Koffie to go

Wat klanten willen in het to-go segment

Foto:khashayar-kouchpeydeh-lBUjNBYKDfk-unsplash-scaled

De impulsaankoop aan de kassa in de shop is voor veel ondernemers in de tank- en carwashbranche een belangrijke extra bron van inkomsten. Het is daarom belangrijk om altijd in de gaten te houden wat de wensen van de klant zijn en een aantrekkelijk aanbod te doen. Maar wat zijn de huidige trends in de to-go business?

Aanbiedingen uit het to-go-assortiment spelen een grote rol in het regelmatige klantcontact aan de kassa in het tankstation of tijdens het wachten bij de wasstraat. Maar vooral als het om spontane aankopen gaat, willen klanten altijd nieuwe aanbiedingen voorgeschoteld krijgen.

Fair trade en vegan

In 2021 waren de thema’s duurzaamheid en evenwichtige voeding de trend. Fairtrade-producten en producten die suikerarm, lactosevrij, vegetarisch of veganistisch zijn, waren dan ook bijzonder populair. De convenience retailer Lekkerland noemt bijvoorbeeld vegetarische snacks, die hartige alternatieven zonder vlees bieden. Terugkijkend zie je dat klanten hun impulsaankoop wilden combineren met een zuiver geweten.

Tegelijkertijd was 2021 een moeilijk jaar voor ondernemers, die een bepaald deel van de omzet als extra omzet aan de kassa misten. Thuiswerken en het wegvallen van veel woon-werkverkeer en zakenreizen hadden ook een impact op de snackconsumptie. Volgens Lekkerland leidde de lage klantfrequentie tot een verandering in het consumentengedrag. Kauwgom, pepermuntjes en koffie in to-go-bekers kenden een aanzienlijke terugval in de vraag op het hoogtepunt van het thuiswerken. Dit moet nu weer gestimuleerd worden.

Nieuwe trends voor 2022

Na de corona-gerelateerde stilte krijgen bedrijven ook nog te maken met nieuwe eisen en wensen van klanten. Duurzaamheid en bewust eten lijken volgens de bevindingen van Lekkerland iets meer op de achtergrond te raken. Nu zijn klanten erg geneigd om mooie producten te kopen en gevoelig voor speciale aanbiedingen.

Moritz Klein, directeur Inkoop & Category Management Food bij Lekkerland, adviseert om te focussen op nieuwe producten in het assortiment. “Als je een geschikte locatie hebt, durf dan jongere, hippe producten van innovatieve start-ups aan te bieden. Ze moeten dan een tijdje in het programma blijven totdat de klant ze opmerkt – ook omdat ze op andere plekken met deze producten in aanraking komen, bijvoorbeeld via sociale media of een display voor de winkel.”

Terughoudendheid

Acties en andere incentives zijn bedoeld om klanten te ontwaken uit hun terughoudendheid tijdens de Corona-periode. Bedrijven moeten er nu in slagen om klanten enthousiast te maken om ter plekke wat te kopen en weer in de koffiebar te blijven hangen. Hiervoor moet het nieuwe koopgedrag goed onder de loep worden genomen om de juiste maatregelen toe te passen op de periode na de pandemie.

Na de uitdagingen voor dit jaar staat ondernemers en hun klanten in ieder geval in Duitsland alweer de volgende verandering te wachten. Met de introductie van het verplicht aanbieden van herbruikbare verpakkingen zal de to-go markt zich weer moeten aanpassen. CarwashPro berichtte al over de komende wettelijke wijzigingen. Het is nu afwachten of aanbieders daar begin dit jaar al zullen overstappen op een herbruikbare verpakkingen en bekers of dat ze eerst de to-go business nog een boost willen geven door deze te laten zoals klanten voor de pandemie gewend waren.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wat klanten willen in het to-go segment | CarwashPro
Koffie to go

Wat klanten willen in het to-go segment

Foto:khashayar-kouchpeydeh-lBUjNBYKDfk-unsplash-scaled

De impulsaankoop aan de kassa in de shop is voor veel ondernemers in de tank- en carwashbranche een belangrijke extra bron van inkomsten. Het is daarom belangrijk om altijd in de gaten te houden wat de wensen van de klant zijn en een aantrekkelijk aanbod te doen. Maar wat zijn de huidige trends in de to-go business?

Aanbiedingen uit het to-go-assortiment spelen een grote rol in het regelmatige klantcontact aan de kassa in het tankstation of tijdens het wachten bij de wasstraat. Maar vooral als het om spontane aankopen gaat, willen klanten altijd nieuwe aanbiedingen voorgeschoteld krijgen.

Fair trade en vegan

In 2021 waren de thema’s duurzaamheid en evenwichtige voeding de trend. Fairtrade-producten en producten die suikerarm, lactosevrij, vegetarisch of veganistisch zijn, waren dan ook bijzonder populair. De convenience retailer Lekkerland noemt bijvoorbeeld vegetarische snacks, die hartige alternatieven zonder vlees bieden. Terugkijkend zie je dat klanten hun impulsaankoop wilden combineren met een zuiver geweten.

Tegelijkertijd was 2021 een moeilijk jaar voor ondernemers, die een bepaald deel van de omzet als extra omzet aan de kassa misten. Thuiswerken en het wegvallen van veel woon-werkverkeer en zakenreizen hadden ook een impact op de snackconsumptie. Volgens Lekkerland leidde de lage klantfrequentie tot een verandering in het consumentengedrag. Kauwgom, pepermuntjes en koffie in to-go-bekers kenden een aanzienlijke terugval in de vraag op het hoogtepunt van het thuiswerken. Dit moet nu weer gestimuleerd worden.

Nieuwe trends voor 2022

Na de corona-gerelateerde stilte krijgen bedrijven ook nog te maken met nieuwe eisen en wensen van klanten. Duurzaamheid en bewust eten lijken volgens de bevindingen van Lekkerland iets meer op de achtergrond te raken. Nu zijn klanten erg geneigd om mooie producten te kopen en gevoelig voor speciale aanbiedingen.

Moritz Klein, directeur Inkoop & Category Management Food bij Lekkerland, adviseert om te focussen op nieuwe producten in het assortiment. “Als je een geschikte locatie hebt, durf dan jongere, hippe producten van innovatieve start-ups aan te bieden. Ze moeten dan een tijdje in het programma blijven totdat de klant ze opmerkt – ook omdat ze op andere plekken met deze producten in aanraking komen, bijvoorbeeld via sociale media of een display voor de winkel.”

Terughoudendheid

Acties en andere incentives zijn bedoeld om klanten te ontwaken uit hun terughoudendheid tijdens de Corona-periode. Bedrijven moeten er nu in slagen om klanten enthousiast te maken om ter plekke wat te kopen en weer in de koffiebar te blijven hangen. Hiervoor moet het nieuwe koopgedrag goed onder de loep worden genomen om de juiste maatregelen toe te passen op de periode na de pandemie.

Na de uitdagingen voor dit jaar staat ondernemers en hun klanten in ieder geval in Duitsland alweer de volgende verandering te wachten. Met de introductie van het verplicht aanbieden van herbruikbare verpakkingen zal de to-go markt zich weer moeten aanpassen. CarwashPro berichtte al over de komende wettelijke wijzigingen. Het is nu afwachten of aanbieders daar begin dit jaar al zullen overstappen op een herbruikbare verpakkingen en bekers of dat ze eerst de to-go business nog een boost willen geven door deze te laten zoals klanten voor de pandemie gewend waren.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.