CWSE

Hoe verhoog je de klantloyaliteit in de wasstraat?

Duidelijke en respectvolle communicatie met klanten is de sleutel tot het begrijpen van de klantbehoeften Foto: Shutterstock

Een goede klantervaring in de wasstraat kan bijdragen aan de klantloyaliteit. Tijdens Car Wash Show Europe zal hier extra aandacht voor zijn. Wat werkt wel en wat werkt niet? Hier volgen alvast enkele bewezen strategieën die kunnen helpen met het vergroten van een positieve klantervaring.

Met een glimlach
Duidelijke en respectvolle communicatie met klanten is de sleutel tot het begrijpen van de klantbehoeften. Ook als het druk is in de wasstraat en er een lange rij staat, mogen klantvriendelijkheid en een glimlach niet ontbreken.

Maak het niet te moeilijk
Met het aanbod kan je inspelen op de individuele voorkeuren en eisen van de klant en zo de tevredenheid vergroten. Het carwash aanbod moet wel gemakkelijk te begrijpen zijn. Weinig klanten hebben een diepere achtergrondkennis over autoreiniging. Dus hoe duidelijker het aanbod is, hoe meer de klant zich op zijn gemak zal voelen bij het kiezen van het juiste wasprogramma.

Direct klantcontact
Een soepele navigatie tussen verschillende contactpunten, zowel online als persoonlijk, is essentieel voor een samenhangende klantervaring. Dit is waar een bedrijf met één stem moet spreken. Het opleiden van medewerkers op het gebied van klantcommunicatie is daarom belangrijk. Consistentie van merkboodschappen op alle kanalen draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen en herkenning.

Een snelle en effectieve oplossing van klantproblemen minimaliseert het ongemak en bevordert het vertrouwen. Als klanten zich melden met problemen of klachten, is actief luisteren een nuttig hulpmiddel. Het serieus nemen van feedback van klanten toont waardering en bevordert het begrip voor hun zorgen. Door klantfeedback te gebruiken, kunnen producten en diensten voortdurend worden verbeterd.

Betrokkenheid op social media
De aanwezigheid op social media stimuleert de dialoog en maakt directe interactie met klanten mogelijk. Door middel van vragen in een post kunnen klanten worden geactiveerd om te reageren: ‘Wat vindt u een fijn wasprogramma? Deel uw reactie’. De reacties kunnen door medewerkers op gekwalificeerde wijze worden beantwoord. Deze interactie verhoogt de waarde van de mening van een klant. Niet elke opmerking is even belangrijk, maar de toewijding van de klant om een opmerking te plaatsen moet door een reactie worden geëerd.

Waardering van loyaliteit
Het herkennen van terugkerende klanten via speciale aanbiedingen, loyaliteitsprogramma’s of exclusieve voordelen kan de klantenloyaliteit versterken. Dergelijke autowaspromoties zijn een integraal onderdeel van het zakendoen in de carwashbranche. Tegelijkertijd speelt ook direct klantcontact bij de carwash een grote rol bij de klantenbinding. Bij self-carwashes en portaalcarwashes zijn klanten vaak gewend om hun voertuigen zelf schoon te maken zonder contact met het personeel. Juist dan is waarderende aandacht voor de klant iets bijzonders.

Meer weten?

Klantenbinding, loyaliteit en personeelsmanagement zijn onderwerpen die aan bod komen tijdens Car Wash Show Europe, op 21 en 22 september in EXPO Greater Amsterdam. Zo geeft Anne Mauler, VP marketing van Soapy Joe’s Car Wash, op vrijdagmiddag 22 september een lezing over klantloyaliteit. Hoe zorg je ervoor dat sporadische bezoekers vaste klanten worden? En op welke manieren kun je nieuwe klanten aantrekken en aan je binden?

Meld je hier aan voor Car Wash Show Europe en neem gratis deel aan deze sessie.

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.