Uitbreiding

Carwash & Co wacht juiste moment af: ‘Al nieuwe locatie in gedachten’

Carwash & Co wordt gerund door Jordi van Riet (links), Bouke Brinksma (managing director, midden) en Imar van Riet (rechts) Foto's: Belinda Meijers/ProMedia

Bij Carwash & Co wordt er al ruim 27 jaar gewassen. In de wasstraten in Ede, Veenendaal en Doetinchem doen de broers Jordi en Imar van Riet dat samen. Een vierde wasstraat erbij is iets waar ze erg naar uitkijken, maar daarvoor wachten ze het juiste moment nog af. “De puzzelstukjes moeten nog even samenvallen.”

We ontmoeten Imar bij Carwash & Co in Ede. Dit is hun eerste wasstraat, in 1996 opgericht door hun vader, toen nog onder de merknaam MacCarwash. Terwijl we een rondje maken door de carwash, vertelt Imar ons kort over zijn start bij het familiebedrijf. En deelt hij alle ins en outs over het ondernemerschap.

In 2011 voegden de zoons van André zich bij het bedrijf en ontstond Carwash & Co. Niet snel daarna werd er flink uitgebreid, met een nieuwe wasstraat in Veenendaal én in Doetinchem. De broers kregen de leiding over een vestiging. “Zo kregen we de kans om leiding te leren geven aan het bedrijf, zonder elkaar in de weg te zitten”, vertelt Imar. Nu, na zoveel jaren, is er van een verdeling geen sprake meer. Vader is met pensioen en de broers draaien samen de drie locaties. En dat is niet altijd even makkelijk, vertelt Imar.

Werkmentaliteit

Zo wordt het bedrijf dagelijks geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, met name in de organisatie en het operationele deel. “Voorheen draaide je de wasstraat met een veel kleiner team en ging het allemaal wat makkelijker. Het was hard werken en daar kreeg je goed voor betaald. De nieuwe generatie werkt om andere redenen en heeft een andere werk-privébalans. Ook hebben we steeds vaker te maken met mensen die langdurig uitvallen of snel van baan veranderen. Dat maakt het erg lastig.”

Hij vindt dat bepaalde regelingen vanuit de overheid het probleem met personeel alleen maar groter maken. Een voorbeeld zijn de beperkingen in de flexibele inzet van personeel en de planningsproblemen die daardoor veroorzaakt worden. “Het wordt steeds moeilijker om personeel te vinden en veel willen geen volle werkweek maken. Daarom is een flexibele inzet steeds belangrijker en wordt een goede planning steeds moeilijker.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

De wasstraat in Ede is de eerste locatie van Carwash & Co.
“Voorheen draaide je de wasstraat met een veel kleiner team en ging het allemaal wat makkelijker”, zegt Imar over de uitdaging met personeel.

Onhoudbaar

Zo zijn er ook andere zaken die de bedrijfsvoering onnodig lastig maken, geeft Imar aan. Regeldruk, onnodig papierwerk en gemeentelijke controles op de energiebesparingsplicht. Maar ook de afhandeling van schades. Hij legt uit dat de ‘samenwerking’ met verzekeringsmaatschappijen bijna onhoudbaar is geworden. “Als je tegenwoordig schade meldt bij de verzekeraar, moet je van alles meesturen. Camerabeelden, een uitgebreid schaderapport, noem het maar op. En dan komen ze ook nog kijken of je wel aan alle voorschriften hebt voldaan.”

Wat hem vooral opvalt, is dat de klant bij schade steeds vaker gelijk krijgt. “De klant zegt dat hij geen goede instructies heeft gekregen bij de wasstraat, terwijl de instructies ook gewoon op de borden staan.” Imar vindt dat onbegrijpelijk. “Ik maak weleens de vergelijking met het rijden op de weg. Hoeveel instructies krijg je dan? Dat krijg je één keer, bij het halen van je rijbewijs. En vervolgens mag je jarenlang rijden. Als je dan de auto tegen de vangrail parkeert, kan je ook niet zeggen dat je ‘te weinig instructies hebt gekregen’. Maar in een wasstraat is dat wel zo.”

