Bij renovatie of verbouwing carwash open blijven of sluiten?

Als de zaken goed gaan, kun je er als carwasheigenaar voor kiezen om een nieuw stuk grond te kopen of om je huidige filiaal op de schop te nemen. Veel ondernemers kiezen ervoor om hun bestaande bedrijf aan te passen en een verbeterslag door te voeren. Maar wat is wijsheid: sluiten tijdens de verbouwing of open blijven? Directeur Anthony Analetto van SONNY’S CarWash Equipment Division legt uit waarom die laatste optie volgens hem de beste keuze is.

Het aanpassen en verbouwen van een wasgelegenheid is een ingrijpende gebeurtenis. Het betekent dat er een keuze gemaakt moet worden. Het is immers een kostbare en tijdverslindende klus. “Om de kosten te drukken, besluiten veel ondernemers om open te blijven tijdens de werkzaamheden. Zo komen er toch nog inkomsten binnen. Dat heeft echter gevolgen voor de duur van de renovatieklus. Door open te blijven, wordt de duur van de werkzaamheden met een derde verlengd”, stelt Analetto in een blog.

De verbouwing zorgt echter ook voor een vermindering van het aantal wassingen en een slechtere bereikbaarheid van de wasgelegenheid. “En toch is het toch verstandig om open te blijven. Voorwaarde is wel dat je je goed voorbereidt op de werkzaamheden en de klantbeleving in het achterhoofd houdt.”

Vinger aan de pols

Wat heel belangrijk is, is dat je de vinger continu aan de pols houdt. Door de carwash tijdens de werkzaamheden draaiende te houden, wordt de de duur van het project met 30 procent verlengd. “Dat brengt naast een langere werktijd ook extra kosten met zich mee”, verduidelijkt Analetto. “Gevolg hiervan is dat je de werklui die met de verbouwing of renovatie bezig zijn, betrokken moet houden. Zorg ervoor dat je een goed team samenstelt dat op dezelfde golflengte zit en weet wat er van hen verwacht wordt. Door veel contact te houden, bewaak je het budget en kun je tijdig inspelen op complexe situaties. Het aantal fouten wordt daardoor verminderd en je voorkomt verdere vertragingen van de werkzaamheden.”

Een ander aandachtspunt is de presentatie naar buiten toe. “Zorg ervoor dat klanten zo min mogelijk hinder ondervinden van de werkzaamheden. Je kunt niet voorkomen dat er ongemak ontstaat, omdat je met werklui en afzettingen te maken hebt. Wat je wel kunt doen, is het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk maken. Dat kan door alternatieve routes in te zetten, zodat klanten om de werkzaamheden heen geleid worden”, stelt Analetto.

Voorwerk

“Maak er geen geheim van dat je aan het werk bent om je bedrijf te optimaliseren. Betrek medewerkers ook bij de verbouwing of renovatie, zodat zij altijd vragen over de werkzaamheden kunnen beantwoorden. Klanten weten wat er speelt en hoe lang het naar verwachting gaat duren. Zo voorkom je frustraties. Vaste klanten zijn dan niet zo snel geneigd om naar de concurrent te gaan”, weet Analetto. 

Een laatste tip is het zo laat mogelijk installeren van de wasinstallaties. “De installatie van deze machines is intensief en kun je beter zo lang mogelijk uitstellen. Als je bijvoorbeeld de mogelijkheid hebt om een tweede wasstraat te plaatsen, terwijl de nieuwe variant geïnstalleerd wordt is dat een geweldige manier om je klanten tevreden te stellen. Ook wasboxen open laten, terwijl een nieuwe installatie geplaatst wordt is een slimme keuze. Er kan immers nog gewassen worden. Door zoveel mogelijk voorwerk te doen, denk bijvoorbeeld aan vloerrenovatie, wordt de installatie van de machines vereenvoudigd en versneld”, verduidelijkt de ondernemer.

Goede planning

De keuze om tijdens verbouwings- of renovatiewerkzaamheden tijdelijk te sluiten of om open te blijven is een lastige. “Een goede planning voorkomt problemen. Door de deuren open te houden, blijf je klanten aan je bedrijf binden. Zo continueer je je inkomstenstroom en betrek je bezoekers bij de werkzaamheden. De reden dat er enige hinder rond je wasgelegenheid ontstaat, is omdat je je klanten nog beter wilt bedienen. Als je dat benadrukt, kan er weinig misgaan. Welke klant heeft nu iets aan te merken op een bedrijf dat zijn service en kwaliteit verhoogd?”

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.