Rick Piepers: ‘We krijgen dagelijks veel sollicitaties binnen’

Hello Carwash wordt in februari geopend. Deze opvallende wasgelegenheid op de grens van Capelle aan den IJssel en Rotterdam mikt op veel bezoekers en hoopt dat te bereiken dankzij de gunstige ligging en het opvallende uiterlijk. Bedrijfsleider Rick Piepers legt uit hoe hij uiteindelijk bij Hello Carwash terechtkwam en wat zijn ambities zijn.

Hoewel werken in de carwashbranche in eerste instantie niet zijn droombaan was, werd het dat wel voor Piepers: “Ik ben begonnen bij de Loogman Groep in Rotterdam. Het wassen van auto’s begon als een vakantiebaantje. Je weet hoe het gaat: je bent jong en wilt een scooter kopen. Het schoonmaken van wagens vond ik bovengemiddeld leuk en wat begon als bijbaan veranderde in een passie.”

In eerste instantie studeerde hij om accountant te worden, maar die plannen gingen de ijskast in. “Ik kon na het VWO bij de Belastingdienst aan de slag, maar dat heb ik op het laatste moment niet gedaan. Het wasvirus had mij te pakken en ik kwam tot het besef dat mijn studie niet bij me paste. Uiteindelijk besloot ik om in de carwashbranche te blijven werken. Gedurende de vier jaar dat ik bij Loogman werkte, heb ik er alles aan gedaan om op te vallen en te laten zien dat ik verder wilde groeien. Helaas was er toen niet direct ruimte voor binnen die vestiging. Toen besloot ik naar Carwash de Wetering te gaan waar ik als teamleider aan de slag kon.”

Professionaliseren

De overstap naar een andere wasgelegenheid beviel goed. “Bij Carwash de Wetering heb ik samen met mijn collega Dennis Kok een aantal veranderingen kunnen doorvoeren en een professionaliseringsslag kunnen uitvoeren. De manier van werken en de teamsamenstelling zijn op de schop gegaan en dat heeft positieve gevolgen gehad. In tweeënhalf jaar tijd werd deze standaard wasstraat omgetoverd tot een zeer succesvolle full-service wasgelegenheid met binnenreiniging. Vervolgens ben ik vertrokken en bij Autowaspark Kuzee aan de slag gegaan. De carwashbranche was een relatief nieuwe tak voor hen, waar op dat moment ook net twee nieuwe vestigingen waren geopend. Daarom vroegen ze of ik hen kon helpen om die bedrijfstak verder op te zetten en te professionaliseren. Dat is gelukt. Het is mijn doel om een bedrijf beter te maken en processen te versnellen. Mijn missie is geslaagd als ik mezelf overbodig heb gemaakt. Dat betekent dat mijn taak is volbracht.”

Vervolgens kwam Piepers in contact met Jeroen Visser en Theo Heikamp van DICO: “Zij zijn enorm technisch en weten alles over wasinstallaties. Om de medewerkers op de werkvloer van Hello Carwash te coachen, hebben ze mij ingeschakeld. Ik ben onderaan begonnen en weet precies wat er gedaan moet worden in de wasstraat. Daarom help ik ook mee met de schoonmaak en dergelijke. Als bedrijfsleider moet je weten wat er op de werkvloer gebeurt. Tevens ben ik verantwoordelijk voor de marketing van ons bedrijf.”

Niet vervelen

Hello Carwash is een lange termijnproject voor Piepers. “Dit is een gigantisch bedrijf waar het naar verwachting erg druk zal zijn en waar altijd wel uitdagingen zijn. Er worden later ook trainingen gegeven aan klanten van DICO op de bovenverdieping van het pand. Daar ga ik aan bijdragen. Vervelen zul je je hier niet dus ik verwacht niet dat ik hier snel ben. Momenteel zijn we met een sollicitatieprocedure bezig. De selectie van personeel is heel belangrijk, omdat zij het visitekaartje van je bedrijf zijn. Een ongemotiveerde medewerker is funest. Het is dus essentieel om veel tijd en energie in de keuze van personeel te steken.”

Het vinden van personeel is vaak lastig. Veel bedrijven vinden het lastig om nieuwe mensen aan te trekken, maar daar heeft Hello Carwash volgens Piepers minder geen last van: “We krijgen dagelijks veel sollicitaties binnen. Het feit dat we een groot, nieuw pand hebben neergezet spreekt tot de verbeelding. We zijn één van de grotere ondernemingen in Capelle aan den IJssel die ongeschoold werk aanbieden dat gevarieerd is. In onze wasgelegenheid zijn verschillende taken uit te voeren, zodat geen dag hetzelfde is.”

Proeftuin

In februari opent Hello Carwash de deuren. “We geven expres geen exacte datum, omdat we zeker willen zijn dat de wasstraat naar volle tevredenheid draait. Alles moet het doen als de eerste klanten komen en daarom wordt alles uitgebreid getest. De apparatuur is van DICO en is het nieuwste van het nieuwste. Heikamp en Visser hebben nauw contact met de Duitse fabrikant en kunnen aanpassingen en verbeteringen in het ontwerp van de machines snel doorvoeren. Een ‘proeftuin’ heeft misschien een negatieve lading, maar dat is het in dit geval niet. In Hello Carwash wordt alleen met apparatuur die zichzelf allang bewezen heeft, gewerkt. Als er vanuit Duitsland een nieuwe ontwikkeling voordoet, gaan we die hier wel als eerste implementeren. In die zin kun je Hello Carwash als een soort proefopstelling beschouwen.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rick Piepers: ‘We krijgen dagelijks veel sollicitaties binnen’ | CarwashPro

Rick Piepers: ‘We krijgen dagelijks veel sollicitaties binnen’

Hello Carwash wordt in februari geopend. Deze opvallende wasgelegenheid op de grens van Capelle aan den IJssel en Rotterdam mikt op veel bezoekers en hoopt dat te bereiken dankzij de gunstige ligging en het opvallende uiterlijk. Bedrijfsleider Rick Piepers legt uit hoe hij uiteindelijk bij Hello Carwash terechtkwam en wat zijn ambities zijn.

