Tankstation, Vakbeurs, Expo, Houten, Carwash, Discussieforum, Thom Mandos

‘Elektrische auto vormt kans voor carwashbranche’

Elektrische auto’s staan nog steeds lang stil om op te laden. Carwash-ondernemers kunnen gebruikmaken van die tijd door de auto’s te laten wassen. Dat was één van de ideeën die vorige week werden geopperd tijdens een discussieforum dat plaatsvond op de Tankstation Vakbeurs in Houten.

Tijdens het forum gingen panelleden in gesprek over de toekomst van de carwashbranche in de Benelux, waarbij ook de opkomst van elektrische en zelfrijdende auto’s aan bod kwam. Aan tafel zaten Peter van der Veen van Washtec, Suzanne Huisman van de Belgische branchevereniging BBRV, Erik Stern van Bovag, ondernemer en Beta-bestuurslid Erik Lagendijk en Ton Janssen van EenzetCarwash.

Langer bij een tankstation

Hoewel er al veel wordt gezegd en geschreven over elektrische auto’s, gaat het volgens Erik Stern van Bovag nog wel even duren voordat er echt een kantelpunt te zien zal zijn. “Er zijn 8 miljoen personenauto’s in Nederland. Daarvan is ongeveer 0,2 procent elektrisch of semi-elektrisch. Een vervangingsperiode van een auto is gemiddeld 18 jaar. Dus dat betekent dat als je nu begint met het vervangen van alle auto’s die nog op fossiele brandstof rijden, je zo 20 jaar verder bent.”

Wel moeten we rekening houden met het nieuwe regeerakkoord, waarin staat dat alle nieuwe auto’s vanaf 2030 emissieloos moeten kunnen rijden, vertelt Stern. “Maar als je dit bij elkaar optelt, bij gelijkblijvend beleid, duurt het nog minstens 20 jaar voordat er echt goede beweging in komt. En het duurt waarschijnlijk nog veel langer voordat echt een kantelpunt zichtbaar is.”

Hoewel Ton Janssen van EenzetCarwash het eveneens nog niet zo’n vaart ziet lopen met de aanschaf van elektrische auto’s, kijkt hij wel naar de mogelijkheden voor wasgelegenheden. “Als de elektrische auto’s dan toch komen, laten we daar dan ook gebruik van maken. Bijvoorbeeld door in de tijd dat ze stilstaan de auto’s te laten wassen. Ze staan daar toch maar.”

Inductieladen in de carwash

Peter van der Veen sluit zich hierbij aan: “Uiteindelijk moeten elektrische auto’s ook energie ’tanken’. Dat kan ook prima op een tankstation, dat steeds meer een stop wordt om even rust te nemen, een broodje te eten en je auto te wassen. De elektrische auto staat voorlopig nog veel langer te tanken dan een auto op fossiele brandstof. Dus ik denk dat de kansen voor het tankstation alleen maar toenemen om business te doen en ook echt een stop te worden onderweg.”

De vraag is wel hoe het opladen zich gaat ontwikkelen, vertelt Van der Veen. “Kunnen we het inductieladen in de carwash verwerken, of laden de auto’s zich straks vanzelf op als ze over de snelweg rijden? In dat laatste geval hoeft helemaal niet meer gestopt te worden bij een tankstation voor een laadbeurt. Elektrisch rijden wordt in een aantal landen door de strot geduwd door subsidie, met name in Noorwegen en Nederland. Maar je ziet ook nog zoveel fossiele brandstoffen die ook nog steeds redelijk goedkoop te maken zijn. Het elektrisch rijden en opladen zie ik dus nog niet zozeer problemen opleveren.”

Zelfrijdende auto’s

Ook wat betreft de opmars van de zelfrijdende auto zijn de panelleden positief: Ton Janssen: “Er zullen niet minder auto’s gaan rijden. Alleen de wijze waarop ze aangedreven en bestuurd worden, verandert natuurlijk wel. Elektrisch, waterstof, zelfrijdend: ik zie alleen maar kansen en geen bedreigingen.”

