Sessie

Bouwen op betere carwashmanagers: ‘Managen van een team is cruciaal’

Claire Moore (ICA) tijdens de sessie 'Build better car wash managers' Foto: ProMedia

Als eigenaar van een wasstraat wil je de best mogelijke managers op de locatie. Maar welke vaardigheden hebben goede managers nodig? En is training daarbij een essentieel onderdeel? Claire Moore van de International Carwash Association (ICA) gaf daar tijdens Car Wash Show Europe antwoord op.

Claire Moore weet het een en ander over het beheren van trainingen. Al meer dan twintig jaar is ze werkzaam bij de ICA, momenteel als Chief Learning Officer. “De locatiemanager is misschien wel de belangrijkste schakel in je team”, stelt ze in een sessie tijdens de show. “Het is daarom erg belangrijk dat je de juiste vindt.”

De belangrijkste vaardigheden – of ‘succesvolle eigenschappen’ zoals Claire het noemt – zouden moeten zijn om anderen te motiveren, doelen te bereiken en een efficiënte operatie te runnen. Een manager moet een positieve instelling en sterke communicatieve vaardigheden hebben. Daarnaast moet hij of zij ‘mechanisch onderlegd’ zijn.

“In het verleden maakten carwasheigenaren soms de fout om te veel op technische vaardigheden te focussen. Maar deze mensen zijn niet per se de beste people managers”, waarschuwt Claire. “Bovendien is het veel belangrijker om een goede multitasker te zijn die bepaalde taken voorrang kan geven boven andere.”

Cruciaal

Een paar jaar geleden heeft ICA vastgesteld wat er nodig is om jezelf een ‘gecertificeerde carwashmanager’ te mogen noemen. “We hebben eigenlijk een heleboel slimme mensen van verschillende afdelingen opgesloten in een kamer en ze daar twee weken vastgehouden om dit uit te zoeken”, grapt Claire. Het managen van een team is cruciaal, benadrukt ze. “Anders valt alles uit elkaar.” Maar vaak moet je leren hoe je een goede manager kunt zijn. “Soms krijgt iemand promotie omdat hij of zij altijd op tijd is gekomen.”

Basiskennis

“Bladerend door de benodigde competenties, zoals communicatie, sales en marketing, financiën en leiderschap, denk je soms dat een goede manager synoniem is met een soort superheld. Maar je hoeft geen diploma marketing of financiering te hebben”, verzekert ze de deelnemers. Basiskennis van het onderwerp is vaak al voldoende.

We leren ook over het belang van zachte macht. “Jouw ideale manager moet non-verbale taal van klanten of medewerkers kunnen interpreteren. En moet zichtbaar zijn in de lokale gemeenschap, zodat klanten jouw wasstraat verkiezen boven de volgende.”

“Vraag jezelf af: zijn er gaten in de benodigde vaardigheden? En handel daarnaar, door een goede opleiding aan te bieden. Of als alternatief: maak gebruik van de online training die ICA heeft ontwikkeld, genaamd LEAD. Momenteel wordt die alleen in het Engels aangeboden, maar we werken eraan om het ook in andere talen te vertalen”, aldus Claire.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bouwen op betere carwashmanagers: ‘Managen van een team is cruciaal’ | CarwashPro
Sessie

Bouwen op betere carwashmanagers: ‘Managen van een team is cruciaal’

Claire Moore (ICA) tijdens de sessie 'Build better car wash managers' Foto: ProMedia

Als eigenaar van een wasstraat wil je de best mogelijke managers op de locatie. Maar welke vaardigheden hebben goede managers nodig? En is training daarbij een essentieel onderdeel? Claire Moore van de International Carwash Association (ICA) gaf daar tijdens Car Wash Show Europe antwoord op.

Claire Moore weet het een en ander over het beheren van trainingen. Al meer dan twintig jaar is ze werkzaam bij de ICA, momenteel als Chief Learning Officer. “De locatiemanager is misschien wel de belangrijkste schakel in je team”, stelt ze in een sessie tijdens de show. “Het is daarom erg belangrijk dat je de juiste vindt.”

De belangrijkste vaardigheden – of ‘succesvolle eigenschappen’ zoals Claire het noemt – zouden moeten zijn om anderen te motiveren, doelen te bereiken en een efficiënte operatie te runnen. Een manager moet een positieve instelling en sterke communicatieve vaardigheden hebben. Daarnaast moet hij of zij ‘mechanisch onderlegd’ zijn.

“In het verleden maakten carwasheigenaren soms de fout om te veel op technische vaardigheden te focussen. Maar deze mensen zijn niet per se de beste people managers”, waarschuwt Claire. “Bovendien is het veel belangrijker om een goede multitasker te zijn die bepaalde taken voorrang kan geven boven andere.”

Cruciaal

Een paar jaar geleden heeft ICA vastgesteld wat er nodig is om jezelf een ‘gecertificeerde carwashmanager’ te mogen noemen. “We hebben eigenlijk een heleboel slimme mensen van verschillende afdelingen opgesloten in een kamer en ze daar twee weken vastgehouden om dit uit te zoeken”, grapt Claire. Het managen van een team is cruciaal, benadrukt ze. “Anders valt alles uit elkaar.” Maar vaak moet je leren hoe je een goede manager kunt zijn. “Soms krijgt iemand promotie omdat hij of zij altijd op tijd is gekomen.”

Basiskennis

“Bladerend door de benodigde competenties, zoals communicatie, sales en marketing, financiën en leiderschap, denk je soms dat een goede manager synoniem is met een soort superheld. Maar je hoeft geen diploma marketing of financiering te hebben”, verzekert ze de deelnemers. Basiskennis van het onderwerp is vaak al voldoende.

We leren ook over het belang van zachte macht. “Jouw ideale manager moet non-verbale taal van klanten of medewerkers kunnen interpreteren. En moet zichtbaar zijn in de lokale gemeenschap, zodat klanten jouw wasstraat verkiezen boven de volgende.”

“Vraag jezelf af: zijn er gaten in de benodigde vaardigheden? En handel daarnaar, door een goede opleiding aan te bieden. Of als alternatief: maak gebruik van de online training die ICA heeft ontwikkeld, genaamd LEAD. Momenteel wordt die alleen in het Engels aangeboden, maar we werken eraan om het ook in andere talen te vertalen”, aldus Claire.

Lees ook:

Auteur: Belinda Meijers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.