Snelcursus marketing voor carwashes
Hoe maak je een succesvolle marketingcampagne rondom een carwash? Frank van der Steen van marketingbedrijf Fanwork gaf tijdens Car Wash Show Europe een interessante sessie waarin hij de basics uitlegde. Ook had hij een gouden tip om eenvoudig de omzet te verhogen.
Dat het als bedrijf belangrijk is om zo veel mogelijk over je klanten te weten, illustreert Frank van der Steen aan het begin van zijn sessie. De marketingexpert vertelt tijdens de introductie niet alleen zijn naam en zijn leeftijd, maar we leren ook dat hij van padel en wintersport houdt, waar hij woont en zelfs wat de namen van zijn twee dochters zijn.
Tegen het einde wordt pas duidelijk waarom hij al die – schijnbaar nutteloze en persoonlijke – informatie met ons deelt. “Het is belangrijk om je klanten te kennen. Want alleen dan kun je een gerichte en succesvolle marketingcampagne starten”, weet Van der Steen. Als voorbeeld geeft hij een Nederlands winkelcentrum op de grens met BelgiĂ«. Nadat uit onderzoek bleek dat een merendeel van hun klanten uit het buurland kwam, richtte het reclamebureau zijn campagne helemaal in op Belgische consumenten. Een stap die zich vertaalde in hogere bezoekcijfers en meer omzet.
Keuzestress
Allereerst leren we de grondbeginselen van marketing, oftewel het ‘vermarkten van je bedrijf’. Waarom moeten consumenten voor jouw carwash kiezen in plaats van die van de concurrent? Van der Steen legt de verschillen uit tussen strategische, tactische en operationele marketing. Zo leren we dat een Halloween-campagne voor je carwash op Instagram een tactische vorm van marketing is.
Als Van der Steen zelf bij de carwash komt, duizelt het hem vaak van de vele opties. “Dat leidt bij mij tot keuzestress”, bekent hij. “Natuurlijk wil ik niet te duur uit zijn maar tegelijkertijd wil ik wel een schone auto.” Het valt hem op dat tussen de verschillende pakketten vaak een zelfde prijssprong zit. “Laten we zeggen drie euro verschil. Dus het Basis-waspaket is 11 euro, het Beter-pakket is 14 euro en het Best-pakket kost me dan 17 euro. Stel nou dat je het verschil tussen Beter en Best terugbrengt tot een euro. Dan kiest iedereen vervolgens het duurste pakket, want het scheelt immers maar weinig. De carwash-eigenaar verkoopt vervolgens meer duurdere pakketten en draait dus een hogere omzet.”
Kies de juiste strategie
Ook de strategie verdient aandacht. Carwashes die hun bereik willen vergroten of juist hun klanten willen verleiden tot herhaalbezoek, dienen hun campagne daarop aan te passen. ‘De duurzaamste carwash van Utrecht’ is een voorbeeld van branding (en dus bereik). Een slogan als ‘Gratis waspas met vele voordelen’ zal juist leiden tot meer loyaliteit en dus terugkerende klanten.
Tot slot keert Van der Steen tijdens zijn sessie weer terug op het adagium ‘ken je klant’. Immers: “Als je weet dat veel van je klanten een huisdier hebben, dan kun je bijvoorbeeld een dogwash overwegen”.
Lees ook: