OOTW, Leontien van Moorsel, Total Aurora

‘Carwashbranche moet voorbereid worden op de toekomst’

Onder het motto ‘Duurzame Inzetbaarheid dat geeft energie’ heeft het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Tankstations en Wasbedrijven (OOTW) een nieuwe campagne gepresenteerd. Na een presentatie van viervoudig olympisch kampioene Leontien van Moorsel ging de nieuwe campagne-website online. “Het is belangrijk dat we ons met z’n allen voorbereiden op de toekomst”, aldus Paola Franquinet van OOTW.

Tijdens een feestelijke presentatie buiten in de zon achter Total tankstation Aurora aan de A4 wordt het nieuwe concept gepresenteerd. “We zijn hier omdat dit station met deze fonkelnieuwe shop helemaal klaar is voor de toekomst. Dat willen we met de campagne ook bereiken. De branche moet toekomstbestendiger, zeker op het gebied van personeel”, aldus Franquinet.

Veranderingen

Omdat er zoveel verandert zou ook het personeel zich beter moeten voorbereiden volgens haar. “Iedereen moet langer door blijven werken. De branche is daar nog niet klaar voor. Het werken in een tankstation of carwash is vaak zwaar, zowel fysiek als mentaal.” We zouden volgens haar dan ook moeten kijken hoe we op een vitale manier langer kunnen doorwerken.

Plezier in het werk zou volgens OOTW centraal moeten staan. Hoe dat plezier te bereiken wordt momenteel geïnventariseerd. “We vragen iedereen om met ons mee te denken. Als we één keer per week een hardloop-cursus met tankstationspersoneel moeten doen dan staan we daar ook voor open. We moeten kijken hoe we dit met z’n allen zo lang mogelijk vol kunnen houden.” Voor het nieuwe project ontving de opleider subsidie van de Europese Unie. “Nu alles rond is en wij ook alles klaar hebben staan, vonden we het tijd voor een lancering en dat is nu.”

Tijdens de feestelijke kick-off wordt tegelijkertijd een nieuwe website voor het OOTW geopenbaard. Daarnaast kan men vanaf nu aan de slag met duurzame inzetbaarheid op het branchepaspoort. Franquinet hoopt dat de branche enthousiast reageert. “Uiteraard gaan we dit peilen. We zijn natuurlijk afhankelijk van de managers en ondernemers. Zij moeten onze boodschap overbrengen.” Om ze daarbij te helpen werden speciale pakketen samengesteld. Tankstations en carwashes ontvangen een speciale doos waar kleine lesboekjes inzitten voor het personeel, een leeswijzer voor managers, maar ook een koektrommel die het gesprek zou moeten aanzwengelen.

Balans vinden

Speciaal voor de kick-off van de nieuwe campagne van het OOTW hield viervoudig olympisch kampioene Leontien van Moorsel een presentatie. De boodschap van de wielrenster was helder: zoek de balans. Zelf raakte ze die kwijt en kreeg ze te maken met een eetstoornis, zo liet ze zien tijdens een videopresentatie over haar leven en haar carrière. Emotioneel keek ze die mee vanaf een podium.

“Iedere werkgever zou aan de campagne mee moeten doen”, zo vertelt ze ons na de presentatie. “Ik weet zelf hoe het is om de balans kwijt te raken. Ik kreeg een eetstoornis, een ander een burn-out, maar dat wens ik echt niemand toe.” Ze vindt het goed dat het vitaal doorwerken op deze manier aandacht krijgt. “Het is belangrijk dat werknemers en werkgevers goed met elkaar kunnen praten. De balans tussen inspanning en ontspanning moet goed zijn.” Bij haar raakte die balans dus zoek. “Het is moeilijk om aan de top te komen, maar er te blijven is zoveel moeilijker.”

Goed gevoel

Het voelt voor Van Moorsel een beetje als een roeping om haar boodschap over te brengen op anderen. “Als je een droom verwezenlijkt, maar er eigenlijk niet meer blij om kan zijn, dan ben je niet goed bezig. Of het in de sport is, of in werk, als je er geen goed gevoel meer bij hebt, dan klopt er iets niet.” Ondanks dat het best lastig voor haar is om over het verleden te praten, weet ze dat het belangrijk is. “Er zit echt een boodschap in mijn verhaal, ik gun iedereen de balans, een goed gevoel. Nu zit ik weer lekker in mijn vel, voel ik me goed en gezond en dat gun ik iedereen.”

Bekijk ook het fotoalbum van de kick-off

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber met een voorkeur voor een schone auto. Thom Mandos is vaste redacteur van vakblad CarwashPro en zo nu en dan schrijft hij voor wat andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.