Peter van de Veen: “Zelfrijdende auto’s zullen nog steeds vuil worden. Ook zit er nog steeds iemand achter het stuur of in elk geval in de auto, die op enig moment kan ingrijpen om thuis te parkeren of naar de carwash te gaan. Een probleem bij kettingwasstraten is dat veel mensen niet weten hoe ze sommige systemen uit moeten zetten, waardoor de auto op de rem gaat in een kettingwasstraat. Dat is een kwestie van gewenning en uitleg, denk ik.”

Keuze voor carwash

Erik Lagendijk benadrukt het belang van de keuze die eigenaren van zelfrijdende auto’s maken. “De belangrijkste verandering is: van wie is straks de zelfrijdende auto? En wie gaat hem laten wassen? Daar zit de crux, daar gaat de grote verandering pas echt plaatsvinden.” Zo kan het gebeuren dat een eigenaar van een groot wagenpark besluit de zelfrijdende auto bij één carwash-ondernemer te laten wassen. Volgens Lagendijk bestaat de kans dat er een geheel andere opzet komt, waarbij er verzorgingsplaatsen komen voor dat soort bedrijven. “Maar ook daar kunnen we in de toekomst op inspelen.”

Ook Suzanne Huisman ziet het belang van deze trend: “Voorlopig zal altijd nog iemand in de wagen aanwezig zijn, die nog altijd zelf kan kiezen naar welke wasstraat of wasplaats hij gaat. Als je verder in de toekomst kijkt, kan het wel mogelijk zijn dat er ook wagens zijn die, terwijl de eigenaar aan het werk is, zelfstandig naar de wasstraat rijdt. Dan is het natuurlijk de vraag hoe je jouw onderneming kenbaar maakt bij bedrijven die de software leveren die zeggen waar de auto naartoe moet gaan. Daar moeten we nu al op focussen.”

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Elektrische auto vormt kans voor carwashbranche’ | CarwashPro
Tankstation, Vakbeurs, Expo, Houten, Carwash, Discussieforum, Thom Mandos

‘Elektrische auto vormt kans voor carwashbranche’

Elektrische auto’s staan nog steeds lang stil om op te laden. Carwash-ondernemers kunnen gebruikmaken van die tijd door de auto’s te laten wassen. Dat was één van de ideeën die vorige week werden geopperd tijdens een discussieforum dat plaatsvond op de Tankstation Vakbeurs in Houten.

Tijdens het forum gingen panelleden in gesprek over de toekomst van de carwashbranche in de Benelux, waarbij ook de opkomst van elektrische en zelfrijdende auto’s aan bod kwam. Aan tafel zaten Peter van der Veen van Washtec, Suzanne Huisman van de Belgische branchevereniging BBRV, Erik Stern van Bovag, ondernemer en Beta-bestuurslid Erik Lagendijk en Ton Janssen van EenzetCarwash.

Langer bij een tankstation

Hoewel er al veel wordt gezegd en geschreven over elektrische auto’s, gaat het volgens Erik Stern van Bovag nog wel even duren voordat er echt een kantelpunt te zien zal zijn. “Er zijn 8 miljoen personenauto’s in Nederland. Daarvan is ongeveer 0,2 procent elektrisch of semi-elektrisch. Een vervangingsperiode van een auto is gemiddeld 18 jaar. Dus dat betekent dat als je nu begint met het vervangen van alle auto’s die nog op fossiele brandstof rijden, je zo 20 jaar verder bent.”

Wel moeten we rekening houden met het nieuwe regeerakkoord, waarin staat dat alle nieuwe auto’s vanaf 2030 emissieloos moeten kunnen rijden, vertelt Stern. “Maar als je dit bij elkaar optelt, bij gelijkblijvend beleid, duurt het nog minstens 20 jaar voordat er echt goede beweging in komt. En het duurt waarschijnlijk nog veel langer voordat echt een kantelpunt zichtbaar is.”

