DICO Carwash

DICO Carwash focust op groen wassen

DICO wasstraten worden elektrisch aangedreven en niet meer hydraulisch, wat zorgt voor een verlaging in het stroomverbruik Foto: DICO Carwash/ LinkedIn

Duurzaam autowassen is een belangrijk thema in de wasstraat. Zonnepanelen, waterrecycling, elektrisch aangedreven wasstraten en biologische waschemie; het zijn enkele innovaties die steeds vaker worden toegepast in de carwash. DICO Carwash vertelt wat zij doen om zo efficiënt en duurzaam mogelijk te kunnen opereren. “Geen sissende stofzuigslangen op het plein.”

DICO Carwash BV is de Nederlandse dochterfirma van DICO Technic GmbH. “Van oudsher heeft de DICO fabriek in Duitsland milieu verantwoord autowassen, en dus ook het produceren, hoog in het vaandel staan”, zegt mede-eigenaar Jeroen Visser op LinkedIn. “Dit is ook de eis die de fabriek aan haar dochtervesting in Nederland stelt.”

Duurzaam produceren is één van de uitgangspunten van het bedrijf. Zo wordt er gewerkt met hoogwaardig RVS, wat volgens de fabrikant een zeer lange levensduur heeft. “De oudste wasstraat van DICO is 25 jaar oud en wast nog steeds 100.000 auto’s per jaar. Sinds enkele jaren laat DICO, als enige in de markt, haar RVS wasstraten elektrolytisch polijsten. Deze behandeling maakt het oppervlak van het RVS nog corrosiebestendiger en veel gladder, waardoor het erg makkelijk te reinigen is. Dit komt de levensduur allemaal ten goede.” Daarnaast is de fabriek voorzien van zonnepanelen.

Elektrisch aangedreven wasstraat

De DICO wasstraten worden elektrisch aangedreven en niet meer hydraulisch. Dit zorgt ervoor dat het stroomverbruik met 35 procent kan worden verlaagd, zegt Visser. “Elke motor wordt met een frequentieomvormer op het juiste toerental afgesteld, ook hierdoor wordt niet meer stroom opgenomen dan strikt noodzakelijk.”

In Nederland worden de projecten uitgevoerd met een geavanceerd waterrecycling systeem waarmee tot 85 procent van het gebruikte water kan worden gerecycled, waarbij het ingestelde percentage door de klant wordt bepaald. “Hierdoor hebben we maar circa 70 liter vers water nodig per auto. Voor het deel vers water gebruiken we geen kraanwater, maar dat slaan we in een bron op en we pompen zelf het water op. Dit bronwater gaat door een reversed osmose systeem – een demineralisatie unit – en zorgt voor een vlekvrije opdroging van de gewassen auto.”

Op het stofzuigplein worden de stofzuigturbines uitgevoerd met frequentieomvormers. Naarmate er meer stofzuigslangen in gebruik zijn, toeren de turbines automatisch op om de gewenste zuigkracht te behouden, legt Visser op LinkedIn uit. “Elke stofzuigslang heeft een eigen klep die de slang 100 procent afsluit als deze niet in gebruik is. Dus geen sissende slangen op het plein.”

Kwaliteit van water

DICO is niet het enige bedrijf waarvoor duurzaamheid een belangrijk thema is. Zo kijkt bijvoorbeeld ook de Spaanse fabrikant van wasinstallaties Istobal naar de ontwikkeling van geïntegreerde technologieën die het water-, chemicaliën- en energieverbruik verminderen en een duurzame autowasindustrie bevorderen. Het waterverbruik hangt volgens Istobal samen met de kwaliteit van het water dat in de installatie wordt gebruikt. Om deze reden heeft het bedrijf verschillende waterbehandelingssystemen ontwikkeld, zoals een biologische recycler met een ultrafiltratiesysteem dat tot 100 procent van het water kan recyclen.

WashTec – leverancier van innovatieve oplossingen, processen en producten rondom de carwash business – deelde onlangs nog nuttige tips met CarwashPro over het terugwinnen van water. Met de AquaPur Modular als aanvulling op de rollover of wasstraat zorgt WashTec ervoor dat er nog nauwelijks kostbaar drinkwater wordt gebruikt om auto’s te wassen. “Met vrijwel 100 procent waterterugwinning van het waswater, een ontgeuringssysteem en een automatische schoonwater-nooduitschakeling is het de oplossing voor duurzaam autowassen.”

Nieuw model: ALPHA

En Christ Wash Systems presenteerde onlangs op de Automechanika in Frankfurt zijn innovatieve en duurzame technologie voor het wassen van voertuigen. Het nieuwe model ALPHA is vanwege zijn lage energie- en waterverbruik een zeer milieuvriendelijk rollover-model. Daarover binnenkort meer.

Lees ook:

Hét grootste vakevenement voor de tankstation- en carwashbranche in Nederland en België vindt dit jaar plaats op 9 en 10 november in de Expo Houten. Schrijf je nu in!

