Klantwens bepaalt de koers van Belgische Bruno Group

Het tankstation in Tessenderlo is de nieuwste aanwinst van de Belgische Bruno Group. Deze locatie in de Belgische provincie Limburg bevat een carwash, een beveiligde truckparking, autoverhuurafdeling, een tankshop en een royaal eetgedeelte. Inspelen op de steeds veranderende klantbehoefte is het motto van deze onderneming. We nemen een kijkje samen met sales manager Sandro Rossetti.

Het Bruno Service Station in Tessenderlo is groots, zowel in oppervlak als in aanbod. Naast het tankstation biedt deze locatie wasboxen. Ook kunnen truckchauffeurs hun voertuig bewaakt stallen en zich in een speciale ruimte opfrissen. Verder is er een riante tankshop en een eetgedeelte waar bezoekers vers bereid voedsel kunnen meenemen of ter plaatse kunnen nuttigen. Er is geen specifieke doelgroep waar men zich in Tessenderlo op richt, stelt Rossetti. “In de middag gaan arbeiders hier lunchen, terwijl er later op de dag gepensioneerden aanschuiven. In de avond komen hier gezinnen en stelletjes eten. We proberen alle weggebruikers te bedienen.”

Er is in het pand gebruik gemaakt van natuurlijke kleuren, waardoor een warme uitstraling ontstaat. De vloer is van marmer, de bank van de wachtruimte om bestellingen op te halen is karamelkleurig. Ook hout komt terug in de inrichting. De sfeer is warm en uitnodigend. Precies wat Rossetti voor ogen had: “Je moet je direct thuisvoelen als je hier binnenstapt. We hebben een loungeruimte ingericht voor klanten die eten hebben besteld. Als je ergens op moet wachten, is dat vervelend. Dus doen we er alles aan om dat proces zo aangenaam mogelijk te maken.”

Uniformiteit

De vestiging in Tessenderlo ging in juli open. De officiële opening vond eind oktober plaats. Inmiddels worden de laatste puntjes op de i gezet. Rossetti is erg trots op de vestiging: “Deze locatie is erg bijzonder voor ons. Dit is bijvoorbeeld de eerste shop van de Bruno Group die voorzien is van een traditionele Italiaanse pizzaoven. Het gaat hier om een houtoven met een steenplaat, waardoor de pizza’s nog beter smaken. Het zijn dan ook echte publiekstrekkers geworden.” Om het Italiaanse tintje verder door te trekken is voor de koffie van Lavazza gekozen. De koffie wordt in speciaal ontworpen cups verpakt die in de professionele apparatuur gestopt kunnen worden. “Zo kunnen we de kwaliteit van de koffie in al onze vestigingen waarborgen. In elk filiaal smaakt de koffie hetzelfde. Uniformiteit is erg belangrijk. Franchisenemers willen we helpen bij het bieden van de beste kwaliteit. Zo maken we ook gebruik van dezelfde ovens met dezelfde programma’s zodat op elke locatie de smaak hetzelfde is.”

De wasgelegenheid maakt een belangrijk onderdeel uit van de formule van de Bruno Group.

De Bruno Group zocht de samenwerking op met TSG. Dat bedrijf zorgde voor het betaalsysteem in de shop en nam ook de inrichting van de wasgelegenheid voor zijn rekening. In de wasboxen werd apparatuur van Kärcher geplaatst. Er is bewust niet voor een roll-over gekozen, stelt Rossetti: “We hebben de ruimte nodig voor de parking en daarom hebben we voor wasboxen gekozen. Die nemen minder plaats in beslag. Er is een stofzuiggedeelte ingericht en een mattenreinigingsapparaat geinstalleerd. We kijken hoe op dit concept wordt gereageerd en hoe vaak er van deze wasgelegenheid gebruikgemaakt wordt. Alle systemen zijn van Kärcher.”

Marktontwikkelingen

Er is in de vestiging in Tessenderlo gebruikgemaakt van een slim betaalsysteem van TSG’, zodat er zo min mogelijk met muntgeld betaald hoeft te worden. Het geld wordt in de bak van het apparaat gedaan door de klant, waarna het direct wordt afgestort. Er zijn drie van dit soort betaalsystemen bij de versafdeling geplaatst, zodat het betaalproces versneld wordt. Het eetgedeelte beslaat ongeveer tachtig procent van het pand. De overige twintig zijn voor het shopgedeelte. “Dat was vroeger wel anders”, zegt Rossetti.

“Ongeveer zes jaar geleden hebben we onze vestigingen onder de loep genomen om te kijken wat werkt en wat niet. Ook ontwikkelingen uit de markt hebben we onderzocht. Tegenwoordig zijn supermarkten bijvoorbeeld ook op zondag open. Voorheen niet en gingen mensen die nog een boodschap nodig hadden naar de tankshop. We zagen een terugval in de productverkoop en daarom besloten we het roer om te gooien en ons meer op voeding te richten. Naar aanleiding van ons onderzoek hebben we een aantal producten uit ons assortiment gehaald en de shop verkleind. A-merken staan prominent in het zicht, soms vier rijen naast elkaar, terwijl we het aantal B-merken hebben gereduceerd. Die strategie werkt.”

Flexibel

Volgens Rossetti schuilt de kracht van de Bruno Group in het inspelen op de klantwens: “Je ziet nu dat steeds meer tankshops zich op de verkoop van versproducten richten, terwijl wij daar twintig jaar geleden al mee begonnen. Bij onze vestigingen zien klanten wat er op hun bord komt, omdat alle gerechten vers voor hun neus worden bereid. Omdat we ons nooit aan een merk verbonden hebben, konden we altijd ons eigen plan trekken en werden we niet beperkt door een formule. Integendeel. We hebben een eigen concept uitgedacht dat zeer flexibel is en snel aangepast kan worden aan ontwikkelingen uit de markt.”

De Bruno Group ontstond in 1988 en heeft flink wat veranderingen ondergaan. “In het begin verkochten we in de shop voornamelijk autogerelateerde producten. Later veranderde dat, omdat onze klanten andere behoeftes kregen”, besluit Rossetti.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.