FuelWash

Berkman wil onbemand wassen uitbreiden na succesvolle pilot

Sinds de introductie van een nieuw carwashconcept is het aantal getankte liters brandstof bij Berkman Tankstations met 13 procent toegenomen. Pieter Berkman is mede-eigenaar van het bedrijf en was een jaar geleden de eerste die de sprong in het diepe durfde te nemen door het FuelWash-concept van EenzetCarwash een kans te geven. Nu blikt hij terug op de periode en laat tegelijkertijd onderzoeken of het onbemande wasconcept op zeven andere locaties kan worden toegepast.

De meeste tankstations van Berkman zijn onbemand. Een jaar geleden nam hij daarom het besluit om ook het onbemande wassen eens een kans te geven. Hij deed dit op de locatie in Zoetermeer, waar hij het onbemande concept FuelWash liet installeren. Een jaar later kijkt Berkman met tevredenheid terug. Op de desbetreffende locatie nam de verkochte brandstof met 13 procent toe, daarnaast wordt er de laatste maanden ook een lagere pompkorting gehanteerd.

Geld verdienen

De ondernemer ziet het wassen van auto’s op deze nieuwe manier als extra toegevoegde waarde voor een locatie. “Daarom kijken we op dit moment of we het onbemande wassen kunnen uitbreiden.” Simultaan test hij twee verschillende wasconcepten. Aan de ene kant gaat hij verder met het FuelWash. Aan de andere kant is Berkman een jaar geleden gestart met het autowassen op basis van een abonnementsvorm op hun locatie in Middelburg.

“Ik wil het autowassen met roll-overs ook echt toekomstbestendig maken en goed neerzetten.” Hij doelt daarmee op een krimpende brandstofmarkt. Andere zaken, zoals het wassen, worden steeds belangrijker. Berkman is daarom continu bezig om het verdienmodel met het onbemande autowassen steeds verder te verbeteren, want het is nog steeds investeren in equipment en het doorontwikkelen van het concept, voordat er geld verdiend kan worden.

Abonnementen

Zelf ziet Berkman wel heil in het abonementswassen op een onbemande locatie. Hij denkt dan ook dat mensen zeker bereid zijn om een vast bedrag te betalen, om zo de auto ook onbeperkt of met een rittensysteem te kunnen wassen. “Tegenwoordig heb je overal abonnementen voor. Waarom zouden mensen, in een maatschappij die steeds meer om gemak draait, wel bereid zijn om te betalen voor de sportschool of voor een muziekdienst als Spotify en niet voor een carwash-abonnement?”

Aankomend jaar wil hij dan ook nog beter gaan kijken hoe hij een dergelijke dienst kan optimaliseren en op grote schaal aan consumenten kan gaan aanbieden. “We zijn al volop aan het testen, op verschillende manieren. Het scannen van kenteken is een voor de hand liggende techniek om te gebruiken, maar zeker niet de enige techniek die zal worden toegepast. “Gemak voor de klant”, waarmee hij vooral doelt op het feit dat mensen dan niet meer met een pasje hoeven rondlopen, maar gewoon de wasstraat in kunnen rijden op basis van het kenteken.

Veranderingen

Het FuelWash-concept is gerelateerd aan een minimale brandstofafname aan de pomp van bijvoorbeeld 25 liter. Daarna kan met behulp van een barcode op een kortingsbon tegen betaling van 2,50 euro bijbetaling de auto worden gewassen. Zonder deze kortingsbon kan men voor € 5,00 de auto wassen. “Na verloop van tijd werd duidelijk dat de gemiddelde afname per tankbeurt daalde, waardoor de automobilist sneller zijn auto kon wassen. Nu na een jaar zijn er ruim 15.000 onbemande wassingen gerealiseerd. Heel veel voor de locatie waar we zitten”, blikt hij tevreden terug.

Monitoring

De monitoring vindt plaats met behulp van de helpdesk van EenzetCarwash. Daarbij worden zowel met live cameratoezicht als met live communicatie middels intercom de klanten e woord gestaan als ze vragen hebben. Ook het gehele onderhoud inclusief productvoorziening wordt door het bedrijf verzorgd. “Hierdoor hebben wij geen omkijken gehad naar de exploitatie van de wasinstallatie”, zegt hij. “Het is leuk om mensen kennis te laten maken met FuelWash en op de lange termijn is het wellicht ook beter om gelijktijdig andere acties te doen, nadat het onbemand wassen is geïntroduceerd. Op die manier is er een boterham aan te verdienen.”

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.