Geen piekdagen meer

Imar onderstreept dat het runnen van een wasstraat anno 2024 ook veel positieve en leuke kanten heeft. Zo is het wasgedrag door de jaren heen sterk veranderd en hebben autowasbedrijven daar veel voordelen van. “De auto wordt steeds belangrijker en mensen komen vaker per jaar de auto wassen. En daar waar vroeger de vrijdag en de zaterdag de piekdagen waren, is dat nu niet meer het geval. Het wassen is veel meer verspreid over de week en dat is voor ons heel gunstig. Daar kan je als bedrijf veel beter op inplannen. En je hebt minder last van pieken, waardoor ook je machine minder zwaar wordt belast.”

Ook zijn de ontwikkelingen op het gebied van marketing de afgelopen tien jaar enorm hard gegaan. Van adverteren in lokale krantjes en streepjescodes die je met de hand moest tellen, naar individuele QR-codes en klantgerichte aanbiedingen op de mail. “Vroeger had je ergens een advertentie in staan, maar dan schoot je eigenlijk met hagel. Je hoopte dat er meer mensen langskwamen en dat was het. Nu kan je dat veel meer sturen en meten. Kentekenherkenning is daar een onderdeel van. We weten precies hoe vaak mensen komen en daar kan je je aanbiedingen op aanpassen.”

Data

Hij plaatst daarbij wel een kanttekening. “Deze verschuiving op het gebied van marketing vergt wel meer. Je hebt een systeem nodig om je klanten te beheren en om de data te kunnen lezen, wat zorgt voor extra maandelijkse kosten. En het moet allemaal gekoppeld zijn, met bijvoorbeeld het kassasysteem. Bovendien moet je rekening houden met administratielast en de privacywetgeving. Dus ja, marketing is veel doelgerichter geworden. Maar ook een stukje duurder en meer ingewikkeld.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Het management van Carwash & Co, met vlnr: Bouke Brinksma, Imar van Riet en Jordi van Riet.

Het bedrijf doet de eigen data-analyses en probeert dat vooral functioneel te houden. “Je kan er een sport van maken om alles precies te willen weten, maar zo diep willen we niet gaan”, zegt Imar. “Zo hoef ik niet te weten wat de gemiddelde aankoopprijs van een auto is bij ons in de wasstraat. Iemand met een BMW of een Mercedes kan net zo vaak zijn auto komen wassen als iemand met een Fiat. En de belangrijkheid voor die klant, of de afhankelijkheid ervan, is net zo groot. Dus daar ga ik geen aanbieding op doen.”

Kat uit de boom

Terwijl Imar over nieuwe mogelijkheden en kansen praat, vertelt hij dat ze daarin altijd vrij conservatief zijn geweest. Misschien zelfs wel voorzichtig. “Wij kijken liever de kat uit de boom, voordat we iets nieuws gaan proberen. Wat doen andere wasstraten met nieuwe technologie. Werkt het, of juist niet?”

“Toen ik net bij het bedrijf kwam, plaatsten collega’s in de branche poetsstraten. Het zag er fantastisch uit, de auto glansde ervan. Het probleem was alleen dat de auto te lang schoon bleef. Door de wax-behandeling parelde het vuil en water er zo weer af. Dat werd destijds in de markt aangeboden voor vijf euro. Maar wat heb je aan die vijf euro, wanneer de auto langer schoon blijft en de klant dus ook minder vaak komt wassen. De inkomsten voor een wasbeurt was je dan kwijt. Je zag ook dat iedereen er na drie à vier jaar weer mee stopte, het was gewoon geen slimme investering. En doordat we hebben gewacht, heeft het ons flink veel geld bespaard.”

Focus op klantwaarde

Maar toch slaan ze door hun afwachtendheid ook weleens de plank mis. “We zijn bijvoorbeeld vrij laat met abonnementen. Dat is echt wel een nieuwe ontwikkeling in de wasstraat. En wij hebben daar te laat het voordeel van ingezien. Eigenlijk heeft de gemiddelde prijs per wassing altijd onze focus gehad. Die moest zo hoog mogelijk zijn. Dat is nu niet meer zo, de klantwaarde is veel belangrijker. Wat betaalt een klant in een heel jaar en welke diensten neemt die af. Daar moet je naar kijken.”

“Veel wasstraten hebben zich daarin al ontwikkeld en kunnen er nu van profiteren. Terwijl bij ons dat kwartje nu pas is gevallen. Maar goed, als dat eenmaal zo is, dan zetten we ook alle zeilen bij.”

Voorloper

Op het gebied van duurzaamheid is er van conservatisme geen sprake. Sterker nog; Carwash & Co is daarin een voorloper. Zo wordt er in Ede al sinds 1996 aan waterrecycling gedaan. “Waterhuishouding hebben we altijd belangrijk gevonden. Mijn vader dacht toen al: water is schaars in de wereld. Waarom zou je het dan over de balk smijten? We hebben een goed recyclingsysteem en hoeven dus niet veel grondwater op te pompen. Momenteel zijn we aan het kijken hoe we dat nog verder kunnen verbeteren.”

Alledrie de wasstraten zijn inmiddels overgegaan op groene energie door middel van zonnepanelen op het dak. “Daarmee kunnen we niet voor de volle 100 procent in onze energiebehoefte voorzien. In de zomer redden we dat misschien wel in Doetinchem. Maar in Veenendaal zitten we dan op 80 procent en hier in Ede op 60 à 70 procent. Maar alsnog maakt dat een flink verschil.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Ede heeft een ruim stofzuigplein en is de enige locatie met een interieurbaan.

Nieuwe wasstraat

Carwash & Co kijkt ondertussen ook naar uitbreiding. Ze hebben al een locatie in gedachten om een nieuwe wasstraat te gaan bouwen, maar wachten het juiste moment nog af. De drie wasstraten die ze nu hebben, draaien met succes. En daar zouden volgens Imar nog prima één of twee vestigingen bij kunnen. “We zouden graag richting Barneveld een nieuwe wasstraat beginnen, daar zijn onze ogen op gericht. Toch zijn er nog teveel onzekerheden die momenteel een rol spelen. Zo weten we niet of er een vergunning te krijgen is voor een grote elektriciteitsaansluiting. Voor provincie Gelderland is al gezegd dat nieuwe bedrijven pas in 2029 kunnen worden aangesloten. Dat is bizar.”

“Veel alternatieven zijn er ook niet. Je kan met accu’s gaan werken, maar dat kost enorm veel geld. Daarnaast zijn de kosten voor grond en voor het bouwen van een wasstraat heel hoog op dit moment. En misschien wordt dat alleen maar hoger, who knows. Het zijn allemaal risico’s waar je als relatief klein bedrijf rekening mee moet houden. Met twaalf vestigingen zou je best een gokje kunnen wagen. Maar als je drie wasstraten hebt, is de gok met één wasstraat erbij veel groter.”

Snel schakelen

Hoewel de broers graag die stap zouden willen zetten, blijven ze realistisch. En houden ze de ogen open. “We gaan niet koste wat kost de uitbreiding erdoor drukken, maar kunnen wel snel schakelen als we zien dat de boel verandert. Dat is wel het voordeel van een familiebedrijf. Je hebt wat vet op de botten om snel keuzes te kunnen maken.” Bang voor concurrentie zijn ze niet. “Je moet niet handelen vanuit angst. Dan neem je vaak te snel of een verkeerde beslissing. We kennen de regio goed en weten wat we willen. Dus vanuit die gedachte gaan we geen overhaaste beslissingen nemen.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Carwash & Co wacht juiste moment af: ‘Al nieuwe locatie in gedachten’ | CarwashPro
Uitbreiding

Carwash & Co wacht juiste moment af: ‘Al nieuwe locatie in gedachten’

Carwash & Co wordt gerund door Jordi van Riet (links), Bouke Brinksma (managing director, midden) en Imar van Riet (rechts) Foto's: Belinda Meijers/ProMedia

Bij Carwash & Co wordt er al ruim 27 jaar gewassen. In de wasstraten in Ede, Veenendaal en Doetinchem doen de broers Jordi en Imar van Riet dat samen. Een vierde wasstraat erbij is iets waar ze erg naar uitkijken, maar daarvoor wachten ze het juiste moment nog af. “De puzzelstukjes moeten nog even samenvallen.”

We ontmoeten Imar bij Carwash & Co in Ede. Dit is hun eerste wasstraat, in 1996 opgericht door hun vader, toen nog onder de merknaam MacCarwash. Terwijl we een rondje maken door de carwash, vertelt Imar ons kort over zijn start bij het familiebedrijf. En deelt hij alle ins en outs over het ondernemerschap.

In 2011 voegden de zoons van André zich bij het bedrijf en ontstond Carwash & Co. Niet snel daarna werd er flink uitgebreid, met een nieuwe wasstraat in Veenendaal én in Doetinchem. De broers kregen de leiding over een vestiging. “Zo kregen we de kans om leiding te leren geven aan het bedrijf, zonder elkaar in de weg te zitten”, vertelt Imar. Nu, na zoveel jaren, is er van een verdeling geen sprake meer. Vader is met pensioen en de broers draaien samen de drie locaties. En dat is niet altijd even makkelijk, vertelt Imar.

Werkmentaliteit

Zo wordt het bedrijf dagelijks geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, met name in de organisatie en het operationele deel. “Voorheen draaide je de wasstraat met een veel kleiner team en ging het allemaal wat makkelijker. Het was hard werken en daar kreeg je goed voor betaald. De nieuwe generatie werkt om andere redenen en heeft een andere werk-privébalans. Ook hebben we steeds vaker te maken met mensen die langdurig uitvallen of snel van baan veranderen. Dat maakt het erg lastig.”

Hij vindt dat bepaalde regelingen vanuit de overheid het probleem met personeel alleen maar groter maken. Een voorbeeld zijn de beperkingen in de flexibele inzet van personeel en de planningsproblemen die daardoor veroorzaakt worden. “Het wordt steeds moeilijker om personeel te vinden en veel willen geen volle werkweek maken. Daarom is een flexibele inzet steeds belangrijker en wordt een goede planning steeds moeilijker.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

De wasstraat in Ede is de eerste locatie van Carwash & Co.
“Voorheen draaide je de wasstraat met een veel kleiner team en ging het allemaal wat makkelijker”, zegt Imar over de uitdaging met personeel.

Onhoudbaar

Zo zijn er ook andere zaken die de bedrijfsvoering onnodig lastig maken, geeft Imar aan. Regeldruk, onnodig papierwerk en gemeentelijke controles op de energiebesparingsplicht. Maar ook de afhandeling van schades. Hij legt uit dat de ‘samenwerking’ met verzekeringsmaatschappijen bijna onhoudbaar is geworden. “Als je tegenwoordig schade meldt bij de verzekeraar, moet je van alles meesturen. Camerabeelden, een uitgebreid schaderapport, noem het maar op. En dan komen ze ook nog kijken of je wel aan alle voorschriften hebt voldaan.”

Wat hem vooral opvalt, is dat de klant bij schade steeds vaker gelijk krijgt. “De klant zegt dat hij geen goede instructies heeft gekregen bij de wasstraat, terwijl de instructies ook gewoon op de borden staan.” Imar vindt dat onbegrijpelijk. “Ik maak weleens de vergelijking met het rijden op de weg. Hoeveel instructies krijg je dan? Dat krijg je één keer, bij het halen van je rijbewijs. En vervolgens mag je jarenlang rijden. Als je dan de auto tegen de vangrail parkeert, kan je ook niet zeggen dat je ‘te weinig instructies hebt gekregen’. Maar in een wasstraat is dat wel zo.”

Geen piekdagen meer

Imar onderstreept dat het runnen van een wasstraat anno 2024 ook veel positieve en leuke kanten heeft. Zo is het wasgedrag door de jaren heen sterk veranderd en hebben autowasbedrijven daar veel voordelen van. “De auto wordt steeds belangrijker en mensen komen vaker per jaar de auto wassen. En daar waar vroeger de vrijdag en de zaterdag de piekdagen waren, is dat nu niet meer het geval. Het wassen is veel meer verspreid over de week en dat is voor ons heel gunstig. Daar kan je als bedrijf veel beter op inplannen. En je hebt minder last van pieken, waardoor ook je machine minder zwaar wordt belast.”

Ook zijn de ontwikkelingen op het gebied van marketing de afgelopen tien jaar enorm hard gegaan. Van adverteren in lokale krantjes en streepjescodes die je met de hand moest tellen, naar individuele QR-codes en klantgerichte aanbiedingen op de mail. “Vroeger had je ergens een advertentie in staan, maar dan schoot je eigenlijk met hagel. Je hoopte dat er meer mensen langskwamen en dat was het. Nu kan je dat veel meer sturen en meten. Kentekenherkenning is daar een onderdeel van. We weten precies hoe vaak mensen komen en daar kan je je aanbiedingen op aanpassen.”

Data

Hij plaatst daarbij wel een kanttekening. “Deze verschuiving op het gebied van marketing vergt wel meer. Je hebt een systeem nodig om je klanten te beheren en om de data te kunnen lezen, wat zorgt voor extra maandelijkse kosten. En het moet allemaal gekoppeld zijn, met bijvoorbeeld het kassasysteem. Bovendien moet je rekening houden met administratielast en de privacywetgeving. Dus ja, marketing is veel doelgerichter geworden. Maar ook een stukje duurder en meer ingewikkeld.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Het management van Carwash & Co, met vlnr: Bouke Brinksma, Imar van Riet en Jordi van Riet.

Het bedrijf doet de eigen data-analyses en probeert dat vooral functioneel te houden. “Je kan er een sport van maken om alles precies te willen weten, maar zo diep willen we niet gaan”, zegt Imar. “Zo hoef ik niet te weten wat de gemiddelde aankoopprijs van een auto is bij ons in de wasstraat. Iemand met een BMW of een Mercedes kan net zo vaak zijn auto komen wassen als iemand met een Fiat. En de belangrijkheid voor die klant, of de afhankelijkheid ervan, is net zo groot. Dus daar ga ik geen aanbieding op doen.”

Kat uit de boom

Terwijl Imar over nieuwe mogelijkheden en kansen praat, vertelt hij dat ze daarin altijd vrij conservatief zijn geweest. Misschien zelfs wel voorzichtig. “Wij kijken liever de kat uit de boom, voordat we iets nieuws gaan proberen. Wat doen andere wasstraten met nieuwe technologie. Werkt het, of juist niet?”

“Toen ik net bij het bedrijf kwam, plaatsten collega’s in de branche poetsstraten. Het zag er fantastisch uit, de auto glansde ervan. Het probleem was alleen dat de auto te lang schoon bleef. Door de wax-behandeling parelde het vuil en water er zo weer af. Dat werd destijds in de markt aangeboden voor vijf euro. Maar wat heb je aan die vijf euro, wanneer de auto langer schoon blijft en de klant dus ook minder vaak komt wassen. De inkomsten voor een wasbeurt was je dan kwijt. Je zag ook dat iedereen er na drie à vier jaar weer mee stopte, het was gewoon geen slimme investering. En doordat we hebben gewacht, heeft het ons flink veel geld bespaard.”

