Arjan den Oudsten, tankstation vakbeurs

TSG lanceert Charlie; systeem dat data van tankstation en carwash combineert

In plaats van voor alle losse onderdelen van een carwash de gegevens bij te houden, heeft TSG een nieuw systeem ontwikkeld voor tankstations met een wasgelegenheid: Charlie Carwashpay. Arjan den Oudsten is sales manager bij TSG (voorheen Tokheim Solutions) en vertelde tijdens de Tankstation Vakbeurs in Houten over de voordelen van dit platform. 

TSG, de nieuwe naam van Tokheim Solutions, is een internationale organisatie met 28 sales- en servicedivisies in Europa en Afrika. In de Benelux zijn ongeveer driehonderd mensen werkzaam met vestigingen in Dordrecht, Turnhout en een logistiek centrum in Bladel. Vanaf januari wordt dit aantal kantoren overigens teruggebracht naar twee: in Turnhout wordt een nieuw kantoor geopend waar het Turnhoutse personeel met dat van Bladel wordt samengevoegd.

Partnership Kärcher

“TSG doet eigenlijk alles wat met een tankstation te maken heeft, van de vergunningaanvraag tot en met de oplevering. Maar ook het onderhoud aan tankinstallaties en een helpdesk die 24 uur per dag bereikbaar is”, vertelt Den Oudsten. Het bedrijf heeft een partnership met Kärcher. De samenwerking houdt in dat TSG de verkoop, installatie, onderhoud en service van carwashinstallaties verzorgt binnen petrol, Kärcher richt zich op productontwikkeling

“Als we wasboxen als voorbeeld nemen, dan zijn dat vaak opzichzelfstaande apparaten met afzonderlijke bedieningspanelen en muntinworp. Dat geldt niet alleen voor wasboxen maar bijvoorbeeld ook voor stofzuigers, koffiemachines, luchtunits, etc. Hier moet je dus ook apart je controles op uitoefenen, ook je salesdata komt niet op een centrale plek binnen.”Dit kan anders, vindt TSG. “Met één centraal platform kun je al je apparatuur rondom je tankstation koppelen op een web-based platform. Je krijgt centraal je salesdata binnen, waarmee je eenvoudig je controles kunt uitvoeren. Bijvoorbeeld geen tijdrovend uitzoekwerk of de tellerstanden van de apparatuur overeenstemmen met de aangeslagen omzet.”

Charlie Carwashpay

Het platform dat we hebben ontwikkeld heet Charlie Carwashpay: een cloudapplicatie waar alle salesdata wordt verzameld. Ook kan het worden uitgerust met NFC, cash, een barcodereader en betaling op mobiel. “Alle informatie wordt op een gestructureerde manier gekoppeld aan Fuel POS. Dat biedt allerlei voordelen, zoals de mogelijkheid tot promoties.” Zo kan een klant die komt tanken, een barcode krijgen waarmee hij bijvoorbeeld een gratis kopje koffie kan halen, als het koffieapparaat ook is aangesloten op het systeem. Ook kun je ook allerlei promoties bedenken in combinatie met de carwash, legt Den Oudsten uit.

Wie meerdere tankstations heeft, kan alle data van diverse stations verbinden met het centrale punt (Charlie Central). “Op die manier wordt een totaalrapport gegenereerd naar de backoffice. Zo kun je door middel van je dashboard je sales op een eenvoudige manier analyseren en met elkaar vergelijken, promotie rondom een carwash of wasboxen inzetten en volgen.”

Meer promotie

De autowasbranche wordt steeds professioneler, maar Den Oudsten merkt wel dat er nog steeds nog heel weinig promotie wordt gemaakt voor de carwash of wasboxen, zeker in lokale omgevingen. “Met ons platform heb je een mooie tool om dit te doen, waarmee je ook nog goed kunt analyseren wat het effect is van je promotie. Ondernemers kunnen met Charlie een hele eigen manier promotie bedenken.”

Daarnaast is hetmogelijk om alle technische gegevens zoals certificaten en onderhoudsrapporten te documenteren en alerts in te stellen wanneer de jaarlijkse keuring moet plaatsvinden. “Is mijn administratie nog actueel, waar zijn er storingen? Het is zelfs mogelijk om een derde partij, zoals een controlerend orgaan, tijdelijk inzage te geven in deze gegevens.”

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.