Hoewel werken in de carwashbranche in eerste instantie niet zijn droombaan was, werd het dat wel voor Piepers: “Ik ben begonnen bij de Loogman Groep in Rotterdam. Het wassen van auto’s begon als een vakantiebaantje. Je weet hoe het gaat: je bent jong en wilt een scooter kopen. Het schoonmaken van wagens vond ik bovengemiddeld leuk en wat begon als bijbaan veranderde in een passie.”

In eerste instantie studeerde hij om accountant te worden, maar die plannen gingen de ijskast in. “Ik kon na het VWO bij de Belastingdienst aan de slag, maar dat heb ik op het laatste moment niet gedaan. Het wasvirus had mij te pakken en ik kwam tot het besef dat mijn studie niet bij me paste. Uiteindelijk besloot ik om in de carwashbranche te blijven werken. Gedurende de vier jaar dat ik bij Loogman werkte, heb ik er alles aan gedaan om op te vallen en te laten zien dat ik verder wilde groeien. Helaas was er toen niet direct ruimte voor binnen die vestiging. Toen besloot ik naar Carwash de Wetering te gaan waar ik als teamleider aan de slag kon.”

Professionaliseren

De overstap naar een andere wasgelegenheid beviel goed. “Bij Carwash de Wetering heb ik samen met mijn collega Dennis Kok een aantal veranderingen kunnen doorvoeren en een professionaliseringsslag kunnen uitvoeren. De manier van werken en de teamsamenstelling zijn op de schop gegaan en dat heeft positieve gevolgen gehad. In tweeënhalf jaar tijd werd deze standaard wasstraat omgetoverd tot een zeer succesvolle full-service wasgelegenheid met binnenreiniging. Vervolgens ben ik vertrokken en bij Autowaspark Kuzee aan de slag gegaan. De carwashbranche was een relatief nieuwe tak voor hen, waar op dat moment ook net twee nieuwe vestigingen waren geopend. Daarom vroegen ze of ik hen kon helpen om die bedrijfstak verder op te zetten en te professionaliseren. Dat is gelukt. Het is mijn doel om een bedrijf beter te maken en processen te versnellen. Mijn missie is geslaagd als ik mezelf overbodig heb gemaakt. Dat betekent dat mijn taak is volbracht.”

Vervolgens kwam Piepers in contact met Jeroen Visser en Theo Heikamp van DICO: “Zij zijn enorm technisch en weten alles over wasinstallaties. Om de medewerkers op de werkvloer van Hello Carwash te coachen, hebben ze mij ingeschakeld. Ik ben onderaan begonnen en weet precies wat er gedaan moet worden in de wasstraat. Daarom help ik ook mee met de schoonmaak en dergelijke. Als bedrijfsleider moet je weten wat er op de werkvloer gebeurt. Tevens ben ik verantwoordelijk voor de marketing van ons bedrijf.”

Niet vervelen

Hello Carwash is een lange termijnproject voor Piepers. “Dit is een gigantisch bedrijf waar het naar verwachting erg druk zal zijn en waar altijd wel uitdagingen zijn. Er worden later ook trainingen gegeven aan klanten van DICO op de bovenverdieping van het pand. Daar ga ik aan bijdragen. Vervelen zul je je hier niet dus ik verwacht niet dat ik hier snel ben. Momenteel zijn we met een sollicitatieprocedure bezig. De selectie van personeel is heel belangrijk, omdat zij het visitekaartje van je bedrijf zijn. Een ongemotiveerde medewerker is funest. Het is dus essentieel om veel tijd en energie in de keuze van personeel te steken.”

Het vinden van personeel is vaak lastig. Veel bedrijven vinden het lastig om nieuwe mensen aan te trekken, maar daar heeft Hello Carwash volgens Piepers minder geen last van: “We krijgen dagelijks veel sollicitaties binnen. Het feit dat we een groot, nieuw pand hebben neergezet spreekt tot de verbeelding. We zijn één van de grotere ondernemingen in Capelle aan den IJssel die ongeschoold werk aanbieden dat gevarieerd is. In onze wasgelegenheid zijn verschillende taken uit te voeren, zodat geen dag hetzelfde is.”

Proeftuin

In februari opent Hello Carwash de deuren. “We geven expres geen exacte datum, omdat we zeker willen zijn dat de wasstraat naar volle tevredenheid draait. Alles moet het doen als de eerste klanten komen en daarom wordt alles uitgebreid getest. De apparatuur is van DICO en is het nieuwste van het nieuwste. Heikamp en Visser hebben nauw contact met de Duitse fabrikant en kunnen aanpassingen en verbeteringen in het ontwerp van de machines snel doorvoeren. Een ‘proeftuin’ heeft misschien een negatieve lading, maar dat is het in dit geval niet. In Hello Carwash wordt alleen met apparatuur die zichzelf allang bewezen heeft, gewerkt. Als er vanuit Duitsland een nieuwe ontwikkeling voordoet, gaan we die hier wel als eerste implementeren. In die zin kun je Hello Carwash als een soort proefopstelling beschouwen.”

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.