Stephan Weber, Washtec, Carwash, HDR

WashTec: We willen op elke markt leidend zijn

WashTec stelt zichzelf als doel om op elke markt leidend te zijn als het gaat om carwash. Stephan Weber, Chief Sales Officer bij de grootste carwashfabrikant, is verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop van machines. Hij vertelt over de koers die het bedrijf de aankomende jaren wil varen. “We houden een aantal landen zeer goed in de gaten als het om carwash gaat. Amerika en China zijn voor ons heel interessant bijvoorbeeld”, zegt hij. 

Er zijn maar weinig mensen in de branche die op zo’n enthousiaste manier kunnen vertellen over de carwashmarkt als Stephan Weber. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. En hij heeft geen gebrek aan zelfvertrouwen. “Washtec is niet voor niets de grootste carwashfabrikant wereldwijd.” Daar kunnen we hem niet op tegenspreken. Zijn persoonlijkheid sluit aan bij zijn motto. “75 procent is energie, als je dat niet hebt, wees dan aardig.” Wat betreft die energie zit het sowieso wel goed.

Groei

Dat het bedrijf wederom gegroeid is, bleek onlangs uit de gepubliceerde jaarcijfers. Weber weet het uit zijn hoofd. “Afgelopen jaar hebben we 50 miljoen meer omzet behaald, een stijging van 14 procent ten opzichte van vorig jaar. We zijn van 372 miljoen naar 425 miljoen euro gegaan”, zegt hij enthousiast. Op het gebied van roll-overs is het bedrijf volgens hem qua aantallen onovertroffen. “We plaatsen wereldwijd zo’n drieduizend machines per jaar.” De tweede grootste speler op de globale markt plaatst er volgens hem nog niet de helft.

De groei komt voort uit het streven om in elke markt waar het merk actief is, op elk vlak leidend te zijn. “In Nederland zijn we qua roll-overs veruit het grootst, aan de andere kant zijn er voor ons zeker nog stappen te zetten als we kijken naar de tunnelmarkt.” Hetzelfde geldt volgens hem voor de Amerikaanse markt. Qua wasstraten loopt het daar nog niet bepaald storm. Wel benadrukt hij dat er onlangs een enorm project is verkocht met twee WashTec-tunnels in Canada.

China is één van onze focusmarkten

Als het aankomt op die groei, worden de verschillende carwashmarkten per land goed in de gaten gehouden. Er wordt gekeken naar wat de positie is van WashTec in het land en hoe deze vergroot kan worden. “Frankrijk en Duitsland, dat zijn gevestigde markten. Daar zijn we marktleider met ieder product. Het is belangrijk voor ons om uit te zoeken in welk land we met welk product nog niet leidend zijn en daar dan op in te zetten.” Als voorbeeld geeft hij de Poolse markt. Volgens hem zijn er in Oost-Europa veel auto’s, maar is het wassen nog niet zo geavanceerd. “Dat is een markt met potentie, het is nog een echt jetwashland, de roll-over moet er nog doorbreken terwijl het een veel makkelijkere manier van wassen is.”

Het grootste potentieel is volgens hem echter de Chinese markt. “Het is een focusmarkt. Er zijn zo’n 200 miljoen auto’s in het Aziatische land en nagenoeg geen professionele carwashes.” Ook Rusland is volgens hem een reusachtig land met potentie. Volgens hem krijgen mensen in steeds meer landen door dat een wasstraat niet slecht is voor de auto, dat helpt het verkopen van machines. “Elke nieuwe auto, of het nu een Audi, Mercedes of BMW is, voor je er mee weg rijdt zijn ze vaak al in een roll-over gewassen. Dat krijgen steeds meer mensen gelukkig door.” Wel benadrukt hij dat de markten allemaal zeker niet hetzelfde zijn. “Als we een wasstraat in Amerika plaatsen moeten we rekening houden met de aparte formaten van de auto’s op die markt. We moeten de verschillende markten leren kennen en erop inspringen.”

Missionariswerk

De toekomst moet volgens hem wel echt gezocht worden in China. WashTec heeft er al een fabriek staan en is daarom ook daar marktleider in roll-overs volgens Weber. “Kun je nagaan, er wonen bijna 1,3 miljard mensen in dat land. Daarvan heeft ongeveer 10 procent een wat luxere, westerse standaard. Dan heb je het over een potentie van 130 miljoen mensen die de auto kunnen wassen.” Het consumeren op westers niveau komt volgens hem steeds vaker voor, waardoor ook steeds meer mensen een auto kopen die gewassen moet worden.

Het aanbieden van automatisch wassen is volgens hem toch nog wel echt missionariswerk. “Het is heel moeilijk om mensen van het handwassen naar automatisch wassen te krijgen, want dat is niet wat ze gewend zijn.” Een ander probleem is volgens hem ruimte. Doordat de steden zeer dichtbevolkt zijn, is het lastig om geschikte ruimte te vinden voor een wasstraat. Hij denkt daarom dat het nog lange tijd zal duren voor de markt echt heel professioneel is. “Roll-overs komen er langzaam aan. Tunnels zijn nog ver weg.”

Lees binnenkort meer over de innovaties die WashTec afgelopen editie op Uniti Expo presenteerde en hoe deze passen binnen de toekomstvisie van het bedrijf.

Lees ook:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.