Ze sloegen een andere koers in met het bedrijf en focusten op de vergroting van het werkgebied.

Foto: Maarten en Joost met hun vader, tekst gaat verder onder de foto

De Pooter Olie

Eenzet Carwash

Op een gegeven moment werd door de broers een tankstation gekocht met een Istobal-machine. Deze machine wilden ze vervangen, omdat ze geen hoge pet op hadden van de carwash. “Na lang aanhouden om een kans zich te bewijzen, gaven we Ton Janssen van Eenzet Carwash het voordeel van de twijfel. Met succes”, zegt Maarten. Het blijkt een goede combinatie.

Drie jaar later, na afloop van het servicecontract, hebben we een nieuwe machine van Istobal bij Ton afgenomen”, zegt Joost. De broers de Pooter zijn groot fan van de dubbelportaal roll-overs. “We denken dat dit de beleving van de klant enorm vergroot.”

Vijf roll-overs

De meeste roll-overs die de broers hebben, worden na zeven jaar vervangen. In totaal hebben ze bij hun dertien tankstations vijf roll-overs. Twee locaties beschikken over wasboxen. “Op een gegeven moment was een roll-over in Terneuzen toe aan vervanging. We hebben toen offertes gevraagd van de bedrijven waarover we tevreden zijn”, zegt Maarten. Washtec en Eenzet Carwash mochten een offerte voor de machine maken. Eenzet Carwash mocht de machine uiteindelijk leveren.

Waarom het bedrijf de laatste tijd toch vooral voor de laatste partij koos? “Als ondernemers passen we enorm goed bij elkaar. We zitten echt op één lijn met Ton en zijn collega Jan van Dillen”, zegt Joost.

Toekomst

De broers hebben hun handen vol aan de verschillende bedrijfsactiviteiten van De Pooter Olie. Ze erkennen dan ook dat er met het oog op de toekomst binnenkort wel wat dingen moeten gaan veranderen. “Carwash is een ondergeschoven kindje, we zouden beter wat andere dingen kunnen laten vallen om ons veel meer te focussen op het wasgedeelte. Brandstof wordt alleen maar minder. Daar zijn we ons zeker van bewust en we doen nog te weinig met onze carwashes”, legt Joost uit.

Om toch een stap in de goede richting te nemen, hebben de broers onlangs voor een nieuwe tandem-machine van Eenzet Carwash gekozen. “We hebben nu de beschikking over de IW-Manager. Hiermee zijn we klaar voor de toekomst en kunnen we alles monitoren.” Ze willen flinke stappen gaan maken als het om carwash gaat. Ze krijgen binnenkort op een locatie concurrentie van een nieuwe wasstraat. “We willen daarom abonnement-wassen gaan introduceren. We kennen veel van onze klanten persoonlijk, ze gunnen het ons. Met een abonnement kunnen we ze aan ons binden”, aldus Maarten.

Onbemand wassen

Op de locatie die ze in Oostburg hebben, koos De Pooter Olie onlangs voor een soort ‘light’ versie van FuelWash. “Van Dillen deed ons nogal een grove belofte. Als we geen vijfduizend wassingen op onze locatie met de machine zouden doen, dan zou hij hem gratis eruit komen halen. Ik kan melden dat we er ruim boven zitten. De locatie is onbemand, maar er is nog wel een opzichter. Het rendement is een stuk beter bij deze onbemande locatie dan elders. We kunnen ook wat meer vragen door de nieuwe machine.”

Met zo’n zeventig werknemers heeft De Pooter Olie redelijk wat personeel in dienst. “Als ik naar de toekomst kijk, dan zie ik de markt veranderen. Ik denk dat we nog wel een jaar of 25 een boterham kunnen verdienen met onze tankstations. Toch zie ook ik dat dingen aan het veranderen zijn. Uiteraard hopen we op de waterstofauto, maar vooralsnog zie je vooral elektrische modellen”, zegt Joost. Toch denken de broers dat ze hoe dan ook wel door kunnen. “We zitten op strategische plekken en al heeft men geen benzine nodig, de inwendige mens is ook belangrijk en ook zo’n elektrische auto moet schoon.”, besluiten ze.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van CarwashPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.