ViaVisual gebruikt led als communicatiemiddel bij carwashes

ViaVisual is gespecialiseerd in led-videoschermen, maar profileert zich liever als communicatieadviseur. De onderneming uit Duiven helpt haar klanten met led de aandacht te trekken, informatie te tonen en tot actie aan te zetten. Business Development Manager Michel de Vink legt uit wat de doelstellingen van het bedrijf zijn en hoe je echt contact maakt met je klant.

Voor welke partijen zijn jullie actief?

“Met Duitsland als standplaats, werd in het twintigjarig bestaan van ViaVisual met name de Europese markt bediend. Je vindt onze schermen overal in Europa. Wij hebben met en voor allerlei soorten organisaties en branches gewerkt, waaronder de horeca, retail en bouwsector. Daarnaast verlenen we onze diensten aan autodealers, tankstations en andere aan vervoer gerelateerde dienstverleners. Zo plaatsten we voor Skoda Duitsland opvallende led-walls van 4,5 bij 6 meter die vanaf de weg te zien zijn. De boodschap op zo’n scherm valt niet alleen goed op door de heldere beelden en beweging, maar kun je bovendien flexibel aanpassen.” 

Wat maakt jullie bedrijfsvoering onderscheidend?

“Wat ons kenmerkt is dat we naast technische knowhow ook bedrijfskundige en marketing kennis en ervaring in huis hebben. Bovendien hebben we toegang tot een sterk netwerk van system integrators, designers, content ontwikkelaars en andere partners. Met onze integrale aanpak en partnernetwerk maken we echt het verschil. We beschikken over een eigen kantoor in China en hebben controle over het gehele totstandkomingsproces. Al voor producten de fabriek verlaten controleren we alle key-componenten en onderzoeken we of onze producten aan de Europese normen en onze eigen aanvullende eisen voldoen. Wij ondersteunen het hele proces vanaf de conceptcreatie en het design tot en met marktanalyse. Ook verzorgen we de content creatie en nemen we het onderhoud en beheer op ons.” 

Dit is een voorbeeld van de mogelijkheden.

Wat maakt led-video een goede investering?

“Led kan mensen aanzetten tot actie, mits je een heldere boodschap te vertellen hebt. Veel bedrijven weten dat ze moeten communiceren met hun klanten, maar zijn nog zoekende. Ze weten niet precies welke boodschap ze willen uitdragen en hoe ze dat moeten doen. Hoe vertel je met drie beelden een helder en compleet verhaal? Onze rol is om bedrijven bij het maken van deze keuzes te ondersteunen. We kunnen hen compleet ontzorgen door met hen mee te denken over storytelling.”

Communicatieondersteuning gaat veel verder dan leveren en onderhouden van een scherm.

“Klopt. Wij zijn geen dozenschuivers die zoveel mogelijk led-panelen willen verkopen. Led is een tool om een boodschap over te brengen. Wij bieden geen product, maar een manier van communiceren aan. Onze klanten komen bij ons voor onze expertise en omdat we maatwerk leveren. Vanuit diezelfde expertise worden we door signage companies gevraagd om ter aanvulling op hun assortiment het deel led in te vullen. We richten ons nu vooral op autodealers, tankstations en carwashes.”

Waarom juist op deze branches?

“Omdat wij denken dat er veel te winnen valt in deze sectoren. De traditionele auto-dealer werkt al jaren op dezelfde manier, terwijl zijn klanten zijn veranderd en andere behoeftes hebben. De tankstationbranche heeft met een transitie te maken. Hoe ziet de sector van de toekomst eruit als fossiele brandstoffen het veld ruimen? Hoe krijg je mensen in je shop? Hoe zorg je er voor dat klanten nu en straks begrijpen dat ze op jouw locatie de ‘hub’ vinden waar ze dagelijks naartoe moeten? Belangrijker nog: hoe zorg je dat je secundaire aanbod zichtbaar is en hoe nodig je mensen uit om hier gebruik van te maken? Hoe organiseer je up- en cross selling en hoe zorg je voor meer impulsaankopen? Met dit soort vragen worstelen veel ondernemers. Er valt ook nog veel te verbeteren op het gebied van communicatie bij wasgelegenheden. Bij veel carwashes zie je een vlaggetje staan of een oud reclamebord hangen waarop een logo of een aanbieding te zien is. Door actief en flexbel te communiceren kun je meer mensen bereiken en potentiële klanten trekken.” 

Hoe zorg je voor binding met klanten?

“Door je in hen te verplaatsen. Door te verrassen en een bezoek aan je bedrijf leuk te maken. Je kunt als autodealer bijvoorbeeld een actie opzetten waarin je voor (potentiële) klanten gratis hun auto wast. Ook als ze niet in jouw automerk rijden. Terwijl klanten hun sleutels afgeven en de heilige koe voor hen gewassen wordt, kunnen ze in de showroom rondlopen. Maak daar een leuke beleving van, maar vergeet vooral niet een testrit aan te bieden. Beleving is alles in de auto-industrie. Zeker als een klant jouw merk nog nooit ervaren heeft. Als een bezoek aan de dealer een geluksmomentje wordt, een plek waar je graag komt, dan is dat hoogstwaarschijnlijk ook de plek waar je graag aankopen doet.”


Onderwerpen: , ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro over tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.