Hoewel Ton Janssen van EenzetCarwash het eveneens nog niet zo’n vaart ziet lopen met de aanschaf van elektrische auto’s, kijkt hij wel naar de mogelijkheden voor wasgelegenheden. “Als de elektrische auto’s dan toch komen, laten we daar dan ook gebruik van maken. Bijvoorbeeld door in de tijd dat ze stilstaan de auto’s te laten wassen. Ze staan daar toch maar.”

Inductieladen in de carwash

Peter van der Veen sluit zich hierbij aan: “Uiteindelijk moeten elektrische auto’s ook energie ’tanken’. Dat kan ook prima op een tankstation, dat steeds meer een stop wordt om even rust te nemen, een broodje te eten en je auto te wassen. De elektrische auto staat voorlopig nog veel langer te tanken dan een auto op fossiele brandstof. Dus ik denk dat de kansen voor het tankstation alleen maar toenemen om business te doen en ook echt een stop te worden onderweg.”

De vraag is wel hoe het opladen zich gaat ontwikkelen, vertelt Van der Veen. “Kunnen we het inductieladen in de carwash verwerken, of laden de auto’s zich straks vanzelf op als ze over de snelweg rijden? In dat laatste geval hoeft helemaal niet meer gestopt te worden bij een tankstation voor een laadbeurt. Elektrisch rijden wordt in een aantal landen door de strot geduwd door subsidie, met name in Noorwegen en Nederland. Maar je ziet ook nog zoveel fossiele brandstoffen die ook nog steeds redelijk goedkoop te maken zijn. Het elektrisch rijden en opladen zie ik dus nog niet zozeer problemen opleveren.”

Zelfrijdende auto’s

Ook wat betreft de opmars van de zelfrijdende auto zijn de panelleden positief: Ton Janssen: “Er zullen niet minder auto’s gaan rijden. Alleen de wijze waarop ze aangedreven en bestuurd worden, verandert natuurlijk wel. Elektrisch, waterstof, zelfrijdend: ik zie alleen maar kansen en geen bedreigingen.”

Peter van de Veen: “Zelfrijdende auto’s zullen nog steeds vuil worden. Ook zit er nog steeds iemand achter het stuur of in elk geval in de auto, die op enig moment kan ingrijpen om thuis te parkeren of naar de carwash te gaan. Een probleem bij kettingwasstraten is dat veel mensen niet weten hoe ze sommige systemen uit moeten zetten, waardoor de auto op de rem gaat in een kettingwasstraat. Dat is een kwestie van gewenning en uitleg, denk ik.”

Keuze voor carwash

Erik Lagendijk benadrukt het belang van de keuze die eigenaren van zelfrijdende auto’s maken. “De belangrijkste verandering is: van wie is straks de zelfrijdende auto? En wie gaat hem laten wassen? Daar zit de crux, daar gaat de grote verandering pas echt plaatsvinden.” Zo kan het gebeuren dat een eigenaar van een groot wagenpark besluit de zelfrijdende auto bij één carwash-ondernemer te laten wassen. Volgens Lagendijk bestaat de kans dat er een geheel andere opzet komt, waarbij er verzorgingsplaatsen komen voor dat soort bedrijven. “Maar ook daar kunnen we in de toekomst op inspelen.”

Ook Suzanne Huisman ziet het belang van deze trend: “Voorlopig zal altijd nog iemand in de wagen aanwezig zijn, die nog altijd zelf kan kiezen naar welke wasstraat of wasplaats hij gaat. Als je verder in de toekomst kijkt, kan het wel mogelijk zijn dat er ook wagens zijn die, terwijl de eigenaar aan het werk is, zelfstandig naar de wasstraat rijdt. Dan is het natuurlijk de vraag hoe je jouw onderneming kenbaar maakt bij bedrijven die de software leveren die zeggen waar de auto naartoe moet gaan. Daar moeten we nu al op focussen.”

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.