Rob Kamphues, Tankstation Vakbeurs, carwash, Eenzet Carwash

Rob Kamphues’ boodschap aan carwashbranche: neem nooit de gebaande paden

Rob Kamphues is presentator van de televisieprogramma’s rondom de Formule 1-races op Ziggo Sport Totaal. Naast raceliefhebber is hij sinds kort ook ambassadeur van Eenzet Carwash. Tijdens een workshop op de Tankstation Vakbeurs vertelde Kamphues over zijn passie voor autosport en maakt hij een vergelijking met de passie van Eenzet voor het bouwen van wasstraten.

Kamphues heeft een grote liefde voor autosport. Een programma over de Formule 1 is hem daarom op het lijf geschreven. “Als je mij een jaar geleden had gezegd: Rob, straks heb je elke vrijdagavond een live talkshow over de Formule 1, waarbij je met je eigen jeugdhelden een uur lang alleen maar over Formule 1 mag praten, had ik echt de slappe lach gekregen.”

Max Verstappen

Kamphues laat tijdens de workshop onder meer beelden van de Formule 1 zien en interviews met Max Verstappen. “Wat er op dit moment in Nederland gebeurt op het gebied van Formule 1 is uniek. Max is een uitzonderlijk talent. Zeker als je het hebt over passie, kansen pakken en er vol voor gaan. Als er één iemand is die kansen ziet die er volgens anderen niet zijn, dan is het Max wel.”

Hier maakt de presentator een bruggetje naar de carwash-ondernemers: “Als je kampioen wil worden, in wat je ook doet: maak je eigen spelregels. Neem nooit de gebaande paden en vooral: heb nul ontzag voor de gevestigde orde.” Kamphues had nog een boodschap voor de aanwezigen: “Enzo Ferrari zei: doe waar je in gelooft, doe dat met hart en ziel, maar vooral: houd het iets langer vol dan je concurrenten.”

‘Elkaar nodig’

Kamphues haalt vervolgens Ton Janssen het podium op, CEO van Eenzet Carwash. Het bedrijf heeft ongeveer vijfhonderd machines in de markt staan, voor een groot deel van Istobal. “Ik ken jullie inmiddels een klein beetje”, zegt Kamphues. “Er zit een soort gedrevenheid achter die bijna maniakaal is. Je kan jullie tot midden in de nacht bellen als er iets aan de hand is. Jullie staan in vuur en vlam voor een product, waar anderen zich afvragen wat er sexy is aan een wasstraat.”

“Ik vind het altijd lastig om iets over mezelf te vertellen, want wie ben ik?”, vertelt Janssen. “We hebben een bedrijf van dertig man groot. Max voelt zich ook niks meer dan zijn monteurs. Ik denk dat dat bij ons ook het belangrijkste is: we hebben elkaar nodig en we proberen naar de markt te kijken, te luisteren en met het hele team vooruit te denken. Dat is ons sterkste punt. De wasstraten zijn namelijk allemaal even goed; het gaat erom wat je ernaast biedt.”

Foto: Ton Janssen in gesprek met Rob Kamphues

Ton Janssen, Rob Kamphues

FuelWash

Ook Janssen heeft met Eenzet Carwash aangetoond niet mee te gaan met de massa. Soms zaten daar ook risico’s aan vast. “We hebben drie jaar geleden best een lastige tijd meegemaakt. We hebben toen in die tijd gezegd: we gaan het anders doen dan de rest, we gaan anticyclis investeren. Dat houdt in dat als het minder goed gaat in het bedrijf, je niet kiest voor inkrimpen en bezuinigen, maar juist in te zetten op nieuwe dingen. Dat heeft bij ons geresulteerd in nieuwe concepten, zoals het onbemande project FuelWash.”

Dat concept bleek een succes. Berkman Tankstations was een jaar geleden de eerste die het FuelWash-concept een kans gaf. De wasgelegenheid werd geïnstalleerd op de locatie in Zoetermeer. De verkochte brandstof nam sindsdien met 13 procent toe. Onderzocht wordt of het onbemande wasconcept op zeven andere locaties van Berkman kan worden toegepast.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.