Loogman, carwash, aalsmeer

Beta geeft adviezen over schadeafhandelingen

Een vraag die door veel ondernemers wordt gesteld aan brancheverenging Beta is wat er nu precies gedaan moet worden met klanten die claimen dat de wasstraat schade heeft veroorzaakt. Steeds vaker komt het voor dat mensen onterecht proberen schades te verhalen op een wasgelegenheid. Beta geeft tips over hoe dergelijke situaties te voorkomen. 

Beta stelt dat veel ondernemers er wel een keer mee te maken krijgen: schade die ontstaat in de wasstraat.  In veel gevallen ontstaat de schade doordat een klant zelf iets niet goed doet (loszittende spiegels bijvoorbeeld), soms heeft het echter andere oorzaken. Zo nu en dan melden klanten zich met schade. De organisatie kijkt naar hoe het op juridisch vlak werkt.

Bewijzen

Als een klant zich uiteindelijk meldt bij de carwash is het belangrijk om te weten wat de vervolgstappen zijn. Het is allereerst aan de klant om te bewijzen dat er schade is. De ondernemer dient dit te vergoeden. Wat het moeilijker maakt voor een klant is dat deze moet bewijzen dat de schade niet door zijn eigen schuld is veroorzaakt, bijvoorbeeld als de instructies niet goed zijn opgevolgd. Ook moet de klant bewijzen dat de schade nog niet aanwezig was voor het inrijden van de carwash. De wasser moet ook bewijzen dat de schade is gekomen door een medewerker van de carwash of door een technisch mankement in de wasgelegenheid.

De klant is in ieder geval verplicht de schade zo snel mogelijk na het ontdekken aan de eigenaar van de wasgelegenheid te melden. Hoe langer het duurt voordat de schade gemeld wordt nadat de klant met zijn auto de wasstraat is geweest, hoe lastiger het voor de klant wordt om te bewijzen dat de schade ook daadwerkelijk in de wasgelegenheid is veroorzaakt.

Voorzorgsmaatregelen

Om discussie achteraf te voorkomen is het van belang dat vooraf de juiste voorzorgsmaatregelen worden genomen. Veel wasstraten maken bijvoorbeeld gebruik van camera’s die de in- en uitrijdende auto’s registreren. Aan de hand van videobeelden is in veel gevallen met de klant vast te stellen of schade wel of niet aanwezig was ten tijde van het inrijden van de wasstraat. Dat scheelt volgens Beta weer discussie en vooral onnodige tijd voor de ondernemer.

Het merendeel van de carwashondernemers is verzekerd voor schades die ontstaan in de wasstraat. Een verzekering kan echter niks betekenen als er geen aansprakelijkstelling ligt. Als een klant de ondernemer aansprakelijk stelt, kan de ondernemer contact opnemen met de verzekeraar. Zij zullen dan het proces van hem of haar overnemen. Als er besloten wordt het zelf op te lossen, bijvoorbeeld via een bevriend schadeherstelbedrijf, dan kan de verzekeraar niets meer doen.

Gebruik op eigen risico

Veel gehoord is dat er verwezen wordt naar een bordje waarop staat dat ‘gebruik van de wasstraat op eigen risico’ is. Een bordje met deze of soortgelijke strekking is voor de ondernemer niet voldoende om een eventuele schade van de hand te wijzen en heeft in dit opzicht geen enkele juridische waarde. Wat daarentegen wel verstandig is om bijvoorbeeld op een bord voor het inrijden van de carwash onder andere duidelijk te omschrijven voor welk type auto’s de wasstraat geschikt is en daarbij duidelijk te verwijzen naar de algemene voorwaarden.

Het belangrijkst is dan ook dat er vooraf dusdanige maatregelen worden genomen dat altijd aan de hand van bewijsmiddelen aan te tonen is dat de schade aan de auto of al aanwezig was, of op geen enkele wijze door de wasstraat heeft kunnen ontstaan.

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.