verkeer, snelweg

KiM: wegverkeer weer op pre-coronaniveau

Goed nieuws voor autowasbedrijven: het (auto)verkeer op de Nederlandse wegen neemt weer toe en er worden dit jaar meer kilometers afgelegd dan voorgaande jaren. Naar verwachting komt het niveau in heel 2022 boven het pre-covid niveau van 2019 uit. Dat blijkt uit de trendprognose wegverkeer 2022-2027 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

De afschaffing van de contactbeperkende maatregelen, waaronder het thuiswerkadvies medio maart 2022, is een belangrijke reden voor het toenemende verkeer, samen met de bevolkings- en economische groei. In 2022 groeit de afgelegde afstand ten opzichte van 2021 naar verwachting met 16 procent op het hoofdwegennet. Wanneer ook de rest van de Nederlandse wegen wordt meegerekend, dan is de stijging met 12 procent iets minder sterk. Dit leidt ertoe dat de totale afgelegde afstand op zowel het hoofdwegennet als op alle Nederlandse wegen weer net boven het niveau van 2019 komt.

Vaker thuis

In de periode tot en met 2027 groeit het wegverkeer verder door. In 2027 is de verwachte totale afgelegde afstand op het hoofdwegennet circa 13 procent hoger dan in 2019. Op alle Nederlandse wegen samen komt de groei uit op 7,4 procent. In deze ramingen rekent het KiM mee dat de coronacrisis structurele gevolgen heeft voor de met de auto afgelegde afstand omdat mensen hun gedrag aanpassen. Ze werken bijvoorbeeld vaker thuis en sommigen zijn overgestapt van het openbaar vervoer naar de auto. Vanwege deze gedragseffecten is de afgelegde afstand vanaf 2022 structureel met 1,8 procent naar beneden bijgesteld, op basis van de resultaten van KiM-onderzoek naar deze effecten.

Het is niet zeker hoe de situatie in Oekraïne zich ontwikkelt en wat de gevolgen hiervan zijn voor de energieprijzen en de economie. Daarom heeft het KiM de mobiliteit ook geraamd op basis van een CPB-scenario waarin de economische groei lager en de olieprijzen nog hoger zijn dan in de basisraming in 2022 en 2023.

Het KiM heeft deze berekeningen gebaseerd op de scenario’s van (een verdieping van) het Centraal Economisch Plan 2022 van het Centraal Planbureau.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

KiM: wegverkeer weer op pre-coronaniveau | CarwashPro
verkeer, snelweg

KiM: wegverkeer weer op pre-coronaniveau

Goed nieuws voor autowasbedrijven: het (auto)verkeer op de Nederlandse wegen neemt weer toe en er worden dit jaar meer kilometers afgelegd dan voorgaande jaren. Naar verwachting komt het niveau in heel 2022 boven het pre-covid niveau van 2019 uit. Dat blijkt uit de trendprognose wegverkeer 2022-2027 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

De afschaffing van de contactbeperkende maatregelen, waaronder het thuiswerkadvies medio maart 2022, is een belangrijke reden voor het toenemende verkeer, samen met de bevolkings- en economische groei. In 2022 groeit de afgelegde afstand ten opzichte van 2021 naar verwachting met 16 procent op het hoofdwegennet. Wanneer ook de rest van de Nederlandse wegen wordt meegerekend, dan is de stijging met 12 procent iets minder sterk. Dit leidt ertoe dat de totale afgelegde afstand op zowel het hoofdwegennet als op alle Nederlandse wegen weer net boven het niveau van 2019 komt.

Vaker thuis

In de periode tot en met 2027 groeit het wegverkeer verder door. In 2027 is de verwachte totale afgelegde afstand op het hoofdwegennet circa 13 procent hoger dan in 2019. Op alle Nederlandse wegen samen komt de groei uit op 7,4 procent. In deze ramingen rekent het KiM mee dat de coronacrisis structurele gevolgen heeft voor de met de auto afgelegde afstand omdat mensen hun gedrag aanpassen. Ze werken bijvoorbeeld vaker thuis en sommigen zijn overgestapt van het openbaar vervoer naar de auto. Vanwege deze gedragseffecten is de afgelegde afstand vanaf 2022 structureel met 1,8 procent naar beneden bijgesteld, op basis van de resultaten van KiM-onderzoek naar deze effecten.

Het is niet zeker hoe de situatie in Oekraïne zich ontwikkelt en wat de gevolgen hiervan zijn voor de energieprijzen en de economie. Daarom heeft het KiM de mobiliteit ook geraamd op basis van een CPB-scenario waarin de economische groei lager en de olieprijzen nog hoger zijn dan in de basisraming in 2022 en 2023.

Het KiM heeft deze berekeningen gebaseerd op de scenario’s van (een verdieping van) het Centraal Economisch Plan 2022 van het Centraal Planbureau.

Lees ook:

Auteur: Paul Van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.