Italiaanse fabrikant brengt wasstraat voor rollercoasters op de markt

Het Italiaanse Zamperla is gespecialiseerd in attracties en ontwikkelde een wasstraat voor achtbanen om tijdens de coronacrisis te kunnen blijven draaien. Dit Wash-Through Ride System desinfecteert de karretjes van rollercoasters. De coronaproof carwash moet de achtbaankarretjes desinfecteren, zodat pretparkbezoekers op verantwoorde wijze kunnen genieten.

De onderneming bedacht eerder al spatschermen om passagiers van de rollercoasters meer veiligheid te bieden. Veel pretparken reinigen de achtbaanwagentjes wegens de coronacrisis vaker dan gebruikelijk. Dit proces gebeurt handmatig en neemt veel tijd in beslag, waardoor de wachttijden oplopen. Zamperla’s wasstraat moet de reiniging versnellen en vereenvoudigen.

Het systeem wordt over de rails geplaatst of aan het dak van het station bevestigd. Als een trein door de tunnel rijdt, zorgt desinfecterende nevel ervoor dat de wagons weer schoon worden. Het gebruikte product is volgens de fabrikant kleur- en geurloos en bevat geen alcohol. De treinen worden er ook niet nat van wat een zeer prettige bijkomstigheid is voor de passagiers die vlak na de desinfectie in de achtbaan plaatsnemen.

Eigen inzicht

Zamperla raadt aan om de treinen na elke vijf tot tien ritten te desinfecteren. Het ontsmettingsproces duurt 45 seconden. Er wordt vijftien seconden gesproeid, waarna het dertig tellen duurt voordat de biocidale stoffen hun werk doen. Deze stoffen doden mogelijke virusdeeltjes en blijven tot achttien uur actief. Het vermogen van de sproeiers in naar eigen inzicht in te stellen. Zo kan ervoor gekozen worden op de karretjes tussen het in- en uitstappen op vol vermogen te desinfecteren. Het is ook een optie om de wagons met de passagiers erin tijdens de rit te desinfecteren. Zamperla beweert dat dit probleemloos kan en de veiligheid vergroot.

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Italiaanse fabrikant brengt wasstraat voor rollercoasters op de markt | CarwashPro

Italiaanse fabrikant brengt wasstraat voor rollercoasters op de markt

Het Italiaanse Zamperla is gespecialiseerd in attracties en ontwikkelde een wasstraat voor achtbanen om tijdens de coronacrisis te kunnen blijven draaien. Dit Wash-Through Ride System desinfecteert de karretjes van rollercoasters. De coronaproof carwash moet de achtbaankarretjes desinfecteren, zodat pretparkbezoekers op verantwoorde wijze kunnen genieten.

De onderneming bedacht eerder al spatschermen om passagiers van de rollercoasters meer veiligheid te bieden. Veel pretparken reinigen de achtbaanwagentjes wegens de coronacrisis vaker dan gebruikelijk. Dit proces gebeurt handmatig en neemt veel tijd in beslag, waardoor de wachttijden oplopen. Zamperla’s wasstraat moet de reiniging versnellen en vereenvoudigen.

Het systeem wordt over de rails geplaatst of aan het dak van het station bevestigd. Als een trein door de tunnel rijdt, zorgt desinfecterende nevel ervoor dat de wagons weer schoon worden. Het gebruikte product is volgens de fabrikant kleur- en geurloos en bevat geen alcohol. De treinen worden er ook niet nat van wat een zeer prettige bijkomstigheid is voor de passagiers die vlak na de desinfectie in de achtbaan plaatsnemen.

Eigen inzicht

Zamperla raadt aan om de treinen na elke vijf tot tien ritten te desinfecteren. Het ontsmettingsproces duurt 45 seconden. Er wordt vijftien seconden gesproeid, waarna het dertig tellen duurt voordat de biocidale stoffen hun werk doen. Deze stoffen doden mogelijke virusdeeltjes en blijven tot achttien uur actief. Het vermogen van de sproeiers in naar eigen inzicht in te stellen. Zo kan ervoor gekozen worden op de karretjes tussen het in- en uitstappen op vol vermogen te desinfecteren. Het is ook een optie om de wagons met de passagiers erin tijdens de rit te desinfecteren. Zamperla beweert dat dit probleemloos kan en de veiligheid vergroot.

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.