EenzetCarwash: ‘Elkaar versterken en aanvullen, is het doel’

Jan van Dillen, sales- en marketingmanager van EenzetCarwash, werd naar eigen zeggen ‘grootgebracht’ en ‘opgevoed’ door oud-directeur thans adviseur en verkoper Ton Janssen. Van Dillen heeft van de nieuwe directeur Mark Jacobs echter een nieuwe functie gekregen. Tegenwoordig is hij niet alleen verantwoordelijk voor de verkoopafdeling, maar ook voor het onderdeel nieuwbouw. In deze interviewserie wordt een specifiek onderdeel van het management belicht. In het vorige deel kwam het onderdeel techniek aan bod en nu is het dus de beurt aan nieuwbouw.

CarwashPro sprak met Van Dillen en Jacobs over de koerswijziging binnen het bedrijf. De wisseling van de wacht binnen EenzetCarwash vond acht maanden geleden plaats. Met een nieuwe directeur aan het roer vonden er een paar ingrijpende veranderingen plaats. Van Dillen kreeg zoals gezegd een nieuwe functie die enige omschakeling vergde. Hij is voortaan ook verantwoordelijk voor de aansturing van het nieuwbouwteam. Hij geeft toe dat hij wel buiten zijn comfortzone moest treden.

“Dat vroeg enig aanpassingsvermogen. Sterker nog: het was een hele cultuurshock”, stelt Van Dillen. Jacobs had echter een duidelijk plan voor ogen toen hij Van Dillen een nieuwe functie gaf en hem dwong om uit zijn comfortzone te stappen. “Van Dillen is echt een ‘verkoopdier’ in hart en nieren”, stelt Jacobs. “We hebben er echter bewust voor gekozen om hem een nieuwe rol te geven. Hij ervaart nu aan den lijve wat er mis kan gaan bij nieuwbouwprojecten en de installatie van machines. Dit gaat verder dan verkoop, omdat je nu ziet hoe de klant jouw producten ervaart en tegen welke mogelijke problemen hij aanloopt. Nu Van Dillen op ‘nieuwbouw’ zit, ervaart hij waar klanten tegenaan lopen en op welk vlak verbeterpunten mogelijk zijn. De informatie die hij opdoet koppelt hij terug met zijn team. Zo kunnen de processen verbeterd worden.”

Gedeelde verantwoordelijkheid

De wisseling van de wacht binnen EenzetCarwash vroeg enige gewenning, maar Van Dillen zag de koerswijziging met alle vertrouwen tegemoet: “Ik heb mij altijd gelieerd aan mensen die dicht bij mij staan. Er was altijd al een goede klik tussen mij en Jacobs. Onder zijn leiding is een professionaliseringsslag ingezet. Er wordt veel geïnvesteerd in de zoektocht naar gekwalificeerd personeel. Vervolgens worden deze nieuwe collega’s goed begeleid, zodat iedereen zich hier thuisvoelt.”

Jacobs vult aan: “We willen gestructureerd doorgroeien en het gevormde managementteam helpt daarbij. De verantwoordelijkheid wordt nu gedeeld door vier personen waarbij kennis en ervaring wordt gedeeld en gezamenlijk de richting wordt bepaald, die we als één groep uitstralen binnen de organisatie en aan de buitenwereld. Elkaar versterken en aanvullen, is het doel.”

Van onschatbare waarde

Van Dillen is op het moment van schrijven ruim twaalfenhalf jaar actief voor het bedrijf uit Andelst. Daarvoor was hij al jarenlang actief in de carwashbranche, waardoor hij een groot netwerk heeft kunnen opbouwen. “Dankzij zijn kennis van de sector en zijn contacten heeft Van Dillen veel mensen aan zich weten te binden. Dat merk je aan zijn verkoopaantallen”, geeft Jacobs aan. “Ik ben ook heel blij dat Ton Janssen als adviseur en verkoper is aangebleven en dat met zoveel plezier doet. We kunnen nu nog zeker drie jaar rekenen op zijn expertise en kennis. Zijn bijdrage is van onschatbare waarde en helpt ons verder te groeien. We willen zijn knowhow overdragen”, stelt Jacobs.

Van Dillen: “In combinatie met de professionaliseringsslag van Jacobs en zijn kennis van bedrijfsprocessen versterkt dat onze positie in de markt verder. De nieuwe koers die is uitgezet werkt. De kracht van onze nieuwe directeur is dat hij processen kan standaardiseren, waardoor sneller, slimmer en efficiënter gewerkt kan worden. Door bepaalde werkwijzen vast te leggen, voorkom je onduidelijkheid en problemen bij oplevering. Als je je aan de opgestelde protocollen houdt en processen vastlegt, verloopt de ingebruikname probleemloos. Zo creëer je zekerheid voor jezelf en de klant.”

Raamwerk

Er is onder Jacobs een raamwerk gebouwd dat rust heeft gebracht: “Als je wilt groeien met verkopen, zul je met protocollen moeten werken. Niet dat er voorheen paniekvoetbal werd gespeeld, maar af en toe was er onrust als de zaken niet zo liepen als gewenst. Jacobs heeft de werknemers meer vrijheid gegeven, wat tegelijkertijd een hogere mate van verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Je moet je wel aan bepaalde doelstellingen houden en helpen om de organisatie verder uit te bouwen”, besluit hij.

Lees ook:

  • ‘Kennisoverdracht is belangrijk en daar moet je tijd voor inruimen’

 

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.