Transport Roosens faciliteert eerste samenwerkingsverband Kärcher en wasserschmidt

Transport Roosens in het Vlaamse Kallo liet een truckwash plaatsen waarmee niet alleen alleen de eigen vloot wordt schoongehouden, maar ook commerciële wassingen verzorgd worden. Er is een wasinstallatie van Kärcher geplaatst en wasserschmidt nam de waterzuivering op zich. Het gaat hier om het eerste samenwerkingsverband tussen beide partijen. Volgens technisch adviseur Jakob van Nimwegen smaakt de coöperatie zeker naar meer.

De truckwash van Transport Roosens is sinds eind vorig jaar in gebruik, terwijl de naastgelegen garage voor keuringen sinds mei dit jaar in bedrijf is. In deze werkplaats voert de Vlaamse overheid technische keuringen uit aan vrachtvoertuigen. “De bouw van die garage had heel wat voeten in de aarde”, verduidelijkt gedelegeerd bestuurder Peter van de Kerkhof. “Het duurde enige tijd voordat alle vergunningen rond waren. De werkruimte moest aan allerlei eisen voldoen en voordat alles was goedgekeurd gingen er maanden overheen.”

De Vlaamse overheid komt in Kallo met hun eigen mensen voertuigen keuren en stelt zware eisen aan de omgeving waarin dat gebeurt. “De apparatuur moet geijkt worden en er moet ergonomisch gewerkt kunnen worden. We zijn blij dat we nu de enige locatie op de Linkeroever zijn waar voertuigen gekeurd kunnen worden. Men kan hier op afspraak hun wagen stallen en de rest aan ons overlaten”, zegt Van de Kerkhof.

Truckparking

Transport Roosens hoopt met de komst van de wasinstallatie en de garage waar keuringen uitgevoerd worden een soort hub te worden voor vrachtvervoerders. Het bedrijf is gelegen aan een havengebied waar veel transportbedrijven zijn. Tegenover het pand staat een AVIA tankstation waar vrachtverkeer kan tanken. “Op een later tijdstip wordt hier een truckparking geplaatst. Deze locatie trekt veel vervoerders en dat maakt de komst van een truckwash zeer interessant”, stelt Van de Kerkhof. “Deze wasinstallatie is ook bedoeld om het eigen wagenpark dat uit zeventig trucks en 160 opleggers bestaat schoon te houden.”

Na afloop van een keuring kan het voertuig gewassen worden en weer schoon de weg op. Met deze wasinstallatie hoopt het transportbedrijf meer klanten te kunnen trekken. Kärcher Center Van Mol leverde de installatie. Wasserschmidt zorgde voor de waterzuiveringsinstallatie. Dit is het eerste project waar deze partijen samen aan gewerkt hebben en die samenwerking smaakt volgens beide partijen naar meer.

Zuinig waterverbruik

“Er is in Kallo voor een zuinig waterverbruik gekozen”, verduidelijkt technisch adviseur Jakob van Nimwegen van wasserschmidt. “Er wordt 400 kuub regenwater opgeslagen in een buffertank. In Vlaanderen is het voor wasgelegenheden verplicht om hemelwater te gebruiken. Dit water wordt voor de naspoeling gebruikt. Ook wordt dit water gebruikt voor het wassen van containers bij de buitenplaats.”

Er is een BioClassic-systeem van wasserschmidt geïnstalleerd, waarvoor drie putten van twaalf kuub aangelegd werden om het water van de truckwash te behandelen. Ook vuil water van de werkplaats kan behandeld worden door het systeem. “De eerste put fungeert als slibvangput. Dit is de slibfase waarin het voorbezinken plaatsvindt. Bacteriën bouwen oliën en chemicaliën af. Het dragermateriaal dat het vuil vasthoudt, gaat tot acht jaar mee”, stelt Van Nimwegen. “De tweede fase vindt in de tweede put plaats. Tijdens deze biologische fase worden oliën en chemicaliën afgebroken. De derde fase bestaat uit de nazuivering.”