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DICO Carwash focust op groen wassen | CarwashPro
DICO Carwash

DICO Carwash focust op groen wassen

DICO wasstraten worden elektrisch aangedreven en niet meer hydraulisch, wat zorgt voor een verlaging in het stroomverbruik Foto: DICO Carwash/ LinkedIn

Duurzaam autowassen is een belangrijk thema in de wasstraat. Zonnepanelen, waterrecycling, elektrisch aangedreven wasstraten en biologische waschemie; het zijn enkele innovaties die steeds vaker worden toegepast in de carwash. DICO Carwash vertelt wat zij doen om zo efficiënt en duurzaam mogelijk te kunnen opereren. “Geen sissende stofzuigslangen op het plein.”

DICO Carwash BV is de Nederlandse dochterfirma van DICO Technic GmbH. “Van oudsher heeft de DICO fabriek in Duitsland milieu verantwoord autowassen, en dus ook het produceren, hoog in het vaandel staan”, zegt mede-eigenaar Jeroen Visser op LinkedIn. “Dit is ook de eis die de fabriek aan haar dochtervesting in Nederland stelt.”

Duurzaam produceren is één van de uitgangspunten van het bedrijf. Zo wordt er gewerkt met hoogwaardig RVS, wat volgens de fabrikant een zeer lange levensduur heeft. “De oudste wasstraat van DICO is 25 jaar oud en wast nog steeds 100.000 auto’s per jaar. Sinds enkele jaren laat DICO, als enige in de markt, haar RVS wasstraten elektrolytisch polijsten. Deze behandeling maakt het oppervlak van het RVS nog corrosiebestendiger en veel gladder, waardoor het erg makkelijk te reinigen is. Dit komt de levensduur allemaal ten goede.” Daarnaast is de fabriek voorzien van zonnepanelen.

Elektrisch aangedreven wasstraat

De DICO wasstraten worden elektrisch aangedreven en niet meer hydraulisch. Dit zorgt ervoor dat het stroomverbruik met 35 procent kan worden verlaagd, zegt Visser. “Elke motor wordt met een frequentieomvormer op het juiste toerental afgesteld, ook hierdoor wordt niet meer stroom opgenomen dan strikt noodzakelijk.”

In Nederland worden de projecten uitgevoerd met een geavanceerd waterrecycling systeem waarmee tot 85 procent van het gebruikte water kan worden gerecycled, waarbij het ingestelde percentage door de klant wordt bepaald. “Hierdoor hebben we maar circa 70 liter vers water nodig per auto. Voor het deel vers water gebruiken we geen kraanwater, maar dat slaan we in een bron op en we pompen zelf het water op. Dit bronwater gaat door een reversed osmose systeem – een demineralisatie unit – en zorgt voor een vlekvrije opdroging van de gewassen auto.”

Op het stofzuigplein worden de stofzuigturbines uitgevoerd met frequentieomvormers. Naarmate er meer stofzuigslangen in gebruik zijn, toeren de turbines automatisch op om de gewenste zuigkracht te behouden, legt Visser op LinkedIn uit. “Elke stofzuigslang heeft een eigen klep die de slang 100 procent afsluit als deze niet in gebruik is. Dus geen sissende slangen op het plein.”

Kwaliteit van water

DICO is niet het enige bedrijf waarvoor duurzaamheid een belangrijk thema is. Zo kijkt bijvoorbeeld ook de Spaanse fabrikant van wasinstallaties Istobal naar de ontwikkeling van geïntegreerde technologieën die het water-, chemicaliën- en energieverbruik verminderen en een duurzame autowasindustrie bevorderen. Het waterverbruik hangt volgens Istobal samen met de kwaliteit van het water dat in de installatie wordt gebruikt. Om deze reden heeft het bedrijf verschillende waterbehandelingssystemen ontwikkeld, zoals een biologische recycler met een ultrafiltratiesysteem dat tot 100 procent van het water kan recyclen.

WashTec – leverancier van innovatieve oplossingen, processen en producten rondom de carwash business – deelde onlangs nog nuttige tips met CarwashPro over het terugwinnen van water. Met de AquaPur Modular als aanvulling op de rollover of wasstraat zorgt WashTec ervoor dat er nog nauwelijks kostbaar drinkwater wordt gebruikt om auto’s te wassen. “Met vrijwel 100 procent waterterugwinning van het waswater, een ontgeuringssysteem en een automatische schoonwater-nooduitschakeling is het de oplossing voor duurzaam autowassen.”

Nieuw model: ALPHA

En Christ Wash Systems presenteerde onlangs op de Automechanika in Frankfurt zijn innovatieve en duurzame technologie voor het wassen van voertuigen. Het nieuwe model ALPHA is vanwege zijn lage energie- en waterverbruik een zeer milieuvriendelijk rollover-model. Daarover binnenkort meer.

Lees ook:

Hét grootste vakevenement voor de tankstation- en carwashbranche in Nederland en België vindt dit jaar plaats op 9 en 10 november in de Expo Houten. Schrijf je nu in!

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.