Focus op klantwaarde

Maar toch slaan ze door hun afwachtendheid ook weleens de plank mis. “We zijn bijvoorbeeld vrij laat met abonnementen. Dat is echt wel een nieuwe ontwikkeling in de wasstraat. En wij hebben daar te laat het voordeel van ingezien. Eigenlijk heeft de gemiddelde prijs per wassing altijd onze focus gehad. Die moest zo hoog mogelijk zijn. Dat is nu niet meer zo, de klantwaarde is veel belangrijker. Wat betaalt een klant in een heel jaar en welke diensten neemt die af. Daar moet je naar kijken.”

“Veel wasstraten hebben zich daarin al ontwikkeld en kunnen er nu van profiteren. Terwijl bij ons dat kwartje nu pas is gevallen. Maar goed, als dat eenmaal zo is, dan zetten we ook alle zeilen bij.”

Voorloper

Op het gebied van duurzaamheid is er van conservatisme geen sprake. Sterker nog; Carwash & Co is daarin een voorloper. Zo wordt er in Ede al sinds 1996 aan waterrecycling gedaan. “Waterhuishouding hebben we altijd belangrijk gevonden. Mijn vader dacht toen al: water is schaars in de wereld. Waarom zou je het dan over de balk smijten? We hebben een goed recyclingsysteem en hoeven dus niet veel grondwater op te pompen. Momenteel zijn we aan het kijken hoe we dat nog verder kunnen verbeteren.”

Alledrie de wasstraten zijn inmiddels overgegaan op groene energie door middel van zonnepanelen op het dak. “Daarmee kunnen we niet voor de volle 100 procent in onze energiebehoefte voorzien. In de zomer redden we dat misschien wel in Doetinchem. Maar in Veenendaal zitten we dan op 80 procent en hier in Ede op 60 à 70 procent. Maar alsnog maakt dat een flink verschil.”

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Ede heeft een ruim stofzuigplein en is de enige locatie met een interieurbaan.

Nieuwe wasstraat

Carwash & Co kijkt ondertussen ook naar uitbreiding. Ze hebben al een locatie in gedachten om een nieuwe wasstraat te gaan bouwen, maar wachten het juiste moment nog af. De drie wasstraten die ze nu hebben, draaien met succes. En daar zouden volgens Imar nog prima één of twee vestigingen bij kunnen. “We zouden graag richting Barneveld een nieuwe wasstraat beginnen, daar zijn onze ogen op gericht. Toch zijn er nog teveel onzekerheden die momenteel een rol spelen. Zo weten we niet of er een vergunning te krijgen is voor een grote elektriciteitsaansluiting. Voor provincie Gelderland is al gezegd dat nieuwe bedrijven pas in 2029 kunnen worden aangesloten. Dat is bizar.”

“Veel alternatieven zijn er ook niet. Je kan met accu’s gaan werken, maar dat kost enorm veel geld. Daarnaast zijn de kosten voor grond en voor het bouwen van een wasstraat heel hoog op dit moment. En misschien wordt dat alleen maar hoger, who knows. Het zijn allemaal risico’s waar je als relatief klein bedrijf rekening mee moet houden. Met twaalf vestigingen zou je best een gokje kunnen wagen. Maar als je drie wasstraten hebt, is de gok met één wasstraat erbij veel groter.”

Snel schakelen

Hoewel de broers graag die stap zouden willen zetten, blijven ze realistisch. En houden ze de ogen open. “We gaan niet koste wat kost de uitbreiding erdoor drukken, maar kunnen wel snel schakelen als we zien dat de boel verandert. Dat is wel het voordeel van een familiebedrijf. Je hebt wat vet op de botten om snel keuzes te kunnen maken.” Bang voor concurrentie zijn ze niet. “Je moet niet handelen vanuit angst. Dan neem je vaak te snel of een verkeerde beslissing. We kennen de regio goed en weten wat we willen. Dus vanuit die gedachte gaan we geen overhaaste beslissingen nemen.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.