Zonder rioolaansluiting

Het BioClassic-systeem zuivert afvalwater tot proceswater dat geschikt is voor hergebruik. Dit systeem is ook inzetbaar voor carwashes zonder rioolaansluiting. “Dit systeem is een biologische installatie die het water zuivert voordat het geloosd wordt op het afvalwater. Sterker nog: het water dat uit dit systeem komt, is zo schoon dat het op het oppervlaktewater geloosd mag worden”, zegt Van Nimwegen. Het BioClassic-systeem gaat volgens Van Nimwegen veel verder dan waterrecycling, omdat het afvalwater daadwerkelijk zuivert. Zo wordt ook vuil van schrobmachines behandeld. “Er wordt een totaaloplossing geleverd als het gaat om de verwerking van afvalstromen”, stelt Van Nimwegen. “Daarmee onderscheiden we ons van andere partijen. We kunnen ondernemers volledig ontzorgen als het om de verwerking van afvalstromen gaat.”

Er wordt bij de truckwash met warm water gewassen, zodat het vuil makkelijker loslaat. Leidingwater wordt niet gebruikt om de voertuigen schoon te maken. “Als het regenwater op is, wordt overgeschakeld op stadswater. Met 400 kuub regenwater kun je ruimschoots uit de voeten”, zegt Van Nimwegen. Hij is volledig overtuigd van zijn systeem en belooft klanten dan ook een levenslange garantie op de waterkwaliteit: “Ons systeem is onderhoudsarm en heeft niet met slijtage te maken. Het kan moeiteloos tot dertig jaar mee. Er is geen sprake van chemieverbruik of de inzet van vlokkingsmiddelen. We zoeken graag de samenwerking met andere partijen op. Zo plaatsten we ons systeem bij carwashes in Oostende, Lokeren en Vilvoorde. Daar werkten we samen met onder meer TSG en WashTec. Ook in Nederland werken we met verschillende partijen samen.”


Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Transport Roosens faciliteert eerste samenwerkingsverband Kärcher en wasserschmidt | CarwashPro

Transport Roosens faciliteert eerste samenwerkingsverband Kärcher en wasserschmidt

Transport Roosens in het Vlaamse Kallo liet een truckwash plaatsen waarmee niet alleen alleen de eigen vloot wordt schoongehouden, maar ook commerciële wassingen verzorgd worden. Er is een wasinstallatie van Kärcher geplaatst en wasserschmidt nam de waterzuivering op zich. Het gaat hier om het eerste samenwerkingsverband tussen beide partijen. Volgens technisch adviseur Jakob van Nimwegen smaakt de coöperatie zeker naar meer.

De truckwash van Transport Roosens is sinds eind vorig jaar in gebruik, terwijl de naastgelegen garage voor keuringen sinds mei dit jaar in bedrijf is. In deze werkplaats voert de Vlaamse overheid technische keuringen uit aan vrachtvoertuigen. “De bouw van die garage had heel wat voeten in de aarde”, verduidelijkt gedelegeerd bestuurder Peter van de Kerkhof. “Het duurde enige tijd voordat alle vergunningen rond waren. De werkruimte moest aan allerlei eisen voldoen en voordat alles was goedgekeurd gingen er maanden overheen.”

De Vlaamse overheid komt in Kallo met hun eigen mensen voertuigen keuren en stelt zware eisen aan de omgeving waarin dat gebeurt. “De apparatuur moet geijkt worden en er moet ergonomisch gewerkt kunnen worden. We zijn blij dat we nu de enige locatie op de Linkeroever zijn waar voertuigen gekeurd kunnen worden. Men kan hier op afspraak hun wagen stallen en de rest aan ons overlaten”, zegt Van de Kerkhof.

Truckparking

Transport Roosens hoopt met de komst van de wasinstallatie en de garage waar keuringen uitgevoerd worden een soort hub te worden voor vrachtvervoerders. Het bedrijf is gelegen aan een havengebied waar veel transportbedrijven zijn. Tegenover het pand staat een AVIA tankstation waar vrachtverkeer kan tanken. “Op een later tijdstip wordt hier een truckparking geplaatst. Deze locatie trekt veel vervoerders en dat maakt de komst van een truckwash zeer interessant”, stelt Van de Kerkhof. “Deze wasinstallatie is ook bedoeld om het eigen wagenpark dat uit zeventig trucks en 160 opleggers bestaat schoon te houden.”

Na afloop van een keuring kan het voertuig gewassen worden en weer schoon de weg op. Met deze wasinstallatie hoopt het transportbedrijf meer klanten te kunnen trekken. Kärcher Center Van Mol leverde de installatie. Wasserschmidt zorgde voor de waterzuiveringsinstallatie. Dit is het eerste project waar deze partijen samen aan gewerkt hebben en die samenwerking smaakt volgens beide partijen naar meer.

Zuinig waterverbruik

“Er is in Kallo voor een zuinig waterverbruik gekozen”, verduidelijkt technisch adviseur Jakob van Nimwegen van wasserschmidt. “Er wordt 400 kuub regenwater opgeslagen in een buffertank. In Vlaanderen is het voor wasgelegenheden verplicht om hemelwater te gebruiken. Dit water wordt voor de naspoeling gebruikt. Ook wordt dit water gebruikt voor het wassen van containers bij de buitenplaats.”

Er is een BioClassic-systeem van wasserschmidt geïnstalleerd, waarvoor drie putten van twaalf kuub aangelegd werden om het water van de truckwash te behandelen. Ook vuil water van de werkplaats kan behandeld worden door het systeem. “De eerste put fungeert als slibvangput. Dit is de slibfase waarin het voorbezinken plaatsvindt. Bacteriën bouwen oliën en chemicaliën af. Het dragermateriaal dat het vuil vasthoudt, gaat tot acht jaar mee”, stelt Van Nimwegen. “De tweede fase vindt in de tweede put plaats. Tijdens deze biologische fase worden oliën en chemicaliën afgebroken. De derde fase bestaat uit de nazuivering.”

Zonder rioolaansluiting

Het BioClassic-systeem zuivert afvalwater tot proceswater dat geschikt is voor hergebruik. Dit systeem is ook inzetbaar voor carwashes zonder rioolaansluiting. “Dit systeem is een biologische installatie die het water zuivert voordat het geloosd wordt op het afvalwater. Sterker nog: het water dat uit dit systeem komt, is zo schoon dat het op het oppervlaktewater geloosd mag worden”, zegt Van Nimwegen. Het BioClassic-systeem gaat volgens Van Nimwegen veel verder dan waterrecycling, omdat het afvalwater daadwerkelijk zuivert. Zo wordt ook vuil van schrobmachines behandeld. “Er wordt een totaaloplossing geleverd als het gaat om de verwerking van afvalstromen”, stelt Van Nimwegen. “Daarmee onderscheiden we ons van andere partijen. We kunnen ondernemers volledig ontzorgen als het om de verwerking van afvalstromen gaat.”

Er wordt bij de truckwash met warm water gewassen, zodat het vuil makkelijker loslaat. Leidingwater wordt niet gebruikt om de voertuigen schoon te maken. “Als het regenwater op is, wordt overgeschakeld op stadswater. Met 400 kuub regenwater kun je ruimschoots uit de voeten”, zegt Van Nimwegen. Hij is volledig overtuigd van zijn systeem en belooft klanten dan ook een levenslange garantie op de waterkwaliteit: “Ons systeem is onderhoudsarm en heeft niet met slijtage te maken. Het kan moeiteloos tot dertig jaar mee. Er is geen sprake van chemieverbruik of de inzet van vlokkingsmiddelen. We zoeken graag de samenwerking met andere partijen op. Zo plaatsten we ons systeem bij carwashes in Oostende, Lokeren en Vilvoorde. Daar werkten we samen met onder meer TSG en WashTec. Ook in Nederland werken we met verschillende partijen samen.”


Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.