‘Partner is bepalend voor gang naar de wasstraat’
Een op de tien automobilisten wast zijn auto nooit. Verder zijn goed weer, een geplande vakantietrip en aandringen van de partner de belangrijkste aanleidingen om het wel te doen. Dat blijkt uit onderzoek door Innofact in opdracht van occasionportaal Autoscout24.
Dat carwashklanten hun auto door de wasstraat rijden als hun auto te vuil is en ze geen vrij zicht meer hebben door de ramen is natuurlijk een open deur. Maar zijn er nog meer redenen om een auto te wassen en wat betekent dat voor autowasbedrijven? Autoscout24 en onderzoeksbureau Innofact zochten het uit.
Partner bepaalt
Elke derde carwash-klant maakt zijn bezoek aan de carwash afhankelijk van het weer en gaat het liefst wassen als het weer beter wordt. Een kwart van alle carwashklanten rijdt door de carwash voor vakantieritten (23 procent). Evenveel (23 procent) maken direct na hun vakantie een omweg naar de wasstraat. Maar de partner van automobilisten blijkt een grote invloed te hebben op de timing van een bezoek aan de wasstraat. In het onderzoek zegt 21 procent van de mannen, maar ook 19 procent van de vrouwen, dat ze hun auto pas gaan wassen als hun partner maar lang genoeg zeurt.
Minder opvallend, maar nog steeds genoemd als duidelijke aanleiding om te gaan wassen, zijn gelegenheden waarbij chauffeurs een goede indruk willen maken. In totaal zou 12 procent hun auto wassen als ze naar een zakelijke afspraak gaan. 8 procent wil indruk maken op een date met een schone auto en 5 procent wil er goed uitzien in het bijzijn van hun vrienden met een schone auto.
Schoonouders
Voor hun eigen familieleden daarentegen doen verrassend weinigen hun best: slechts 4 procent van de ondervraagden rijdt door de wasstraat op weg naar de eigen ouders. En als de reis naar de schoonouders gaat? Autowassen is dan nog minder hard nodig, zo blijkt – slechts 3 procent vindt het gepast om met een schone auto naar de ouders van de wederhelft te rijden.
Lees ook: